dekens ineens niet meer opdoen, gaat dat goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

dekens ineens niet meer opdoen, gaat dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:03

Kan je een paard wat zijn hele leven dekens op gehad heeft (het hele jaar door) ineens zonder deken op laten staan? Groeit zijn wintervacht dan wel gewoon?

kensha

Re: dekens ineens niet meer opdoen, gaat dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:05

In eens zou dat natuurlijk niet kunnen.

Het vacht moet zich weer wennen aan het aangroeien.
Je kan het proberen op te bouwen door telkens op later periode de dekens af te houden.

Helaas geld dit niet voor alle paarden, sommige kunnen gewoon niet genoeg meer opbouwen dat ze het gewoon wat warm hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:51

Mijn paard heeft altijd in pension gestaan zonder paddock of wei. Werd 3x per jaar geschoren en stond volop in hele dikke dekens.
Sinds 2 jaar staat hij aan huis en heb ik vanaf de zomer geen deken meer opgedaan, niet meer geschoren etc. Stond in de winter in de sneeuw met een pak sneeuw op de rug gewoon buiten.
Heeft nog nooit gehoest of gekucht!
Ik rij hem gewoon, ook met dik haar in de winter, ik rij hem op adem maar hij gaat gewoon nat naar buiten. Gaat echt prima.
Paard was trouwens 21 toen ik dit deed!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:56

Ik zou het niet midden in de winter uitproberen.. Zelf zou ik het deken gebruik gaan afbouwen in de lente/begin van de zomer. Dan heeft het paard tijd te acclimatiseren.

Ieder paard gaat een wintervacht aanmaken, dat heeft voor een klein beetje te maken met temperatuur, maar voor een groot deel met het korter worden van de dagen: dan gaat het haar groeien en met het langer worden van de dagen valt het haar uit.

Het kan wel zo zijn dat je paard niet voldoende wintervacht ontwikkelt en daarom in de winter nog wel een deken nodig heeft. Maar dat is afhankelijk van het type paard (een volbloed heeft dit eerder dan een koudbloed).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:12

Met mijn paard ging dit destijds prima. Gewoon na de zomer niet met dekens beginnen.
Hou het wel even in de gaten hoe je paard het tijdens langdurige, aanhoudende regenval doet. Het kan zijn dat de vacht de eerste herfst/winter nog niet optimaal lang-dik-vet genoeg is om al dat water te kunnen afvoeren. Maar dan kun je op zulke dagen volstaan met een regendeken.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:09

Dit paard heeft normaal ook in de zomer een deken op (tja, sportpaard), en die hebben we nu dus al afgelaten. Dan gaan we het maar aankijken hoe hij het doet komende tijd als het kouder wordt of een dekentje nodig is of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:20

Dat kan, als het zo is dat je gewoon niet meer aan een deken gaat beginnen als het kouder begint te worden. Als je paard al met gevulde deken staat, dan gaat het niet. Ik paard staat nu dus zonder deken. Dikke kans dat je paard gewoon wintervacht gaat maken, en zonder deken de winter door kan. Voor de hele gure nachten kun je altijd nog voor 1 nacht een deken opleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:29

cremellogek schreef:
Dit paard heeft normaal ook in de zomer een deken op (tja, sportpaard), en die hebben we nu dus al afgelaten. Dan gaan we het maar aankijken hoe hij het doet komende tijd als het kouder wordt of een dekentje nodig is of niet.

Zorg in ieder geval ook voor voldoende ruwvoer. Vooral tijdens gure dagen extra veel hooi geven. Dat hebben ze nodig om warm te blijven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:35

En mocht je een paard hebben dat echt te dik van onbeperkt hooi word, neem dan stro, of ouder hooi. Het gaat erom dat ze door te eten te verteren warm blijven. Dan blijft de motor aan. Dat kan met ieder ruwvoer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:42

Mijn Fries was ook gewend om vanaf 10 graden met deken te staan... Ik heb hem in mei gekocht (was toen dekenloos) en heb d'r gewoon nooit een deken op gelegd. Gaat prima, zelfs in de winter met - zoveel op de paddock. Mijn peerd had het niet koud :D Wel goed in de gaten blijven houden.

Lees voor meer info maar op www.paardnatuurlijk.nl over de werking van de vacht....

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 17:23

Inmiddels nog steeds geen deken op en het wel goed te gaan. Hoewel ik niet duidelijk een lange/dikke wintervacht zie, alleen z'n neusje is wel wat wolliger. Ik merk wel dat hij de wind en regen van de afgelopen dagen niet op prijs stelt. Maar dat is waarschijnlijk gewoon wennen?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:09

Dat ligt vooral aan je paard, toen ik nog wedstrijd reed schoor ik mijn paard en stond hij onder de dekens. Toen ik stopte met wedstrijden, stopte ik ook met scheren, hij veranderde dan in een shetlander dus een deken was niet nodig.... Ik deed hem wel een dunne deken op ivm regen en het enorm vies worden door het in het weiland staan en rollen....
Dus of het in één keer kan, ligt echt aan je paard. Let op of hij/zij niet gaat rillen vd kou.