Tips voor paard dat trailer afbreekt als deze stilstaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FMH

Tips voor paard dat trailer afbreekt als deze stilstaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:56

Een kennis van mij was op wedstrijd met haar nieuwe paard en die laat keurig en komt ook keurig de trailer af. Maar als hij still staat in de trailer en de trailer dus stilstaat wil hij deze echt slopen. Zitten op de stang en meppen met voor en achterbenen. Ook als je erbij staat en ook als je hem probeert te corrigeren. Nu gaat ze er meteen iemand bijhalen die trailerlaadexpert is, maar het laden is dus niet echt het probleem. Het hele terrein was in shock hoe hij tekeer ging dus het was echt niet een gangbaar beetje schrapen. Iemand ervaring?

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:33

mischien moet ze een advertentie zoeken op markplaats van iemand die er verstand van heeft of die het als werk heeft die wilt haar waarschijnlijk wel helpen

Scum

Re: Tips voor paard dat trailer afbreekt als deze stilstaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:22

Negeren. ALs je elke keer erheen gaat om te corrigeren wanneer ze kabaal maken, dan weten ze dat door kabaal te maken er iemand komt die ze die aandacht geeft.
Compleet negeren dus. Het houdt vanzelf op. Mijn ruin heeft dit ook gedaan en die is inmiddels gewoon rustig (behalve als zijn vriendin van de trailer af wordt gehaald en hij alleen achter moet blijven maar dat is een ander verhaal).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:24

Oo pb _PSM_ eens...die heeft zoiets volges mij een keer heel handig opgelost. Weet alleen niet meer hoe...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:26

Misschien iets lekkers in de trailer hangen,iets dat em afleid bijv. een lik-it.
Ik zou het verder ook negeren (voor zover dat kan natuurlijk)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:27

ben hier ook wel benieuwd naar!!

als je meer tips het TS hoo rik het graag!!
de mijne heeft de laatklep doormidden getrapt...
denk omdat zijn vriendinnetje stond te schreeuwen in de wei ernaast maar dan nog mag het niet!!

wie heeft tips??

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:30

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:31

Paar tips die al wat kunnen helpen, maar dat is niet het ultieme antwoord.

Rubberen stalmatten om geluid te dempen (gelijk minder intressant dan), trailer en paard te beschermen en vooral negeren en in de buurt maar uit het zicht blijven. Waarschijnlijk gewend van aandacht te krijgen en er gelijk af te mogen als hij stil staat. Misschien thuis ook op de trailer voeren oid?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:32

mijn merrie verbouwde of we nou stil stonden of niet :+
Heeft wel eens een personenauto van de weg getilt.
Het ging beter als ik er een hooinet in hing, dan kon ze haar stress weg eten

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:33

Negeren inderdaad.
Ik had ook een paardje wat dat deed. Bij bijv. stoplicht vloog de hele trailer op en neer.

We zijn dit heel langzaam gaan opbouwen en hebben ons verder niet in de trailer laten zien. Steeds een stukje langer stilstaan.
Ondertussen haalt hij het half uur met gemak met de klep open zelfs.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:52

Kan je hem niet gewoon naast de trailer vastbinden met een hooinet als je ergens moet staan wachten? Sommige paarden krijgen er enorme stress van dat ze niet om zich heen kunnen kijken in de trailer.
Verder heb ik buiten een hooinet weinig suggesties. Doet hij het ook als je hem op een 2-paards zet met een braaf paard ernaast?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:15

Mijn jonge merrie deed dit ook altijd, als de trailer stil stond begon ze te trappen en heel onrustig te worden.
Dit hebben we opgelost om het zij deurtje open te zetten, zo kon ze wat zien, koppie naar buiten en ze was gelijk een stuk rustiger.
Maar ja voor het stoplicht kun je dat natuurlijk niet doen, dan gewoon negeren, zorgen dat je een hooinet hebt in de trailer (met hooi ;) ).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:30

Eruit halen op wedstrijdterrein en gewoon een beetje stappen aan de hand?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:32

ik vraag me af wanneer je in een file komt te staan >;) wat gebeurd er dan?

lijkt me toch erg gevaarlijk als hij dan ook tekeer gaat :j

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:36

Mijn eerste paard deed dat ook. Negeren hielp niks. Toen we naar de kliniek moesten voor nacontrole van zijn peesblessure gingen we expres 's avonds na de spits rijden zodat we geen fileleed zouden hebben, maar helaas kwamen we toch vast te staan. Gevolg: flippend paard en weer terug naar af met de peesblessure. Ik adviseer je dus zeker om op zoek te gaan naar een oplossing. Ik heb hem niet gevonden.
Hierboven tipte iemand 2moons al. Daar heb ik goede ervaringen mee qua trailerladen, geen idee of ze hier ook wat mee kan. Maar zeker de moeite om na te vragen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:40

Eruit halen en aan de trailer vast zetten of paaltjes, lint en stroomklokje mee en paddockje maken. Je kan wel gaan negeren, maar paard wat serieus bezig gaat met afbreken kost je in elk geval je trailer. Er komt dan een moment dat je paard er wel uit moet halen ivm kapot zijn trailer. Daar leert hij ook niks positiefs van.
Hoogstens kan je met ministapjes het leren rustig blijven in een stilstaande trailer uitbouwen, maar gesloop voorzijn (en paard dus geen spanning laten opbouwen) houd paard in elk geval aanspreekbaar en veilig om bij in de trailer te stappen.

Wat is trouwens de trigger waarop hij gaat slopen? Uitzetten motor? Dichtslaan deuren? Dat eigenaar even kleine deurtje open doet om paard te controleren en dan weg gaat? Wat is de normale routine als paard op eindbestemming is? Wanneer gaat hij er bv thuis altijd uit? Wat is de volgorde dan?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:45

Doet hij het alleen op de plaats van bestemming? Onderweg kan je doorgaans iig niet even je paard uitladen. Levensgevaarlijk.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:49

Bij stilstaan in het verkeer word vaak geadviseerd om de trailer in beweging te houden dus steeds kleine beetjes naar voor en achter blijven bewegen.
Zo moet het paard zich met zn balans blijven bezig houden en heeft geen tijd om te klooien.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:51

Ik lees hier ook even mee,
Ik heb een paard dat op de heenweg zich voorbeeldig gedraagd, op wedstrijdterein makkelijk alleen in de trailer achter kan blijven. Maar op de terugweg bij elk stoplicht staat te springen/dansen of whatever. Hooinet/geen Hooinet maakt geen verschil, pony laad supermakkelijk en komt er gewoon rustig vanaf, naar mijn idee gewoon ongedult dus..
Voorheen deed ze het ook op wedstrijdterein, maar dat heb ik rustig uit kunnen bouwen, en was daarnaast ook geen probleem, dan ging ze er gewoon uit.

En ook hier, helaas nog geen oplossing gevonden..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:57

Hebben degenen die hier problemen mee hebben thuis wel geoefend met stilstaan en wachten, gewoon je paard ergens vastknopen en m dan laten staan een uur of zo?
Hoe reageren jullie paarden als je dat zou doen?

bredla1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:11

negeren zou ik denken en anders toch een instructeur ofzo erbij halen

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:26

In het verkeer laat mijn man dan idd de trailer en auto heen en weer rollen. En we hebben gemerkt dat ze als ze los staat het dus niet doet!? Ze staat nu dus niet vastgebonden in de trailer. We hebben wel altijd de bovenklep dicht. Misschien niet veilig maar anders komt ze letterlijk met een been naar buiten! Misschien kun je kijken of het paard van je vriendin ook los rustig is?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:30

De ideale tip... Beetje raar en lastig, maar tot nu toe altijd nog gewerkt.
Leg een oud matras (van een bed) in de trailer, en leg daarop een koeie(rubber)mat....
Paard erin.... Zo gouw hij stampt, krijgt hij die vering, en op een of andere manier doen ze het dan nooit meer :=

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:31

cissy schreef:
Hebben degenen die hier problemen mee hebben thuis wel geoefend met stilstaan en wachten, gewoon je paard ergens vastknopen en m dan laten staan een uur of zo?
Hoe reageren jullie paarden als je dat zou doen?

Heb mijn paard wel eens een halfuur laten staan, uur niet :+
Dan gaat mijn paard iig schapen en heen en weer lopen.

Onze laadklep is wel zo hoog dat staart of been er never overheen zou kunnen.

Als mijn paard tekeer gaat in de trailer negeer ik het gewoon, verder weinig aan te doen. Hij doet het eigs bijna niet meer, beetje schapen soms maargoed, als dat het is. :) In het begin ging de trailer soms echt heen en weer :+

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:34

voldoende ruwvoer, eventueel een maatje mee. Vaak zijn ze rustiger alse samen staan.