Dat ligt heel erg aan de kwaliteit van de laarzen, en hoe goed je ze onderhoudt. Zelf heb ik een paar mountain horse highriders, die gaan nu hun 5e jaar in. Elke 6 weken maak ik ze schoon met leerzeep, en zet ze in het vet. Als ik ze wegzet doe ik er laarzenspanners in.
En ze zien er nog prima uit.
idefix4
Geplaatst: 14-08-11 22:28
Mijn Cavallo's zijn bijna 5 jaar oud. Er is één merktekentje af, maar verder ogen ze nog als nieuw. Mij was verteld, dat kalfsleer niet zo lang mee gaat als runderleer, maar na 5 jaar nog als nieuw vind ik keurig. Helemaal voor kalfsleer. Ik doe er letterlijk alles mee en ik heb ze in het begin wel gepoetst, maar nu vet ik ze regelmatig in als ik ook mijn zadel doe. Soms komt er nog een potje schoensmeer aan te pas, maar dat zal een keer of 4 per jaar zijn. Vandaag met dank aan mijn paard zelfs mee gezwommen... Alleen ga ik er geen stallen mee mesten. Dan trek ik wel geschiktere schoenen aan. Amoniak is slecht voor leer.
Ik heb ook Petri's gehad (lang geleden) Dat was rundsleer en dat moet je echt inlopen. Voordeel van kalf vind ik dat je er meteen in kan weglopen.
Mijn voeten zijn redelijk droog en ik vind ze ook in de winter fijn. Krassen kun je wegwerken met schoensmeer. Pas laarzen altijd met sokken die je ook draagt als je rijdt. En voor de winter is het mss fijner om ze wat ruimer aan te meten. Hoe krapper de laars, hoe kouder het is op je tenen. Ik persoonlijk heb nooit last van koude tenen als ik rijd, alleen als ik ergens sta, maar ja, die zolen zijn dan ook niet dik. Die kou had ik ook met rubber laarzen ervaren. Dus da's voor mij geen reden om voor leer te kiezen. Ik vind leer gewoon veel fijner rijden dan dat dikke rubber. Eens leer en je wil nooit meer anders.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 14-08-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt
TessaM
Geplaatst: 14-08-11 22:30
als je ze als je ze gebruikt hebt iedere keer de modder er af haalt met een natte doek moeten leren rijlaarzen dar normaal wel tegen kunnen hoor. Als je echt in waterplassen enzo wilt kunnen staan zou ik er wel zonder rits nemen anders loopt het water daarlangs naar binnen, dat heb ik ook eens gehad en dat is echt niet handig
xrenox
Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-11 22:32
bedankt voor julli reactie!
Laatst bijgewerkt door xrenox op 14-08-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Je moet laarzen altijd goed blijven onderhouden dan blijven ze het mooist. als je constant in de modder en nattigheid loopt zullen ze sneller minder mooi worden uiteraard maar als je goed onderhoud valt het reuze mee!
Het ligt er ook wat voor leren laarzen je hebt. Zo kunnen bijv. laarzen van lakleer minder hebben dan 'gewone' laarzen. Ook kan rundleder over het algemeen wat beter tegen een stootje dan kalfsleder.
Dressuurgek
Geplaatst: 15-08-11 11:52
Als je elke keer flink door de modder moet banjeren dan moet je je laarzen wel elke keer netjes schoonmaken anders gaan ze snel achteruit. Dat geldt voor alle leren rijlaarzen dus dat maakt niet uit welke je neemt. Als je geen laarzen wil die onderhoudt vergen dan moet je rubberen laarzen nemen.
Ik maak mijn laarzen eens in de 3 maanden schoon met leerzeep, zet ze in de schoensmeer en daarna spuit ik ze in met een een anti-regen spray. Dan zijn ze weer als nieuw! En ik banjer er gewoon mee door de blubber en de regenplassen. Ik heb laarzen van Ariat overigens.