Hebben paarden voorkeur voor hun weidemaatje? En dan bedoel ik ook op een manier dat ze er een echt niet bij willen?
Ik heb een merrie al tien jaar. sinds een aantal weken een ruin erbij. hij vind mijn merrie helemaal geweldig maar ik heb het idee niet wederzijds. ze loopt telkens hard bij hem weg. E is niet gemeen tegen hem. maar ze laat hem niet in de buurt komen.
Dit gaat al enkele weken zo. kan dit nog veranderen?
Ja, dit kan nog veranderen. Paarden hebben een tijd nodig om aan elkaar te wennen en hun nieuwe maatje te leren kennen. Maar het kan ook zijn dat het nooit helemaal zal klikken...... Maar geef de moed niet op, want ze staan nog maar net bij elkaar.
Groetjes Lydia
ElinaSK
Geplaatst: 08-08-11 16:41
paarden moeten idd altijd aan elkaar wennen en de tijd die erover gaat verschilt per paard want ieder paard is weer anders, maar ik hoop voor je dat het de komende weken beter gaat
Paarden moeten inderdaad aan elkaar wennen. Daarnaast kan het zijn dat ze elkaar wellicht niet goed of verkeerd begrijpen. Ze kunnen alsnog dikke maatjes worden, maar ook bestaat er een kans dat ze toch altijd afstandelijk zullen zijn onderling. Mensen en honden zijn ook sociaal maar kunnen ook niet met iedereen even goed overweg. Zolang ze niet "vechten" onderling zou ik het gewoon rustig even aankijken. Geef ze ook vooral beide evenveel aandacht of kijk of je ze beide tegelijk naar je toe kunt laten komen als ze elkaars aanwezigheid wel accepteren.
Succes!
Eske_B
Geplaatst: 14-08-11 17:51
Bij mijn verzorgpony's is er een merrietje weggegaan en is er een nieuwe bijgekomen. Nu is de pony die er altijd al was erg dominant, en heeft de nieuwe merrie welkomgeheten met een trap op de neus. Nu, na anderhalve week, gaat het al beter. Zorro heeft duidelijk gemaakt wie de baas is, en laat Femke nu met rust. Het moet dus gewoon even wennen .
_Babettee_
Geplaatst: 17-08-11 00:01
Dit is natuurlijk gedrag. Of ze elkaar gaan mogen? Geen idee, dat valt af te wachten. Dit kan erg snel gaan, maar hier kunnen ook maanden over gaan. Maak je geen zorgen! Geef ze gewoon de tijd die ze nodig hebben.
Isabonny
Geplaatst: 17-08-11 00:09
Bij ons is het helaas niet goedgekomen. Ik heb een merrie (nu 17 jaar oud) en we hebben er vorig jaar een 7 jarige ruin bij gezet. Mijn merrie moest niks van hem hebben. De ruin wilde spelen, mijn merrie niet. De ruin was ook wel redelijk dominant en sloeg goed hard terug, toen mijn merrie hem in het begin wilde vertellen dat zij de baas was. Uiteindelijk hebben we het precies een jaar geprobeerd, maar hebben we de eigenaar toch maar gevraagd om een ander plekje voor de ruin te zoeken, want het werd gewoonweg niks.
Ik had het eigenlijk al na 3 maanden gezien, maar ja, aangezien we niet zo vaak wisselen van paarden en het met merries wel altijd goed ging (en nu dus ook weer) en ik de ruin gewoon een leuke plek gunde, hebben we besloten om het langer te proberen. Mijn merrie heeft helaas niks mer ruinen in haar wei op. Terwijl ik wel zonder probleem met ruinen of zelfs een hengst kan buitenrijden.