Paard 'hapt' bij hoofdstel omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Paard 'hapt' bij hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:48

Mijn paard heeft een beetje een gekke gewoonte ontwikkeld bij het omdoen van het hoofdstel.
Het is niet gemeen bedoeld, maar ze doet het wel steeds overdrevener en daarom wil ik graag weten of iemand tips heeft waarmee ik dit gedrag wellicht af kan leren. Het is namelijk zo:

Bij het omdoen van het hoofdstel is ze altijd al heel meewerkend geweest. Ze doet mooi van te voren haar mond open, zodat ik het bit zo in kan doen. Tegenwoordig wordt dit een beetje te. Ik doe het halster af en als ik dan de teugels over haar hals doe, doet ze haar mond al open en doet ze net of ze het bit pakt. Ze pakt dan dus meestal de teugel of de neusriem o.i.d. omdat het bit nog niet bij haar mond in de buurt is. Ze 'hapt' dan net zolang tot ze het bit in de mond heeft. Daarna is ze weer 'rustig'. Het is niet happen naar je hand en ze probeert je ook niet te bijten, maar als het nog erger wordt, dan zou ze best een per ongeluk een velletje van mijn arm kunnen pakken. Ik zou graag willen dat ze weer wacht met haar mond opendoen, tot ik het bit bij haar mond heb.

Nu pak ik het als volgt aan. Ik probeer haar te corrigeren met mijn stem als ze begint te happen naar het bit. En dan wacht ik even met het omdoen van het hoofdstel. Ik haal het als het ware weer bij haar mond vandaag. Maar ik zou graag willen weten hoe jullie het aan zouden pakken als ze dit doet. Ik wil graag dat ze wacht met het opendoen van haar mond. Zo is er ook geen risico dat ze toch eens hapt naar mijn arm. Of zouden jullie het zo laten en het beschouwen als gewoon meewerkend gedrag?

Sim

Re: Paard 'hapt' bij hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 05:16

Geinig, mijn paard doet dat net zo. Ik corrigeer niet, heb er ook geen last van en mijn paard doet het niet in mijn richting, dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:00

Ik rij 2 paarden die het allebei doen, alle riempjes vastpakken, ook als ze het bit in hebben. Ik corrigeer ze ook op stem want als ik dat lichamelijk zou doen werkt dat averechts. De paarden heb ik het nu zo goed als afgeleerd en als ze het nog doen hoef ik alleen m'n stem te verheffen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:17

Gelukkig doet die van mij dat niet. Pakt het bit en daarmee is het klaar.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 21:26

Mijn paardje doet dat ook precies! het gekke is dat ze verder met opzadelen nogal chagrijnig doet eigenlijk, ze lijkt er dus niet echt zin in te hebben ofzo (ookal is ze als ik er eenmaal opzit wel heel werkwillig), dus om het dan zooo leuk te vinden dat ze niet kan wachten het bit in de mond te hebben klinkt erg onlogisch. Misschien ben jij/ik dus wel juist 'onderdanig' aan het paard, je paard hoort immers altijd op je te kunnen wachten en ook geduld te hebben. Ik denk dus niet dat je het als meewerkend gedrag moet beschouwen, jij bent de baas en bepaalt wanneer wat gebeurd, de manier waarop jij je paard corrigeert is ook precies de juiste manier denk ik (ik ga het ook eens zo proberen), want inderdaad is wel een keer mijn velletje door dat 'gehap' ertussen gekomen en dat doet best zeer.
Misschien is het anders een idee om eens goed op de uitdrukkig van je paard te letten als je haar het bit in doet, oren in de nek ofzo je weet wel... die van mij trekt er niet het meest vrolijke hoofd bij in ieder geval...
...misschien is het wel merriegedrag?

Daisy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:06

Mijn paard doet dat ook! Maar ik ervaar het niet echt als negatief.. :p Hij wordt niet opdringerig. Zodra hij dat wel zou worden, zou ik het ook gaan afleren.

Je zou het kunnen afleren door het bit niet in te doen, zo lang ze hapt. Je beloont dus eigenlijk het goede gedrag door hem pas het bit te geven als hij het goed doet. Je kunt daar het beste stem bij gebruiken, zodat het tenminste duidelijk wordt waarom hij het bit niet krijgt :p

Succes :p