Rijbroeken biologisch katoen, bestaan ze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijbroeken biologisch katoen, bestaan ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:08

Ik heb besloten om vanaf nu alleen nog maar kleding te kopen van biologisch katoen, of bijvoorbeeld bamboo, brandnetel en andere milieu vriendelijk geproduceerde stoffen.
Daarna vroeg ik me af, bestaat dat eigenlijk? Rijbroeken van biologisch katoen?

Voor degenen die willen weten waarom
Citaat:
Katoen is een heerlijk draagbare en natuurlijke vezel. Helder wit katoen wordt beschouwd als een bij uitstek natuurlijk product, maar is in feite milieuonvriendelijker dan de meeste synthetische stoffen. Want na koffie is katoen het gewas waarvoor de meeste pesticiden wordt gebuikt. Katoenteelt beslaat ongeveer 2,4 procent van al het bebouwde land, maar gebruikt 25 procent van alle pesticiden en 10 procent van alle onkruidverdelgingsmiddelen. Verder wordt er chloor gebruikt voor het bleken en formaldehyde voor de bewerking. Voor één T-shirt wordt ongeveer 150 gram chemische middelen gebruikt in de katoenteelt.

Naarmate er langer en meer pesticiden gebruikt worden worden insecten resistent en zijn nog meer en giftiger beschermingsmiddelen nodig. Bodemverontreiniging en erosie zijn de gevolgen van het veelvuldig gebruik van chemicaliën en kunstmest. Dat kan zelfs zo erg zijn dat percelen onbruikbaar worden voor de landbouw.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:09

Ik heb er een denk ik! Van kennis overgenomen, merk is "cotton naturals"
edit: het is niet "bio cotton", maar "cotton naturals"
Laatst bijgewerkt door hafjesliefde op 13-08-11 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:11

Zou je kunnen vragen waar ze die gekocht heeft? Ik kon met googelen niks vinden behalve één rijbroek die deels van bamboo stof gemaakt was :)

edit: Weet je zeker dat Bio Cotton het merk is, en niet alleen een labeltje om aan te geven dat het inderdaad biologisch katoen is?

hafjesliefde

Re: Rijbroeken biologisch katoen, bestaan ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:14

even vorig bericht ge-edit :P Ben het even gaan nakijken: Het is niet zomaar het label, het staan ook in de band (de rekker) van de broek, dus volgens mij is het een merk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:17

Dankjewel, ik ga zoeken :)

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:19

ik kan mss vragen vanwaar ze die heeft maar ik weet niet of ze dat nog zal weten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:22

Hmmm, ik kan nu wel de rijbroeken vinden, maar er staat alleen 95% katoen 5% elastaan, nergens dat het ook biologisch katoen is. Staat dat wel in je rijbroek?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:27

Afbeelding
dat is het etiket van het merk, ik denk dat het etiket ernaast was van de samenstelling van de soorten stoffen, maar dat is gewoon wit, wss afgewassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:33

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:36

van die eerste site, daar staat ergens bamboo, is dat niet wat je zocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:41

Jup, de dingen op beide sites zouden kunnen :j
Toen ik de zocht naar het merk wat jij noemde en dat iets aanpaste kwam er ineens het een en ander bovendrijven :)

Het enige wat nóg handiger zou zijn is een nederlandse winkel of webwinkel die zulke rijkleding verkoopt in plaats van engels/amerikaans :)

edit: Voor dekjes, dekens en ander paardenspul van duurzaam materiaal zijn tips ook zeker welkom!!!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:30

als je een beetje creatief bent kan je stof gaan halen en zelf een dekje proberen maken? Rijbroeken is al iets moeilijker denk ik ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:59

uhmm kan je niet gewoon bij de DV of EJ kijken of vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 13:28

@Sjors493: Ik heb beiden een email gestuurd,en ook onder andere Harry's Horse, BR, Imperial Riding etc :) Als ik een mail terug krijg zal ik hier de info wel plaatsen :)
@Hafjesliefde: Dat is ook nog een optie ja :)