Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisald

Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:13

Hallo Bokkers,

Hier een meelezer die eigenlijk al jaren niets anders doet dan meelezen, maar nu toch met een brandende vraag zit!

Ik spaar en plan me momenteel in de rondte om met een jaartje een eigen paard te kunnen kopen/onderhouden enz.
Om de tijd tot het moment supreme te vullen doe ik niets anders dan lezen, lezen, lezen en alles (ook de financiën) in overzichten te zetten. No problems so far!

Ik heb besloten als het zover is mijn paard te laten verzekeren (bewuste keuze maar niet het onderwerp van dit topic).
Ik lees andere topics over nood spaarpotjes, potjes onvoorzien en back-up van ouders/vrienden zonder dat er echt onderscheid gemaakt wordt of de spaarpot bij een verzekerd of onverzekerd paard "hoort". In mijn ogen kan dit nogal verschillen opleveren in de omvang/grootte van zon spaarpot.

Dus bij deze;

Hoe groot is jouw nood spaarpot specifiek voor de paarden, en is je paard verzekerd of niet?

Ik bedoel hier echt alleen de onvoorziene kosten voor medische hulp (niet de jaarlijks terugkerende kosten) voor DA, tandarts, fysio, chiropractor enz. enz.

Wildgirl

Re: Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:16

Mijn 4 shetlanders zijn niet verzekerd en ik heb geen specifieke paardenspaarpot, mijn spaarrekening van een paar duizend euro dient hiervoor.
Maar ook voor een nieuwe wasmachine,vakantie of een dure APK keuring van de auto.
Rijpaarden laat ik altijd verzekeren voor de dood en ook hiervoor géén aparte spaarpot.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:18

mijn paard heeft zijn eigen bankrekening waar ik al 1,5 jaar € 175 euro op stort.
Alles word van dat geld gedaan dus ook met de tijd zadel etc.

Zo kan ik zelf ook nog sparen en trek ik wat rente.
Van mijn eigen rekening betaal ik wel voer en stalling.
De rest van de kosten gaan van Daks zijn rekening.

Daks is niet verzekerd overigens. teveel negatieve ervaring gehoord en meegemaakt.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:20

Mijn pony is niet verzekerd maar ik heb wel een spaarpotje van een paar duizend euro achter de hand voor als er iets mocht gebeuren met 1 van mijn dieren (pony en 2 honden). :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:21

Heb geen verzekering en gaat het ook niet doen want zoals ik het zou willen betaal je dus al gauw 100 euro per maand en dat is wat.
Misschien is de dood wel een optie

Heb net als wildgirl paar duizend euro rekening staan en ik blijf sparen heb geen max nou ja wel een doel 75000 :')

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:26

tita schreef:
Heb geen verzekering en gaat het ook niet doen want zoals ik het zou willen betaal je dus al gauw 100 euro per maand en dat is wat.

Heb net als wildgirl paar duizend euro rekening staan en ik blijf sparen heb geen max nou ja wel een doel 75000 :')

En dan over die 55 k mooi belasting betalen?
Ik dacht het niet, ik ga mooi investeren hahaha

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:34

Ik heb mijn paard ook niet verzekerd. Ik spaar elke maand 100 euro, maar daarvan betaal ik ook de hoefsmid, enting, ontwormingen en tandarts. Mocht ik iets willen kopen aan secundaire goederen (een nieuw hoofdstel, peesbeschermers etc) dan betaal ik dat gewoon zelf.

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:52

Leuk al die reacties, en iedereen zo verschillend, ben benieuwd naar meer!

@ Wildgirl; hihi inderdaad de belasting kun je beter proberen te vermijden, zonde geld!
Ik ben trouwens ook een levensgenieter dus ben van mening dat er niet meer gespaard hoeft te worden dan genoeg :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:54

@lisald: ben wel benieuwd wat je dan genoeg vind :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:55

Jotoma schreef:

In ieder geval niet meer dan het belastingvrije stuk dat je op je rekening mag hebben, de rest van het spaargeld steek ik wel ergens anders in ;-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:56

Wildgirl schreef:
tita schreef:

En dan over die 55 k mooi belasting betalen?
Ik dacht het niet, ik ga mooi investeren hahaha

Ach 1.2% zorg wel dat het deposito is ofzo

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:57

Wildgirl schreef:
Jotoma schreef:

In ieder geval niet meer dan het belastingvrije stuk dat je op je rekening mag hebben, de rest van het spaargeld steek ik wel ergens anders in ;-)

>;) nou een 2e handsauto'tje en paard kopen en wasmachine stuk en zit je er doorheen ik vind 20500 niet echt genoeg geld om zorgenloos te genieten

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:00

naast de verzekering en ziektekosten betaal ik alles van mijn salaris.
als je gaat verzekeren adviseer ik je ook ziektekosten te doen dit kost nl zon 400 euro per jaar en als je maar 1 x naar de kliniek moet heb je het al zowat terug verdiend.
Hoefsmid, lessen en tandarts reken in in het maandbedrag bij de stalling. Kom op zon 400 euro p/maand uit.

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:03

Sja, genoeg, dat is een andere discussie omdat mijn opmerking in mijn vorige post over de belasting meer een algemeen karakter had en dat natuurlijk afhankelijk is van allerlei dingen.

Wildgirl schreef:
Jotoma schreef:

Eens! Desnoods in een sok!

tita schreef:
Ach 1.2% zorg wel dat het deposito is ofzo

Ik denk dat de belasting op zon bedrag hoger dan de rente die je vangt?

Laten we ontopic blijven;

Voor mijn eigen spaarpotje gerelateerd aan dit topic geldt dat;
In mijn financiële planning die op dit moment klaar staat, dus basis/uitgangspunt voordat er überhaupt een paard gekocht wordt, staat een uitgebreide verzekering die dus een maandlast oplevert maar daarnaast mijn medisch onvoorzien spaarpotje iets kleiner kan maken. De beginstand van dit specifieke potje moet van mezelf 1000 euro zijn, en dat wordt dan maandelijks opgehoogd en aangevuld als er wat uit gaat. Deze 1000 euro is tot in de puntjes doorgerekend aan de hand van eigen risico van verzekering, niet gedekte zorg enz. enz.

@ ijsdame, die ziektekosten verzekering is mijn argument om te verzekeren dus die zit in mijn overzichten meegerekend.
Laatst bijgewerkt door lisald op 09-08-11 12:13, in het totaal 3 keer bewerkt

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:04

Ik heb al eerder eens een soortgelijk topic gezien, daarbij beweerden mensen duizenden euro's achter de hand te hebben voor onvoorziene kosten. Misschien lukt dat als je fulltime werkt en goedkoop woont, maar in mijn situatie (samenwonend, fulltime werkend met eigen woning) is dat niet te sparen. Vooral omdat je ook voor je huis een potje nodig hebt.

Mijn streefspaarbedrag is 1000 euro. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar eigenlijk vaak onder zit qua spaarsaldo. Helaas, het is niet anders. Mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering gaan meestal naar andere prio's, maar mocht het geld nodig zijn voor mijn paard gaat het daarheen. Tot nu toe heeft dit oor mij prima gewerkt, zelfs toen mijn paard een peesblessure kreeg. Mocht ik nou echtkrap zitten zijn er voldoende andere oplossingen zoals een betalingsregeling bij de kliniek of een lening bij mijn ouders of schoonouders.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:09

Mijn paard is ook niet verzekerd.
Ik vind dat zonde geld, je betaald een boel & vaak hoef je er (gelukkig) geen gebruik van te maken.
Nee, ik zorg zelf wel voor een spaarpot zodat ik als het nodig is direct alles kan betalen :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:11

shirleyp schreef:
Ik heb al eerder eens een soortgelijk topic gezien, daarbij beweerden mensen duizenden euro's achter de hand te hebben voor onvoorziene kosten. Misschien lukt dat als je fulltime werkt en goedkoop woont, maar in mijn situatie (samenwonend, fulltime werkend met eigen woning) is dat niet te sparen. Vooral omdat je ook voor je huis een potje nodig hebt.

Mijn streefspaarbedrag is 1000 euro. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar eigenlijk vaak onder zit qua spaarsaldo. Helaas, het is niet anders. Mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering gaan meestal naar andere prio's, maar mocht het geld nodig zijn voor mijn paard gaat het daarheen. Tot nu toe heeft dit oor mij prima gewerkt, zelfs toen mijn paard een peesblessure kreeg. Mocht ik nou echtkrap zitten zijn er voldoende andere oplossingen zoals een betalingsregeling bij de kliniek of een lening bij mijn ouders of schoonouders.

Is niet fair wat je zegt want als je samenwoont en in een te duur huis zit dan leef je boven je stand maar als je samenwoont en je werkt fulltime dan is er altijd genoeg te sparen (dan betaal je maar je huis naar ratio) ik werk 36 uur en ben alleenstaand en nog lukt het me genoeg opzij te zetten.. en echt goedkoop woon ik niet

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:12

Laten we proberen het on-topic te houden, dus inhoudelijk over de grootte van de specifieke spaarpotjes! ;)

PartoutZ schreef:
Mijn paard is ook niet verzekerd.
Ik vind dat zonde geld, je betaald een boel & vaak hoef je er (gelukkig) geen gebruik van te maken.
Nee, ik zorg zelf wel voor een spaarpot zodat ik als het nodig is direct alles kan betalen :)

Iedereen maakt gelukkig zijn eigen keuzes daarin, maar dat is niet het onderwerp van dit topic.
Hoe groot is jouw spaarpot of vindt je dat die moet zijn voor een onverzekerd paard (zoals in jouw geval)?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:17

Mijn spaarpot is een paar duizend euro. Een bezoekje kliniek kan al snel oplopen tot ruim duizend euro, zo niet meer. Ik wil dan niet dat mijn spaarpot meteen leeg is. Verder kan ik altijd nog op mijn ouders terug vallen, maar dat wil ik liever niet. Ben niet voor niets op mezelf gegaan, dan wil ik ook mijn eigen boontjes kunnen doppen :)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:18

ik mocht ook een eigen pony 2 jaar geleden, maar de eis was, minstends 500 euro op je spaarrekening voor ongevallen. ik kan daarna altijd op mijn ouders rekenen, maar er moet een begin zijn. en die heeft me nu al meerdere keren uit de brand geholpen! :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:22

tita schreef:
Is niet fair wat je zegt want als je samenwoont en in een te duur huis zit dan leef je boven je stand maar als je samenwoont en je werkt fulltime dan is er altijd genoeg te sparen (dan betaal je maar je huis naar ratio) ik werk 36 uur en ben alleenstaand en nog lukt het me genoeg opzij te zetten.. en echt goedkoop woon ik niet

Mag ik zelf even aangeven of ik boven mijn stand woon of niet? Wij werken allebei fulltime en hebben een huis dat qua hypotheek gemakkelijk binnen ons budget valt, bewuste keuze. Het is echter wel een koopwoning op leeftijd, waar dus regelmatig het een en ander aan geklust dient te worden. Daar gaat spaargeld in zitten. Maar ook alleen als dat financieel uitkomt. Ik probeer alleen aan te geven dat het voor veel mensen niet reeel is om duizenden euro's te sparen. Ik zou het graag doen, maar ik zie er de noodzaak niet van in om de volledig waarde van mijn paard in een spaarpot te hebben zitten. (nu komt er vast weer van iemand een blablabla wat zielig dat je dan toch een paard hebt gekocht terwijl je er niet alles voor over hebt verhaal, zucht...)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:23

Er bestaat ook nog zoiets al PB dames ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:24

Mijn paard is bewust niet verzekerd omdat het bedrag waarvoor ik hem gekocht heb dat niet waard vond. En zelf in de hand wilde houden wat ik wel en niet laat doen bij mijn paard en wanneer. Want heb al een paar keer mee gemaakt dat dat gene dan net weer niet in het pakket viel of dat ik maar een deel uitgekeerd kreeg bij overlijden of inlaten slapen enz. Dit wil ik niet dus bewuste keuze alleen WA verzekerd en verder niet.

Ik heb dus een noodspaarpot (doe het zelfde als de verzekering). Bij aanschaf van mijn paard heb ik mezelf een aanschaf budget opgelegd. Dat zelfde bedrag van aanschaf heb ik ook als bedrag op een spaarrekening staan en stort daar elke maand geld bij. Krijgt mijn paard niets is het voor zijn oude dag bij overlijden of iets en eventueel als aanschaf voor een nieuw paard. Krijgt mijn paard iets is het om mijn paard te helpen op te knappen. En moet je weer opnieuw beginnen met een start bedrag in het potje.

Uiteraard gebruik ik het bedrag niet voor normale uitgaves van mijn paard en soms als er wel extra kosten van dierenarts komen die onvoorzien waren en ik gewoon kan betalen:) Doe ik niets uit het potje vandaan. Het is echt voor zeer zware nood wat zoveel geld kost dat het niet normaal betaald kan worden. Niet omdat ik een keer krap zit ofzo.

kan je verzekeren heb mijn paard nu vanaf zijn 2,5 jaar en is nu 6 jaar het potje nog nooit aangeraakt en er staat al een zeer leuk bedrag op en dan krijg ik elk jaar elke maand nog rente erop. Mooier kan niet. Je moet alleen wel heel erg de disipline hebben omdat het een open spaarrekening moet blijven om er nooit iets af te halen alleen voor de nood van je paard.

En dan doe je eigenlijk hetzelfde als een verzekering maar dan alles in eigen beheer. En wil niet zeggen dat je niet eens pech kan hebben meteen na aankoop. Maar dat zijn hopelijk uitzonderingen. Ik heb het gelukkig niet gehad met mijn paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:30

Je hoeft ook niet gelijk duizenden euro's hebben als je kijk zoals naar mij de 1e -10 jaar had ik geen pech met mijn pony spaarde braaf elke maand 100 GULDEN na 10 jaar heb je dus 12000 gulden...gewoon door blijven sparen en niks afhalen discipline en voor andere dingen spaar je dus apart zo doe ik het

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:32

Ik heb een spaarpot maar ook een prima salaris om mijn paard te kunnen laten helpen, dus ik heb nergens zorgen om. En hoe groot mijn spaarpot is, ga ik niet zeggen dat is privé, want het is niet specifiek alleen voor mijn paard maar ook gewoon voor mijzelf.

Verzekeren doe ik nooit meer, te veel negatieve verhalen en nabij meegemaakt.