Wat vraagjes over wedstrijden voor kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Wat vraagjes over wedstrijden voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:33

Ook al rij ik zelf al bijna 30 jaar paard, ik heb nog nooit een wedstrijd gereden. En ben dus vrij groen wat dat betreft. Nu lijkt onze dochter van 6 redelijk talent of op zijn minst flinke aanleg te hebben voor paardrijden. We zijn van plan als ze goed kan rijden een pony aan te schaffen, waarmee ze ook op wedstrijd zou kunnen. Natuurlijk doen we het rustig aan en kunnen we wrs bogen op de wedstrijdervaring van haar instructrice. Maar toch heb ik er wat algemene vragen over. En op de Wiki kom ik niet alle antwoorden tegen.

Het gaat om een meisje van dan 7 of 8 jaar jong. Waar begin je dan? Ga je dan eerst bixie rijden bijv of al meteen een B-proef ergens rijden?
Hoe zit het met aankleding etc. Moet dat meteen al zo officieel (waar kunnen we de reglementen vinden dan wel voor Bixie dan wel voor B-dressuur)?

En dan nog een harnachement vraag. Op dit moment heeft dochter een boomloos zadel, een BF Stella Limited Edition. Hierop rijdt ze nu op onze Fries (aan de longe). Omdat het zadel met een andere pommel en de verstelbare kussens wrs goed aan te passen is zijn we van plan dit zadel voor pony passend te maken. (Mocht dat om wat voor redenen niet lukken of zit er een echt goed passend zadel bij is natuurlijk ander verhaal. Maar mag je ook op wedstrijd komen met zo'n zadel? het ziet er verder uit als een dressuurzadel. (zie boomloosrijden.nl)

Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

CChanell

Re: Wat vraagjes over wedstrijden voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:45

De meeste mensen tegenwoordig beginnen met Bixie, maar je kan ook meteen in de B beginnen ;)
dat is eigenlijk je eigen keuze :P
qua kleding is het zoiezo verplicht om een witte rijbroek te hebben, laarzen of chaps met jodphurs, een cap en een wedstrijdjasje, dit kan waarschijnlijk ook wel een colbertje zijn :)
dit is dan wel in de B, bij de bixie mag je ook gewoon een bodywarmer aan doen met daaronder iets wits, maar tegenwoordig mag je ook rijden bij officiële wedstrijden met een beige setje als het maar neutraal is en bij elkaar past, je kan zelfs in het roze, maar of de jury's het op prijs stellen is een ander verhaal :o

ja, op de wedstrijd mag je ook met zo'n zadel rijden, als het goed is is elk zadel toegestaan, zelfs springzadels :)
ik hoop dat je hier wat aan hebt ^^

shetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:58

Het ligt er ook een beetje aan, hier in de regio zijn niet zo heel veel bixie wedstrijden. Vaak kun je ook bij een manege beginnen met F-proefjes. Is vaak iets minder streng en een goede oefening voor het echte werk. Dit werkt met een ruiterpaspoort waarin de kinderen ook kunnen promoveren naar een moeilijkere klasse indien de genoeg punten hebben.
Hiervoor is niet een echt officieel tenue nodig, probeer het wel zo netjes mogelijk te houden.
Daarna kun je lid worden van een ponyclub en dan aan het echte concours rijden beginnen. Of misschien ook samen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 18:54

Shetty: ze krijgt momenteel prive les op een pown en ik ben eigenlijk niet van plan haar op een manege te doen.
Dus dan zijn Bixie of B de opties.

Bedankt alvast!

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:03

Het ligt aan de regio waar je woont, als het kan lekker beginnen met een keertje bixie. Daarna B starten. Waar ik wel op zou letten is dat je kind ook echt klaar is als je gaat starten, het is leuker om langer niet te gaan en dan meteen redelijk vooraan mee te doen en wp's te rijden dan meteen gaan starten en achteraan eindigen. Voor echte wedstrijden heb je dan wel een tenue nodig, maar een outfitje van de boerenbond is niet zo duur, en die jasjes zijn nog best mooi ook!

Ik geloof dat je wel met een boomloos zadel mag starten, maar dat weet ik totaal niet zeker.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:56

Ik ken je dochter nog wel van verschillende topic's die ik heb gezien van jou / haar. :)
Kan me heel goed voorstellen dat je haar niet op een manege wilt doen (overigens kan ze die F proefjes ook met een eigen pony rijden), het zou mijn keuze in elk geval ook niet zijn. Toch naar mijn insziens een heel ander niveau dan wat een meisje heeft die direct al zo bezig is met de paarden. ;)

Voordeel van de Bixie wedstrijden vind ik dat er heel veel van haar eigen leeftijd zijn, het is meer een spelletjesdag idee dan echt het wedstrijd idee, het is altijd heel erg leuk opgezet voor de kids vind ik. Natuurlijk is het voor haar ook erg leuk dat er veel verschillende leeftijdsgenootjes mee doen, misschien zelfs wel vriendinnen. Mijn ervaring is dat die meiden dan heel erg naar en met elkaar optrekken en juist hele erge lol hebben, en dat is toch ook wel erg belangrijk vind ik persoonlijk. ;)

Je kan uiteraard ook direct gewoon in de B beginnen, dan gaat ze direct voor de officiele winstpunten en is het allemaal net wat serieuzer en echt voor het echie zeg maar. Ligt natuurlijk ook een beetje aan haar eigen karakter, zou ze die druk aan kunnen? In de B is het allemaal toch ook net wat meer 'strijd' om te winnen of om de beste te zijn e.d. (al valt dat met de A / B pony's vaak nog wel heel erg mee! Geen idee wat jullie op het oog hebben?)

Ofwel voordeel van de B is dat de wp'en die ze rijd direct gewoon echt mee tellen, voordeel van de Bixie is dat het allemaal wat meer spelletjesdag idee is opgezet. Mijn ervaring is dat er ook echt altijd tijd aan de kids word besteed na hun proefje, er evt. bij het springen heel wat begeleiding is e.d.

Succes met je keuze! En wat wil dochter lief? Waar / wat rijden haar vriendinnen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:37

Kirsten is erg fanatiek. Zowel met turnen als paardrijden. Ze is nu 6,5 maar erg leergierig en (helaas) legt ze de lat voor zichzelf soms erg hoog en te hoog. Minpunt daarbij is dat ze het dan nog meestal haalt ook. Waarom een minpunt? Omdat ze steeds beter en beter wil en als het dan een keer niet lukt is de klap zo hard. Dus de bixie zou op zich een idee zijn omdat het spelenderwijs is. Tegelijk denken wij dat voor het echie meedoen meer in haar aard ligt, al zal ze dan moeten wennen aan het feit dat je niet altijd kunt winnen. Zelf wil ze uitkomen op de Olympische Spelen met turnen en dressuur :+ .

Voor beiden (bixie en B) is dus iets te zeggen. Al denk ik dat ik liever met bixie start :+ . Maar dan moet ik kijken hoe dat hier geregeld is. Of ze dan perse lid moet zijn van de ponyclub hier in Maarssen.

Haar vriendinnetjes rijden geen paard. Wel heeft ze een meisje op stal dat na haar les krijgt op dezelfde pown. En haar beste vriendinnetje is wel gek op pony's (en gaat af en toe mee naar stal) maar rijdt dus niet.

Kirsten heeft nu les op een C-pown en eigenlijk willen we voor haar ook een C-pown kopen. Ze is nu 114 cm lang. Dus tegen de tijd dat ze 8 is, is een B wellicht passender. Maar wij zijn bang dat ze daar snel uitgroeit (met een jaar of 2) en dan moeten we die pown weer verkopen. En eerlijk gezegd gaan dieren bij ons alleen weg met de pootjes in de lucht. Onze Fries is voorlopig zeker te groot :D (en geen wedstrijdpaard, hij wil niet van huis weg). Dus daarom denken we aan een C over anderhalf jaar. Dan zal ze minimaal 120 cm zijn (even naar haar groeisnelheid gekeken) en dan moet ze daar toch op passen denken we. En wrs zal ze nooit zo groot worden, ik ben ook maar 159. En als ze zo slank blijft kan ze zeker tot haar tienerjaren met een C-pown doen.

Dit is haar nu op een middenslag C:

Afbeelding

Gister met mijn man erover gehad. Hij is van mening dat ze pas een pony moet krijgen als ze nu in de les los alle gangen kan rijden. Dus stap, draf en galop. Ze gaat zaterdag voor het eerst galoperen op deze pony :D maar ze wordt nog vast gehouden door de instr in alle gangen. Weet niet of dat aan dochter ligt of aan de pony (die is vrij jongm 5 geloof ik en soms wat snel). Daarbij vind hij dat als ze een pony krijgt (wij denken met haar verjaardag in december) ze in het voorjaar in principe zo ver zou moeten kunnen zijn om een wedstrijdje te rijden. (Niet om te pushen maar meer qua nivo) dus dat ze idd zelfstandig de pony kan rijden. En zeker met haar karakter. Want ze vind wedstrijden gewoon leuk om te doen (ook bij turnen bijv). Is dat een gek gedachte?

Concluderend kwamen wij erop dat nu aankoemnde december als ze 7 wordt wrs nog niet zo ver is dat ze los alle gangen doet op de lespown. Maar we gaan dat rustig afwachten en kijken in oktober wel weer verder.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:01

hmm... zou toch voor bixie gaan of onderling starten is ook nog een optie, is precies hetzelfde opgezet als officiele KNHS wedstrijd, met dezelfde regels, maar de winstpunten tellen nog niet, een oefening voor het echte werk dus, ookal zie je geen verschil met een officiele wedstrijd.
Snap wel dat je dochter zo gedreven is, maar haar motivatie moet niet omgezet worden in iets negatiefs! Je geeft zelf al aan dat ze de lat hoog legt, ze blijft een jonge meid dus pas op dat ze niet zo jong al uit het veld wordt geslagen! In de B pony's doen ook oudere meiden op B en C pony's mee, onderschat die concurrentie niet!
Spelenderwijs lijkt me het beste, zeker om haar niet gelijk de lat nóg hoger te laten leggen, eerst kennis maken met wedstrijdjes zonder die druk en presteerdrang... dat kan altijd nog op die olympische spelen ;)

Voor wat betreft de regels, bixie is inderdaad wat soepeler, maar zou voor het mooie haar dan toch een witte broek en jasje (colbert is ook netjes) aan trekken, geeft toch dat beetje extra vindt ik!
Bij B is het zeker verplicht, dit regelement is te vinden via knhs.nl en dan dressuur-> regelementen
Of nog makkelijker, hier de link http://knhs.nl/overview3.asp?pCatID=151 ... =11&men=07

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:35

Heb inmiddels van instructrice gehoord dat het bij die ene idd verplicht is om mee te helpen. Zij is lid van de andere (blauwkapel) en heeft daar goede ervaringen mee. Doen ook leuke onderlinge wedstrijden waar dochter prima aan mee zou kunnen doen :D

Tevens begrepen dat dochter niet los gaat ivm de pony en niet met dochter. Pony is vrij jong en kan zich ineens sterk maken en ervandoor rennen. Aanstaande zaterdag galoperen was dochters idee :7 (ik zei al, ze legt de lat hoog. Dit is les nr 10 geloof ik := Maar ik had tegen haar gezegd dat als ze iets nieuws wilde ze dit moest overleggen met instr. Nu mag ze dus galoperen zaterdag maar er is wel gezegd dat pown daarin niet makkelijk is. Dat geeft haar dus niks }:0 )

Instr vond het idd verstandig in elk geval te wachten tot ze alle 3 de gangen los kan, maar gaf wel aan dat dat ivm lespony nu dus moeilijk te bereiken/ meten is. Wat bij mij dan weer stimuleert om op zoek te gaan naar een doorgewinterde ervaren pony :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:38

Ik weet niet hoe soepel de maneges bij jou in de buutr zijn Zilfstar, maar bij ons doen ook wel wat kindjes van buitenaf met eigen / verzorg ponies mee met de F-proefjes die normaliter niet bij ons in de manegelesjes rijden. Vaak nét even wat gemoedelijker dan meteen KNHS. Misschien is dat tegen die tijd een optie voor jullie?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:41

Om te beginnen met een C pony is imo niks mis mee, jullie denken er volgens mij uitstekend goed overna dus dat gaat vast ook helemaal goed komen. :)

Met de Bixie gaat het dus allemaal net wat meer spelenderwijs en dikke kans dat ze toch wel vaak met een prijsje naar huis gaat (als ze dus netjes zit, netjes rond stuurt e.d. en volgens mij mag ze van jullie ook pas wanneer dat gewoon goed voor elkaar is) Meiden met een C pony in de B zijn vaak ook al erg fanatiek, en net iets ouder en die concurrentie moet je inderdaad echt niet onderschatten. :n Ik zou ook voor eerst Bixie kiezen puur om haar nog even te 'beschermen' (al is dat niet helemaal het juiste woord)

Je kan ook zeggen dat ze eerst een paar wedstrijdjes Bixie moet rijden en wanneer die goed gaan, en ze daar bijvoorbeeld zoveel wintspunten in heeft gehaald ze van jullie B mag starten? Zo is dat ook gegaan bij een meisje op stal, die begon ook maar is ook nog heel jong en die hebben ze eerst een paar keer Bixie laten starten eerst alleen dressuur (dat meisje wou heel graag springen) maar moest van haar ouders eerst met Bixie dressuur x aantal winstpuntjes hebben voor ze Bixie mocht springen en daarna moest ze x aantal winstpuntjes hebben voor ze B mocht starten (en uiteraard dan bij B dressuur nog eerst 1 winstpunt halen voor ze B mocht springen), zo kon ze mooi ervaring op doen, ging het met niet al te veel druk in een hele gezellig "omgeving" en had dat meisje toch iets om naar toe te presteren zeg maar. :j :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:51

Marinke: Ja zoiets dachten wij ook. Moet er alleen nog achter komen of hier ergens Bixies gereden worden. En anders is onderling op een vereniging ook wel een goede start denk ik.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:54

Ik denk dat jullie overal goed over nagedacht hebben maar ik denk ook dat jullie ten tijde van aankoop van de pony goed moeten opletten dat de pony toch niet te groot is voor jullie dochtertje. Ik zie vrij vaak mensen een 'pony op de groei' kopen maaar hou er dan goed rekening mee dat pony's vaak dikke donderstenen zijn (in verhouding met de meeste paarden) en vaak heel gauw in de gaten hebben wanneer hun ruitertje niet sterk genoeg is. Ze gaan daar dan heerlijk van profiteren en dat kan het plezier in het rijden soms wegnemen. Ik ben er meer voorstander van om met een B-tje te beginnen waar ze mooi op past en die ze fysiek wat makkelijker aankan. Ik begrijp dat je geen pony koopt om hem na een jaar of twee weer te verkopen maar ik zou het ook jammer vinden wanneer jullie dochtertje het plezier in het rijden verliest doordat ze de pony niet aan kan. Ik denk dat je dan beter op een bepaald momente een keer de pony kan verkopen (en een ander kotertje weer een hoop van de pony kan leren :D ) om een grotere te nemen dan dat je nu een 'te grote' koopt.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:01

volgens mij word er bij de bixi dagen ook echt een wedstreidje van gemaakt, met een prijs uitrijking en alles. ik zelf vond dat altijd heel leuk was toen ook al heel gedreven om die rozetjes in huis te krijgen. dus zeker wel een 'uitdaging' onder de juiste begelijding. ik heb daar dan ook heel veel geleerd. k rij nu zelf m en gebreuk sommige van die tips noch!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:06

Volgens mij worden bixie's overal toch wel georganiseerd? Wel is waar niet ieder weekend maar volgens mij toch wel met regelmaat overal in NL, of heb ik het nu toch helemaal fout?

Je kan trouwens gewoon op startlijsten zoeken, gewoon op Bixie zoeken en dan vind je de hele reeks bixies die allemaal georganiseerd worden. :j