Hoelang kan een deken waterdicht blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

reentje13

Hoelang kan een deken waterdicht blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 17:26

Hallo,

Drie jaar gelden heb ik een QHP regendeken gekocht. Ik heb de deken niet veel gebruikt en nog nooit gewassen. Nu heeft mijn pony na lange tijd weer de deken opgehad en nu kwam ik er vanochtend achter dat hij helemaal niet meer waterdicht is. Klopt het dat een deken zomaar niet meer waterdicht kan zijn?

it_is_me

Re: Hoelang kan een deken waterdicht blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:27

Geen idee. Wil zelf weten of een deken na doorlekken nog waterdicht is te maken?

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:32

Naar mijn idee zou die nog gewoon waterdicht moeten zijn, zeker omdat je de deken nog niet gewassen heb.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 13:13

Romeo98 schreef:
Naar mijn idee zou die nog gewoon waterdicht moeten zijn, zeker omdat je de deken nog niet gewassen heb.

Dat leek mij ook, ga de winkel wel even mailen waar ik hem weg heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:16

Een deken is als het goed is niet waterdicht maar water afstotend, het ligd aan het typen deken, hoeveel mm water hij buiten kan houden. dus als het heel hard regend kan het zijn dat hij niet werkt.

T_smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:04

Als ik mijn dekens was doe ik er altijd waterafstotend spul bij volgens mij heet het harmisol en ik vin ddat prima werken (tenzij het echt met bakken uit de hemel komt)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:06

ik heb hier al een jaar of 5 de zelfde regen deken liggen is ieder jaar gewassen geweest en is nog steeds water dicht..
dus naar mij weten mag hij nog zeker niet door lekken..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:07

Pfoe, volgens mij ligt dat ook erg aan de kwaliteit van de deken.
Zo weet ik dat sommige fabrikanten garanties geven tegen het lekken van de deken.
Horseware (Rambo) bijvoorbeeld. Maar hoe lang weet ik niet :)

KimvdE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 15:25

Volgensmij zijn dekens inderdaad waterafstotend, en voor een groot deel waterdicht, tenzij het dus met bakken uit de hemel komt. Probeer m anders eens in te spuiten met een waterafstotende spray. Ook goed gekeken naar eventuele schade aan het deken??

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:00

Je kan de deken toch inspuiten met tent spray? In wat voor'n winkel is dit te koop? (Ben geen campeerder :D)

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:04

KimvdE schreef:
Volgensmij zijn dekens inderdaad waterafstotend, en voor een groot deel waterdicht, tenzij het dus met bakken uit de hemel komt. Probeer m anders eens in te spuiten met een waterafstotende spray. Ook goed gekeken naar eventuele schade aan het deken??

Ja ik idd proberen of waterafstotende spray werkt. Bedankt voor de tip ;) Alleen aan de binnenkant van de deken zit een klein gaat in de voering, maar de buitenkant van de deken is nog helemaal heel.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:26

reentje13 schreef:
Hallo,

Drie jaar gelden heb ik een QHP regendeken gekocht. Ik heb de deken niet veel gebruikt en nog nooit gewassen. Nu heeft mijn pony na lange tijd weer de deken opgehad en nu kwam ik er vanochtend achter dat hij helemaal niet meer waterdicht is. Klopt het dat een deken zomaar niet meer waterdicht kan zijn?

Als je een deken zo lang niet wast, dan hebt je ook te maken met vuil wat aan de binnenkant van de deken komt wat de waterdichte laag kan aantasten. Ook inwerking van de zon heeft daar invloed op.
Af en toe wassen is dus wel beter dan helemaal niet wassen.
Ik doe gemiddeld 4 jaar met mijn waterdichte dekens (van Weatherbeeta)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:37

mijn amigo regendeken was dit jaar bij een serieuze regenbui ook overal lek (en niet alleen op de plek dat er een miniscuul gaatje zit). Ik had het na 3 jaar ook nog nooit eerder gewassen. Dus nu 2x gewassen 1x om het vuil eraf te krijgen en daarna met een goedje om het waterafstotend te maken. Mijn deken kan er weer tegen, al is het maar voor een jaar...

de "waterdichtheid" van een deken is eigenlijk afhankelijk van de kwaliteit van de stof, het waterafstotende middel blijft in de ene stof beter "gebonden" en dus langere "lekvrij" dan bij de andere ook al zou je hetzelfde impregneermiddel gebruiken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:57

petitparis schreef:
de "waterdichtheid" van een deken is eigenlijk afhankelijk van de kwaliteit van de stof, het waterafstotende middel blijft in de ene stof beter "gebonden" en dus langere "lekvrij" dan bij de andere ook al zou je hetzelfde impregneermiddel gebruiken.

Dat is waar. De goedkopere dekens lekken sneller.

En een deken die niet meer waterdicht is, krijg je ook nooit meer waterdicht. Hoeveel aquastop je ook in het waswater gooit en hoeveel je er ook overheen sprayt.
Als een deken eenmaal lekt, zal dat zo blijven.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:36

Dat ligt sterk aan de kwaliteit van de dekens!
Ik heb vrij dure dekens en die blijven meestal 2 a 3 jaar waterdicht en dan zijn ze echt wel aan vervanging toe!

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:34

meestal staat er wel bij de informatie van de deken hoeveel mm water de deken kan afstoten..
en het is ook verstandig om na het gedragen seizoen de deken naar een dekenwasserij te brengen.
daar maken ze hem ook weer waterafstotend;) en als er een gat is zit maken ze die ook! :)

maar het is natuurlijk wel vreemd na eigenlijk praktisch niet gebruiken de deken niet afstotend werkt!

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:43

De deken heb ik nu ingespoten met waterdichte spray, werkt super.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:56

Ik heb een Bucas die misschien al wel 10 jaar oud is. Af en toe gewassen met speciaal wasmiddel van Bucas. De deken is nog altijd waterdicht. Het enigste wat er aan mankeert is dat de gespen het stuk voor stuk begeven. Echt versleten. Maar het materiaal van de deken mankeert nog helemaal niks aan.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:07

ik doe mijn dekens na het seizoen naar de "industriële" kuis, ze behandelen ze dan ook voor de regen, kost 10 euro per deken.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:17

Ik heb de horseweare dekens en deze al meer dan 10 jaar, ze zien er niet uit maar super waterdicht en sterk. Ik was ze niet. Spuit ze ook niet in maar een grote hoos bui kunnen ze goed af hoor.

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:31

hele goede dure dekens blijven altijd goed waterdicht!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:35

Ik ben het niet eens met dat sommige zeggen hoe duurder de deken hoe waterdichter.
Ik heb een Amigo die geen flinke bui kan verdragen, mijn Pagony kan dat echter wel.

Mijn voorkeur gaat dan ook zeker uit naar Pagony i.p.v. Amigo.... ( Amigo, dus niet aan te raden ;) )

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:04

Ik heb een weatherbeeta en die krijgt mijn paard voor het 5de seizoen op.