Kalmeermiddel bij lang transport?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

Kalmeermiddel bij lang transport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 07:47

Hallo,
Gisteren is er iemand komen kijken voor mijn paardje en het klikte met deze vrouw. Dit wil helaas wel zeggen dat ik mijn ventje afsta aan deze vrouw.
Ik heb er erg veel vertrouwen in en dit lijkt me een ideale plaats voor hem om te gaan staan, maar het enige nadeel (er moet toch altijd een nadeel bij zijn ;) ) is dat deze vrouw 3.30 uur van ons vandaan woont.
Ik zou Twight zelf tot haar brengen, maar ben nu aan het twijfelen hoe ik dit zou doen.
Twight is gewoon om in de vrachtwagen te staan en dit gaat ongelofelijk goed, maar op de trailer vind hij moeilijker.
Dit is ook vele kleiner enzo..
Ik rijd hij maximum een uurtje rond en geen 3.30 uren wat voor hem een héle reis zal zijn!
Ik dacht eventueel iets rustgevends te geven? Maar hier heb ik geen ervaring mee.
Ik ga zowieso ook raad vragen aan mijn dierenarts, maar vroeg me af of jullie hier voor of tegen waren, en natuurlijk ook waarom...
Groetjes,
Tanja

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:26

Voor een paard maakt het niet uit of hij 1 of 3 uur op transport staat,tranquilizer alleen in geval van nood toepassen.Je hebt het over je "ventje",dan zitten er aan tranquigel en andere soortgelijke producten ook nog de risico's aan van langdurig uitschachten.Als je pech hebt kan hij niet meer inschachten omdat er een zwelling ontstaat.In het ergste geval moet er een penis-amputatie plaatsvinden.

Dit komt niet vaak voor bij gebruik van deze middelen maar het is wel een risico,professionals zullen dit dan ook nooit gebruiken bij hengsten en ruinen.

Andere middelen zijn wel voor handen maar die moeten geinjecteerd worden,deze zijn korter werkzaam (zo'n 1,5 uur).Behalve dat deze middelen enorm kostbaar zijn,moeten ze ook toegediend worden door iemand die dat mag.
Nadeel is ook nog dat ze meer moeite hebben om hun balans te bewaren,ze kunnen omvallen.

Dus gewoon opladen en hang hem een hooinet onder zijn neus,na 2 uur even stoppen om te kijken of hij wat wil drinken.

Na de reis lekker op stal met een evt.warme maaltijd,goede pluk hooi,water en dan lekker uit laten rusten ;)

ElCamino

Re: Kalmeermiddel bij lang transport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:36

Voor 3.5 uur is écht geen verdoving nodig. Wij hebben veel langere ritten gehad en gewoon op de trailer gezet. Een paard heeft geen besef van tijd dus de duur maakt niet uit in dit geval.
Verder heeft een verdoving altijd een mate risico wat je niet wilt als het niet hoeft.
Gewoon lekker hooinet erin en op weg! Succes.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:38

Ik zou zelf altijd proberen te voorkomen om een paard wat nog vervoerd moet worden te verdoven, hoe minimaal ook. Bedenk je goed dat je het reactievermogen vermindert en het dier dus meer moeite zal hebben om netjes overeind te blijven en goed te reageren (zichzelf op te vangen) in bochten en met remmen/optrekken.

Daarnaast zie ik totaal het nut niet in van het sederen van een paard als hij sowieso normaal vrij rustig is op de trailer...maakt inderdaad weinig uit als je dan verder moet rijden hoor, braaf is braaf.

Tot slot zou ik zo geen middel kunnen bedenken wat zo lang werkzaam is, met anderhalf uur is het doorgaans wel echt op. Direct spuiten werkt meestal zelfs veel korter, een goed halfuur daarna worden ze alweer een stuk wakkerder. En dan moet je al flink spuiten en zijn ze imo veeel te ver weg om nog op de trailer te zetten. Pasta's werken langer (moeten ook veel langer inwerken) maar 3,5 uur zie ik niet gebeuren.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:42

Esther,pasta's kunnen werkzaam zijn tot een uur of 8,inwerking ongeveer 20/30 min.
Dit even als aanvullende info ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:48

Tinky12 schreef:
Esther,pasta's kunnen werkzaam zijn tot een uur of 8,inwerking ongeveer 20/30 min.
Dit even als aanvullende info ;)

Dan wil ik ook weten welke...en kan je dan ook zodanig doseren dat je het paard nog kan vervoeren? Want ik snap dat als je ze bijvoorbeeld doseert om te scheren (noem maar iets, in ieder geval als je ze aardig ver weg wil hebben) dat het dan langer werkzaam blijft dan wanneer je slechts een heel lichte sedatie geeft...Dus welke pasta is geschikt om een paard gedurende deze tijd zodanig te sederen dat hij nog veilig vervoerd kan worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:50

Ik zou niet vervoeren, sedatie - als je verrkeerd doseert - kan ervoor zorgen dat het paard toch minder stabiel op de trailer staat.
Als inladen geen probleem is, gewoon gaan. Zoek wel een tijdstip uit zonder kans op veel files, want continu optrekken en weer staan is vervelend voor een paard.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:01

_Esther_87_ schreef:
Dan wil ik ook weten welke...en kan je dan ook zodanig doseren dat je het paard nog kan vervoeren? Want ik snap dat als je ze bijvoorbeeld doseert om te scheren (noem maar iets, in ieder geval als je ze aardig ver weg wil hebben) dat het dan langer werkzaam blijft dan wanneer je slechts een heel lichte sedatie geeft...Dus welke pasta is geschikt om een paard gedurende deze tijd zodanig te sederen dat hij nog veilig vervoerd kan worden?

Sedalin,Sedasan,Tranqiugel...volle dosering,al hangt het af van het paard.Met medicatie moet je altijd individueel bepalen...
Bij sommigen werkt het ook langer door,sommige korter...toedienen altijd in ontspannen toestand en rustig de tijd geven om in te werken.Op deze manier weet je zeker dat het middel optimaal zijn werk kan doen.

Net als wat al eerder is gezegt,liever niet sederen omdat er altijd risico's aan verbonden zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 09:04

Hier een slechte ervaring met verdoving en trailerrijden, paard werd licht verdoofd om de trailer op te gaan (na tal van andere dingen uitgeprobeerd te hebben en paard moest absoluut die dag vervoerd worden). Door de verdoving kon ze haar evenwicht niet goed bewaren en is ze onderuit gegaan in de trailer. Gelukkig geen schade, maar meteen een harde les, wij verdoven nooit meer in combinatie met de trailer!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:14

Tinky12 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Sedalin,Sedasan,Tranqiugel...volle dosering,al hangt het af van het paard.Met medicatie moet je altijd individueel bepalen...
Bij sommigen werkt het ook langer door,sommige korter...toedienen altijd in ontspannen toestand en rustig de tijd geven om in te werken.Op deze manier weet je zeker dat het middel optimaal zijn werk kan doen.

Net als wat al eerder is gezegt,liever niet sederen omdat er altijd risico's aan verbonden zijn.

Nou dan ken ik alleen maar vreemde paarden denk ik, want alle paarden die ik onder deze middelen heb gezien waren met een volle dosis veel te suf om te vervoeren imo, en waren na een uurtje of twee toch echt weer aardig wakker. Oke, het zal best een hele tijd doorwerken, maar die ik heb gezien gingen na een paar uur gewoon lekker de wei in en daar was eigenlijk niets meer aan te merken...

Nogmaals ts, zoals hierboven ookal gezegd, vervoer je paard liever gewoon 'wakker' veel prettiger voor hem en veiliger!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:18

Tinky12 schreef:
Voor een paard maakt het niet uit of hij 1 of 3 uur op transport staat,tranquilizer alleen in geval van nood toepassen.Je hebt het over je "ventje",dan zitten er aan tranquigel en andere soortgelijke producten ook nog de risico's aan van langdurig uitschachten.Als je pech hebt kan hij niet meer inschachten omdat er een zwelling ontstaat.In het ergste geval moet er een penis-amputatie plaatsvinden.

Dit komt niet vaak voor bij gebruik van deze middelen maar het is wel een risico,professionals zullen dit dan ook nooit gebruiken bij hengsten en ruinen.

Andere middelen zijn wel voor handen maar die moeten geinjecteerd worden,deze zijn korter werkzaam (zo'n 1,5 uur).Behalve dat deze middelen enorm kostbaar zijn,moeten ze ook toegediend worden door iemand die dat mag.
Nadeel is ook nog dat ze meer moeite hebben om hun balans te bewaren,ze kunnen omvallen.

Dus gewoon opladen en hang hem een hooinet onder zijn neus,na 2 uur even stoppen om te kijken of hij wat wil drinken.

Na de reis lekker op stal met een evt.warme maaltijd,goede pluk hooi,water en dan lekker uit laten rusten ;)

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Alleen zou ik na zo'n lange rit niet het paard ook nog weer eens
binnen op stal zetten maar lekker in een wei, paddock of buitenbak. Ergens waar hij even z'n benen kan strekken.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:40

Zou een hooinet vullen, en rijden. Niet stoppen onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:53

Gewoon op de wagen, lekker dik hooinet voor z'n snufferd, en in 1x doorrijden (wel ff met chauffeurswissel, of kwartiertje rust op parkeerplaats als je de enige chauffeur bent)
Het is maar 3,5 uur, geen 3,5 week...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:56

waarom vervoer je hem niet met de vrachtwagen als hij dit gewoon is?

uiteindelijk maakt het niet zoveel uit of je nu een rit van 1uur doet of van 3uur tenzij het voor een wedstrijd is ofzo...

Ik weet natuurlijk niet hoe je paard anders is op transport, maar ik zou nooit iets echt sederend geven zoals sedaline, tranquigel,... Als dit te "sterk" inwerkt, dan heb je een instabiel paard op transport, wat volgens mij meer risico's inhoudt ...
Je zou misschien wel eens iets kunnen proberen alla Sedinal, rescue van Bach,... kruiden die een rustgevende werking. gewoon om je paard mentaal iets rustiger te houden.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 21:47

Bedankt voor de vele en snelle reacties!
Twight heeft wel heel wat stress als er veranderingen gebeuren.
Laatste keer dat hij vervoerd is, is nu ongeveer 2 jaar geleden. Dit is goed gegaan op zich, maar hij heeft heel de rit (van 30 minuten) aan het hinniken geweest.
Ik denk dat dit voor hem ook uitputtend is geweest en ik denk dat hij zich echt wel in het zweet gaat werken als hij dit 3.30 uren volhoud.
Om aan een vrachtwagen te raken is al niet makkelijk, zeker niet als je een trailer ter beschikking hebt..
Daarom dus gewoon op de trailer.
Ik zal hem dan toch maak wakker vervoeren en hopen dat hij rustig wordt in de loop van de rit.
Hij zal eind deze maand waarschijnlijk verhuizen naar zijn nieuwe thuis. Hopelijk met succes.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:54

Regelmatig worden er paarden van en naar Tsjechië gebracht, waar mijn jaarling staat.
Allemaal zonder verdoving.
Zorgen voor voldoende voer.

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:56

Wij hebben paarden vervoerd vanuit portugal duurde 2 dagen was ook geen probleem.(ze hadden zefs nog nooit op de trailer gestaan)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:15

Doe een dag van te voren Bach (de gewone) door het drinkwater, worden ze rustiger van maar zeker niet slaperig, de reflexen blijven goed.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:40

Ik gaf mijn merrie voor ze op de trailer ging stressless korrels. Die geef je vanaf een paar dagen voor de reis. Het verdoofd niet, haalt enkel de scherpe randjes van de zenuwen eraf. Die van mij ging prima in de trailer maar alleen in een 2 paards trailer kreeg ze soms de bibbers omdat ze het moeilijk vond in de bochten.
Nu gaat het ook prima zonder :) is wel wat duurder maar ik vond het heel fijn. Je hebt geloof ik ook een injector die je een paar uur van tevoren kan geven, dat was voor mij alleen geen optie ( endurance wedstrijden en om 6 uur in de ochtend weg, dan geef je niet iets een paar uur daarvoor ;) misschien heb je hier wat aan als je echt bang bent dat hij het niet goed zou doen.

Verdovende middelen zou ik nooit geven. Voor een beetje (veel) hinniken en zweten zou ik overigens niets geven, zoals voorgangers al zeiden, hooinet erin, paard erin en rijden maar, hij wordt vanzelf rustiger...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:16

Oakland1990 schreef:
Doe een dag van te voren Bach (de gewone) door het drinkwater, worden ze rustiger van maar zeker niet slaperig, de reflexen blijven goed.

Je bedoelt de Rescue Remedy. Kun je inderdaad veilig geven, haalt wat scherpe kantjes van de stress af. Rescue Remedy is bij een goede drogist gewoon te koop.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:18

toen ik mn haflinger ging ophalen, stond ze ook 4uur lang op de trailer zonder kalmeer middels, ik zou het persoonlijk ook niet doen hoor

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:38

Nee ik zou het niet doen, je paard is er dan niet 'helemaal bij'.
Mijn pony moest ook lang op de trailer staan, kwam er met nog geen drupje zweet er vanaf ;)
Dit verschilt ook per pony.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:09

Bedankt voor alle reacties!
Deze zijn erg nuttig geweest. Gisteren is Twightje helaas weggebracht. We hebben 4 uur gereden en tussenin een pauze genomen om hem even na te kijken. Zelfs na 4 uren rijden kwam er geen druppeltje zweet vanaf.
Zolang we reden ging alles super, maar we mochten niet te lang stilstaan ;)
We hebben dus zonder kalmeermiddel geprobeerd en ik ben hier enorm blij over.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:11

Fijn dat t zo goed is verlopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:05

Fijn om te horen :) Hopelijk heeft hij het snel naar z'n zin op het nieuwe adres en jij veel sterkte.