Is een 'verwaarloosd' paard redden wel zo goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Is een 'verwaarloosd' paard redden wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 16:55

Ik kom hier op bokt.nl steeds meer topics tegen over mensen die een paard 'redden' die verwaarloosd is. Dit vind ik knap, je steekt er veel tijd en geld in terwijl een ander het voor het paard heeft verknalt. Ook zie ik steeds vaker shetlander hengsten verschijnen bij de 'opknaptopics'. Nu vraag ik me af is het wel zo goed om deze paarden te kopen? Aan de ene kant wel, anders blijven ze het slecht hebben en nu krijgen ze het beter.. Aan de andere kant heb ik mijn twijfels... ik heb ook een hengstveulen lopen en weet nu al dat ik hem aan de straatstenen niet kwijt zou raken.. 'helaas' heb ik mijn veulen altijd bijgehouden door middel van ontwormen, bekappen, halster om ect.ect. Ik krijg steeds meer het idee dat de 'verwaarloosde' shetlandhengsten eerder een tehuis vinden omdat ze zielig zijn dan een gezond bijgehouden hengstje (zeker op markten).

Hoe denkt bokt.nl hier over?

Laura_x_

Re: Is een 'verwaarloosd' paard redden wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:03

Mee eens ;) Maar je raakt paarden sowieso nu niet snel kwijt.

Maar gaat het echt puur om de shetlanderhengsten? Er zijn zat zielige kleine shetlanderveulentjes op de paardenmarkten. Ik denk wel voor het grootste deel, want de shetten staan er vaak het zieligst bij.

Ik heb zelf 4 jaar op een handelsstal gewerkt, heb heel wat gezien ;)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:06

andere paarden ook wel maar die zijn dan weer vaak net te duur om mee te nemen om op te knappen.. een shet hengst kost niks en wordt als hebbeding meegenomen om te worden opgelapt zodat men kan zien hoe goed je het met het beestje voor hebt.. dit idee heb ik een beetje.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:11

ja dat is ook gewoon zo..

ooit heb ik eens een beetje in andalusiers gehandeld, en toen kwam er een mega bange andalusier waar je amper wat mee kon aanvangen op stal

voor hem is er echt zo vreselijk veel belangstelling geweest op 1 dag wel geteld 600 emails van mensen die hem wilde kopen,terwijl voor een ongecompliceerde anda er 1 a 2 mails per week binnen kwamen...

toen ik voor hem een goed huis had gevonden, heb ik echt nog tig boze mails gehad van mensen die zich gepasseerd voelde... :+

ik weet niet wat dat is,denk dat mensen een meer bevredigings gevoel hebben bij het geven van een goed huis voor zo'n "zielig" dier...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:14

Mee eens.
Zo kwam ik een topic tegen, iemand wilde een ouder paard kopen, mankeerde vanalles kostte 3000,-
Men koopt dan liever "zo'n" paard, dan een gezonde 2/3 jarige onbeleerd, mooie afstamming, veel toekomst (wat ik dan zou doen als ik er een moest kopen).
Helaas ken ik ook mensen die 'zielige' paarden kopen, dan gaan ze ze 'opknappen', eentje is zo tot op het bot versleten, dat ze zelf gewoon 'mishandelen' maar dit zelf gewoon niet zien....

Daarnaast zie ik ook topics van mensen die paarden uit spanje of weet ik waar terug gaan halen en dan hier overal gaan herplaatsen....

Tja.... Veel mensen klagen over rhino, paardenpest etc etc, maar misschien is het wel een keer 'goed' dat er een natuurlijke selectie komt ipv dat alles in leven word gehouden. (is trouwens niet alleen zo bij paarden).

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:42

Tja Ik heb ook een verwaarloosd paard geadopteerd, NIET gekocht(uiteraard wel enorm veel kosten aangehad), ik werkte namelijk in de opvang waar ze terecht kwamen...allemaal mooi gefokt en als ze die verkocht hadden, vreselijk duur paarden met goede afstamming. Die zagen er ook vreselijk uit, dun tot op het bot en heel onverzorgd. Is toen in de krant geweest. Daar vielen ook mensen voor de deur voor, en de meeste waren ook 'teleurgesteld' of boos dat zij waren overgeslagen. :n

Fokker was in geldnoot gekomen en had deze paarden dus achtergelaten voor hun lot in een oude vervallen voetbal kantine zonder eten of licht. -:(-

Deze paarden zijn ook allemaal fijn terecht gekomen op plaatsen waar de mensen er me om konden, het waren natuurlijk geen makkelijke paarden ( 4 ervan bij mijn Instructrice zelf). Hier ben ik wel heel blij om. Ik vind dat elk paard dat door de mens tenonder wordt geduwd en gered wordt het recht heeft op een paardwaardig leven, zielig ofniet.

Sommige mensen hebben dan weer geld teveel en moeten het leven boeiend houden door 'daden' te verrichten en dat dan aan vrienden te tonen, en tja als zij blij daarmee zijn dat doen ze het.

Dat het 'zielig' mensen aantrekt is normaal denk ik. Ik heb het instinct meteen dat ik dan voor dat dier moet zorgen, maar hiervoor ga ik ze niet kopen, als het toevallig mijn kant opkomt dan komt het. Mijn konijn(ook geadopteerd) is ook het zieligste omdat hij een slecht gespalkt gebroken achterpoot heeft gehad bij de vorig eigenaars en hem erna niet meer moesten hebben. Mijn paard is ook zielig om dat hij een verwaarloosd leven heeft gehad, dat maakt hem niet minder waard. Ik zie het niet dat ik heb 'gered' hebt, maar het aantrekkingskracht was er gewoon, had hij op volle gewicht geweest toen ik hem zag, had ik hem ook meteen meegenomen.

Ik denk dat ik ergens mijn draad kwijt ben geraakt maarja ;)
Thats my two cents. :):)

edit: spellingsfoutjes
Laatst bijgewerkt door Crazy_boon op 13-08-11 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:45

Misschien ligt de fout voor de fout en moet niet iedereen maar paarden en pony's fokken.
Als er een overschot aan paarden en pony's is dan gaan er heel wat naar de slacht of worden er verwaarloosd.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:51

Maar ze zo onnodig ergens dumpen en voor hun lot overlaten vind ik compleet geschift. Waar ik werkte (Wel in Belgie) kon je gewoon compleet GRATIS(mits grote aantallen opvoorhand bellen), je dieren afzetten, zonder reden met alle documenten afzetten, afstandsformulier invullen en er zou een nieuwe thuis voor worden gezocht.

Is het dan zo'n gezichts verlies om even de dieren te komen afzetten, als je ze niet naar de slacht wil brengen.
Laatst bijgewerkt door Crazy_boon op 13-08-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:51

Fokken is niet zozeer het probleem. Je hebt een grote merrieselectie (die veulens krijgt) nodig om verder te komen als stamboek. Wat erna mee gebeurd dat is het hem. Er zijn genoeg veulens die al met 'afwijkingen' worden geboren (kromme benen, kaken die niet op elkaar passen etc etc) of veulens die al bij de moeder een 'ongeluk' krijgen. Deze worden allemaal in leven gehouden. Daar zou de selectie al moeten beginnen. En dan als ze 3 zijn, en bereden worden, ga je het karakter tegenkomen, nog een groot struikelblok voor veel paarden, waar teveel paarden 'doorgehouden/levend gelaten' worden (of zelfs mee gefokt word), terwijl ze gewoon linea recta slacht moeten. Maarja als je dat zegt ben je meteen een dierenbeul ofzo....
(Nee dat paard laten leven, en van handelaar naar handelaar, iedereen rommelt er maar wat mee aan en vervolgens komt hij 'verwaarloosd' terecht bij de bokkers)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:52

Crazy_boon: de meeste mensen willen er nog wel geld aan verdienen al is het maar 100,- ;).

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:53

Dat ze dan maar naar de slacht meegaan dan ergens gewoon te dumpen, ik kan er zo woest om worden. Vroeger moesten wij elke week opgaan omdat 'Iemand' WEER een paard bij een manege of willekeurige wei gedumpt had.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:54

tja wij hebben ook merrie's die bv echt te oud worden of niet dragend willen worden of andere gebreken hebben. Dan zie ik hem toch liever 'dood' als dat hij ergens 'verdwijnt' en overal en nergens terecht komt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:01

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een enge instelling als een dier alleen "recht op leven" zou hebben als het helemaal picobello "gebruikt" kan worden door de mens.... als je het hebt over je merries die te oud worden dan zijn die merries bij JOU te oud geworden , hebben JOU hun beste jaren gegeven....het lijkt me niet dat dood maken of laten verdwijnen dan de 2 juiste / rechtvaardige opties zijn ;)

Ook al heeft het allerlei minder goede gevolgen als mensen zo graag "moeilijke" dieren kopen , ik denk dat het toch goed is dat ze het doen. Beetje in dezelfde categorie als mensen die zo keihard zeggen dat ze vinden dat wij ons niet moeten bemoeien met oorlogen binnen andere landen , omdat die mensen dat zelf maar op moeten lossen. Natuurlijk hebben ze daar een punt , maar ik ben toch maar wat blij dat we hier zelf door de Amerikanen en Canadezen geholpen zijn ;)

En als je zelf iets overkomt waardoor je niet meer 100% productief kunt zijn maar wel nog prima kunt genieten van het leven , wil je denk ik ook niet doodgemaakt worden ;)

Wel vind ik het inderdaad behoorlijk aanmatigend dat mensen zo lopen te pronken met hoe goed ze wel niet zijn , en hoe het verhaal ook graag enorm overdreven wordt. Beestjes die wat weinig aandacht hebben gehad (maar wel minimale onderhouds-verzorging) en een klap voor hun kop kregen als ze de vorige eigenaar een hap gaven , zijn direct zwaar mishandeld :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:57

merenque schreef:
Misschien ligt de fout voor de fout en moet niet iedereen maar paarden en pony's fokken.
Als er een overschot aan paarden en pony's is dan gaan er heel wat naar de slacht of worden er verwaarloosd.

Ik denk dat dit een hele ware uitspraak is.

Het is niet voor niets dat de paardenmarkten bol staan van de shetlandveulens, waarbij slachten geld kost, omdat het minder oplevert dan de slachtkosten zijn.
En dan maar op grote vrachtauto's de grens overgaan, naar het buitenland.
In eerste instantie niet als slachtpony, maar of ze in hongarije of spanje wél de aandacht krijgen die ze hier in Nederland niet meer kunnen krijgen?
Ik geloof er niets van :n

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:12

Marije_jiplover schreef:
merenque schreef:

Ik denk dat dit een hele ware uitspraak is.

Het is niet voor niets dat de paardenmarkten bol staan van de shetlandveulens, waarbij slachten geld kost, omdat het minder oplevert dan de slachtkosten zijn.
En dan maar op grote vrachtauto's de grens overgaan, naar het buitenland.
In eerste instantie niet als slachtpony, maar of ze in hongarije of spanje wél de aandacht krijgen die ze hier in Nederland niet meer kunnen krijgen?
Ik geloof er niets van :n

Ik sluit me hierbij aan. Het probleem ligt bij de mensen die nu nog shetlanders ed fokken. Ze doen dat dan omdat ze een hengstje (of meer) tussen hun kudde hebben lopen en ze te gierig zijn voor een castratie; of omdat ze het schattig vinden om die lieve kleine veulentjes te hebben staan... en maar salami fokken. _-:(

Ze zouden bij zulke rassen iedere hengst die geboren wordt gewoon meteen moeten castreren. Dat zou al een groot deel van het probleem oplossen. De eerstkomende 10 jaar zijn er geen nieuwe shetten meer nodig.