Haflinger wil het water niet in ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iljavdm

Haflinger wil het water niet in ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:54

Hee
Ik heb een verzorghaflinger nikita,
superpaard rijd bitloos met haar, kan een bok geven en buiten is ze druk en wil nog wel eens gaan stuiteren,
We zijn een paar x bij het water geweest om haar er proberen in te krijgen, de waterbak wilde ze in.
Er is ook nog een klein poeltje waar ze niet in wilde (ik d8 door eendenkroes & het loopt af) Maar bij een minimeertje wilde ze er ook niet in, ook ernaast geprobeerd, geen idee waarom, maar waarom is ze daar wel bang van en niet van afspuiten en de waterbak, dat is het raadsel.
Bij het poeltje zijn we al 3 geweest omdat ze het niet kent zegmaar.
Wat zouden jullie doen?
'xx

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:04

James was in het begin ook met geen stok het water in te krijgen. (Niet letterlijk).
Maar gewoon blijven proberen. Lief blijven, aanmoedigen, flink belonen wanneer hij weer een stapje verder durfde. Niet forceren.
Eerste keer was een meter van de waterkant af. Beloond.
tweede keer was aan de waterkant, beloond snoepjes gegeven.
derde keer was met de hoefjes in het water.
En ineens had ie het door. Water is leuk. Nu springt hij er in en vindt hij het geweldig. Maar toch bij een waterbak is het weer eng.
Mijn tip is:
- Niet forceren,
- niet boosworden,
- aanmoedigen,
- flink belonen als je pony dichterbij komt,
- stoppen op het hoogte punt (al is het maar 1 stapje dichterbij),
- andere dag weer proberen,
- steeds een stapje verder,
Maar vooral geduld en niet te veel in 1 keer willen. Het ene paard is de ander niet. De 1 hopt er zo in, de andere heeft tijd nodig en moet het vertrouwen winnen.

Zidore

Re: Haflinger wil het water niet in ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 00:36

sluit me aan bij bovenstaande

verder helpt het altijd goed als je een paar andere paarden bij je hebt die er al wel aan gewend zijn en je voorgaan, dan gaan de meeste wel mee

Fidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:34

Ze laat zich wel afspuiten omdat dat totaal iets anders is. :) De meeste paarden zijn niet bang van water, maar bang omdat ze niet kunnen inschatten hoe diep het is. Probeer eens om er zelf vanaf de grond vooraan te lopen. :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:17

Geen specifiek haflingerprobleem, dus ik verplaats dit topic naar BRT.

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:23

ik volg even
ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn haflinger :o

Jannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:24

misschien eens met een grote groep paarden meerijden die allemaal wel het water in 'durven'. Een paard is een groepsdier natuurlijk... misschien volgt hij vanzelf, dat kan een beginnetje zijn..

Ik ben zelf vorige week op een 3 jarig paard de ardennen in geweest waar je mooie riviertjes hebt die je over kunt steken met je paard. In het begin wist hij het niet helemaal en protesteerde hij nog, toen hij zag dat alle andere paarden er in liepen ging hij uiteindelijk ook (zonder te forceren!) Daarna vond hij het volgens mij alleen nog maar erg interresant en had hij er ook lol in.

Zo makkelijk gaat het natuurlijk niet bij ieder paard, maar ga uit van zijn instincten, het is een groepsdier en een paard heeft altijd de drang om in een groep te blijven, daar kun je natuurlijk gebruik van maken

Succes in ieder geval

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:36

Beau heeft echt enorme watervrees, en ik denk persoonlijk dat hij er nooit echt bovenop zal komen. :)

hij is namelijk als twenter in een sloot gevallen, en volgens mij heeft hij er daarom zo'n trauma van overgehouden.
Ik kwam er achter toen ik wou pootjebaren in een water/modder plas, en daar wou ik een foto van hebben.
Nou dit werd de foto, echt een luckyshot :=
http://img502.imageshack.us/img502/2936/bowater.jpg

Beau gaat altijd met een grote boog om plassen heen, en als je heb in een paddock met water zet durft hij door
de spanning geen stap meer te verzetten (trilt dan ook helemaal.) Het is absoluut niet leuk, want als ik een buitenbak
zou hebben en er zouden waterplassen liggen, zou ik totaal niks kunnen doen, puur omdat hij dan geen stap durft te zetten.

Misschien dat hij er ooit boven op komt, hij is nu 5. Maar dan zou dat heel langzaam gaan. Ik weet dat ie dat heeft, en hoe
ernstig hij het heeft, dus respecteer dat vaak ook gewoon. Behalve als hij zich echt enorm aanstelt en hij niet over een waterplasje
van misschien 1 cm hoog durft, dan zet ik hem wel even onder druk. Maar verder is het gewoon enorm irritant, maar goed.
Ik ben bijvoorbeeld enorm bang voor bloed, en zo is Beau enorm bang (door iets wat hij dus heeft meegemaakt) van water.

Ik kan hem trouwens wel douchen! Maar dan moet hij wel vaststaan en ik hem eerst even laten drinken. In het begin was het
vooral steigeren en lostrekken, maar nu blijft hij meestal wel redelijk rustig staan. :j

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 12:44

Dankjulliwel, ik heb ook al met groepje andere paarden geprobeerd ook ernaast, erop vanalles..
door kleine waterplassen wil je wel, grote niet. :P
Maar als het weer mooierweer word zal ik zo doen als chasey zei. :P

alecmaas11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:32

Jaa ik zou gewoon proberen.
Telkens als ze een klein stapje vooruit gaat belonen.
Maar doe niet te veel in 1 keer.
Dat werkt vermoeiend voor het paard.

Het zoou kunnen dat je paard bang is hoe diep het is.
Dan durven ze er meestal ook niet in.
Het belangrijkste is om geduld te hebben.
Zonder geduld kom je nergens.
BLIJVEN PROBEREN :)

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:35

ja idd mij haf.wou het eerst ook neit maar nu wel als je veel
blijft proberen dan lukt het wel!
ps:tsja het blijvn haflingers die zijn eigenwijs haha!
xx

cupacakex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:21

sluit me aan bij de rest stapje voor stapje!
en bij het kleinste stapje erin of het aanraken ervan uitbundig belonen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:25

Heb je al geprobeerd achteruit het water in te lopen?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:40

achteruit? dat vind ik eerlijk gezegd een aparte tip

paarden vinden in het water in het begin gewoon wat spannend, als ze het eenmaal weten gaan ze er gewoon in. maar ze willen wel zien waar ze in gaan natuurlijk.

belangrijk is dat als je voor het water staat je paard niet naar links of rechts laat weg vluchten
goed je benen er aan en je teugels op maat
laat je paard voelen dat je bedoeld dat hij rechtdoor het water in moet

en zoals ik eerder schreef, andere paarden die dan al in het water staan helpt echt goed

cupacakex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:43

achteruit is opzich niet eens zo hele rare tip!
bij sommige paarden help dit echt, waar ik stond op stal tenminste wel.
uiteraard verschilt dit echter per paard!

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 22:53

Hoe moet ik dat dan achteruit doen want het loopt wel een beetje af naar beneden is dat niet erg?
En tnks iedereen ga het proberen :D En heb al met andere paarden erbij geprobeerd maar dat kan haar niets schelen, ze zal en blijft sttan :P :P

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:57

Als mijn paard wat eng vond op buitenrit deed ik het in zijn achteruit dan gaat het alsnog ontspannen. Heb ooit een keer stilgestaan voor een brug waar boten onderdoor gingen, hup in zijn achteruit en op de brug omgedraaid en klaar :D Juist omdat hij het niet ziet kan hij niet gaan vluchten oid dus heb je kans dat hij er zo in loopt en daarna doorheeft dat het niet eng is.