Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
xxMaxx schreef:Hoe maak je een pony eigenlijk nou verkeersmak? Een pony op het oog van 3 jaar, maar kan nog niks. Ik heb alleen ervaring met al verkeersmakke ponys. Iemand tips hoe je dit het beste kan doen? Hij staat hier in de buurt en komt per 1 november pas richting hier. Tot die tijd zou ik er paar keer naar toe kunnen gaan. Laten wennen aan halstertje en touw en dergelijke. Ik wil erg graag mee wandelen, maar zal die toch echt verkeersmak voor moeten zijn!
anneliesdj schreef:Je gaat nu al veel te snel. Om ermee te kunnen wandelen moet hij al braaf in de hand zijn, moet je overal aan kunnen zitten zonder angst en moet hij netjes mee kunnen lopen, een pas achterwaarts of zijwaarts gaan.
Pas als dat helemaal goed gaat kun je beginnen met wandelen, verstandig is om eerst in het weiland wat dingen te proberen zodat je weet watvoor reactie je kunt verwachten. Dus een paraplu meenemen, plastic zakjes, ballonnen ed. Die leg je ergens neer en loop vervolgens met hem erheen, zet hem een pas achterwaarts, weer vooruit tot hij ernaast staat en dan een pasje zijwaarts ed. Waar je ook staat ten opzichte van het enge ding, hij moet gewoon controleerbaar zijn.
Pas als dat allemaal goed gaat, dus de pony's is controleerbaar, kun je het weiland uit gaan en andere dingen opzoeken. Maar daar kun je gerust mee wachten tot hij bij jullie thuis is, dat is ook weer een nieuwe omgeving, daar kun je hem weer veel vreemde dingen laten zien in een gecontroleerde omgeving waar jullie beide van leren. Dat is veiliger dan met een groene pony het verkeer in gaan.
Edit; hoofdstel heeft geen zin als je pony dat nog niet kent, dan maak je hem alleen onnodig bang.
lizzy1 schreef:Zorg dat je pony een hoofdstel aan heeft zodat je iets te vertellen hebt en neem een pony mee die wel verkeersmak is. Gewoon met je pony achter de andere pony aan lopen en mocht je groot verkeer tegenkomen kun je altijd in een inrit je pony naar het 'grote verkeer' toedraaien zodat ie ziet wat er gebeurd.
Zorg dat je zelf overtuigend naar je pony overkomt zodat hij je vertrouwt en niet angstig wordt door je eigen onzekerheid.
. Pas wel op en ga nooit alleen met je pony naar buiten zorg altijd dat er iemand bij is