dominante shetlander??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

dominante shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 00:50

hallo,

ik heb een shetlandhengst van 1 jaar (juli 2010).
Nou weet ik niet precies waar hij last van heeft, maar ik denk dat hij dominant is. Vandaar dat ik even de situatie aan jullie voorleg:

"Vreemde" dingen in de wei "pikt" hij niet. Ik geeft ze (hij staat samen met een ander paard) elke dag een beetje muesli in een speciekuip. Die laat ik niet in de wei staan, maar die staat in de zadelkamer. Dan loop ik dus met die speciekuip en en emmer voer het weiland in. Dan gaat hij tegen die speciekuip aan lopen duwen (echt in draf, oren in de nek) Ik zet dan de speciekuip in de wei, doe het voer erin en loop weer weg. Hij gaat dan met zn hoofd in de kuip, probeert er bovenop te gaan liggen en gaat dan rollen (ernaast uiteraard). Daarna gaat hij eten. en dan laat hij de kuip met rust. Zodra ik de speciekuip echter weer weghaal, begint hetzelfde riedeltje weer van voor af aan. Hij gaat er weer tegenaan duwen, oren in de nek etc.

Ook heeft hij dit met andere vreemde voorwerpen. Zoals de kruiwagen als ik mest uit de wei wil halen, of een skippybal die ik bij in de wei gooide een keer. een autoband, noem maar op.

Ook vind ik dat hij vrij veel rolt. Vanmorgen rolde hij zelfs op de vloer voor de stal. Gewoon op van die ruwe stoeptegels.

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor? of heeft iemand hetzelfde met zn pony?

Hij is verder niet (meer) dominant naar mij toe en naar mijn andere paard (tinkerhengst) is hij redelijk onderdanig. Gaat een beetje gelijk op eigenlijk. Ze eten samen uit een bak, drinken samen uit een bak, etc.
Toen ik hem net kreeg, ruim een half jaar terug, was hij wel erg dominant naar mensen toe. Ook bijten en trappen was hem niet vreemd. Dit doet hij echter niet meer.

patjuh87

Re: dominante shetlander??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:09

Niemand enig idee?

Foahriya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:14

Misschien dat hij probeert zijn geur achter te laten wanneer hij rolt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:40

Ik begrijp dat je hengstje alleen met een wat oudere tinker staat? Een jaarling heeft nog voldoende spelgedrag wat hij bot moet vieren. Het op de ballen, speciekuipen ed willen liggen is het normale spelgedrag voor een hengst. Ga maar even op Youtube kijken, kom je genoeg tegen. Is er een mogelijkheid om hem geslachts en leeftijdsgenootjes te zetten?

http://www.youtube.com/watch?v=emxI-nRG ... re=related

Zie bovenstaand filmpje. Persoonlijk vind ik de bal te zacht...komen ongelukken van.

Wat het rollen betreft: ga even goed kijken of hij misschien luis heeft of anderzins last van parasieten. Schuurt hij nog op andere plekken dan dat hij alleen rolt?

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:16

Nee hij staat samen met een jaarling tinker. Spelen doet hij genoeg. Ik zal eens kijken of ze parasieten hebben.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 15:17

Geur achter laten is toch hondengedrag? Wist niet dat dit bij paarden ook gold.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:23

Mijn shetlandruintje deed/doet dat ook, maar dan alleen met de speciekuip waar hij voer in kreeg, vooral als er slobber in zat. Hij heeft er al één totaal vernield doordat hij er bovenop gaat liggen rollen. Hij wordt ook ontzettend vervelend als hij zo bezig is. Let niet meer op waar hij loopt, duwt alles en iedereen aan de kant en is totaal geobsedeerd door die bak en als je hem corrigeerde trapte hij. Dat laatste heb ik hem inmiddels gelukkig wel afgeleerd. Hoewel hij wat aan de dominante kant is, had ik niet de indruk dat dat nu direct de oorzaak was. Bij hem was het voor mijn gevoel meer een soort van voedernijd. Hij mag ook graag rollen, maar niet extreem. Als veulen wilde hij wel altijd per se in het hooi van zijn pappie en mammie rollen, waarbij hij ze dan gewoon aan de kant duwde en op de grond neerplofte.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 10-08-11 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:33

Rollen zou kunnen duiden op jeuk, verder is het uitproberen, het duw en trekwerk wel normaal voor een jonge shethengst. Duidelijkheid geven wat wel en niet mag.

Mijn jonge shethengst is gek op zijn vriendjes, maar mag ook graag gooien met jollyballen, emmers, borstels noem het maar op.

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:26

Het zou gewoon joligheid kunnen zijn..