Gedragsverandering pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Gedragsverandering pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 00:05

Hoi allemaal..

Mag ik jullie eens iets voorleggen, ben benieuwd naar jullie meningen.
Pablo staat nu anderhalfjaar in dezelde kudde.(Hij is nu 5 jaar) Helaas is de kuddeleider verkocht, en niet lang daarna is er een nieuwe merrie bijgekomen (er staat nog een merrie bij, die heeft het leiderschap overgenomen)
Leuke welsh pony. Ze zal er nu zon maand of twee, drie bij staan.

De tweede in rang is een prachtige fries, dit was altijd de maat van pablo. Helaas niet meer sinds we terug zijn van onze mini strandvakantie, en we zijn maar een paar dagen weggeweest.
Hij kon het met bijna alle kuddeleden goed vinden, met twee niet, maar hij respecteerde dat, en hield altijd gepast afstand.

Nu heeft hij eergisteren de nieuwe merrie heel erg opgejaagd, zij was zo bang dat ze alles liet lopen, Ze waren allebei helemaal bezweet en buiten adem.
Dat is al heel erg vreemd.. ze heeft genoeg ruimte om te vluchten(we zijn gezegend met een hele grote weide), maar hij bleef er achteraan gaan.
Uiteindelijk is de welsh er uit gehaald.

En gisteren geeft hij zomaar zijn shettermaat een rotschop tegen het hoofd (volgens degene die het gezien heeft zonder aanleiding, maar dat is soms niet zichtbaar voor ons mensen)

Ook gedraagt hij zich anders op stal, als mijn stalgenoten hem willen aaien draait hij zijn kont naar hen toe met zijn oren plat. Normaal staat hij op de eerste
rij om een knuffel te halen. En op de weide gedraagt hij zich erg opdringerig tegen mensen. Ze moeten hem op zijn schoft krabbelen, anders duwt hij je gewoon de hele weide door. Bij mij doet hij dit overigens niet. Tegenover mij is hij lief als altijd.

Ik ben hier helemaal van ontdaan. Moet ik iets doen, kan ik uberhaupt iets doen?
Hem uit de kudde halen is eigenlijk geen optie.

Ik heb zelf het idee dat het een combinatie van factoren is.. Hij is aan het puberen, en een paar dagen weggeweest.
Verder was de welsh merrie vorige week hengstig, en heeft hij haar ook mogen dekken. (en ja.. het is een ruin.. op 9 maanden geruind. Was erbij , dus ik weet zeker dat het geen klophengst is)

Heeft er iemand een idee wat er met mijn bolleke aan de hand is.
Al met al nog een heel verhaal geworden..

mika11

Re: Gedragsverandering pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:08

Wil hij misschien de plek innemen van de kuddeleider die verkocht is?
Dat hij dus nog niet weer een vaste plek in de nieuwe rangorde heeft?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 00:12

Voor de Leider van de kudde heeft hij heilig respect.. Ze dwingt dat ook af.
Helaas grijpt ze niet in als hij loopt te kwallen, en dat deed de vorige wel..

Tis ook een eikel, hij gaat alleen maar achter ponies aan die kleiner zijn als hem. :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:10

Klein schopje.. hoop dat er nog meer mensen dit herkennen..

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:42

Het is altijd moeilijk om kuddegedrag uit een verhaal te herleiden, dan zou ik het eigenlijk moeten zien. Maar het lijkt dat jouw Pablo zich ineens de hengst voelt en ook als dusdanig door een merrie geaccepteerd wordt: hij heeft mogen dekken en is 'on top of the world' . Dat zal zo blijven tot een andere ruin de macht weer overneemt. Je kunt twee dingen doen: kudde splitsen in een merrie- en ruinengroep zodat je de kat niet meer op het spek bindt, of accepteren dat je ruin weer een beetje hengst is en hem ook als zodanig behandelen. En dat betekent in beide gevallen zeker dat je zijn misdragingen naar mensen toe niet moet accepteren!

krosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:51

Ik denk dat het hele stel nog druk bezig is om de rangorde te verdelen.Dat gaat vaak wel even met wat 'geweld'" gepaard. Als dat bepaald is keert de rust wel terug in de wei

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:48

@TS: Je zei in het andere topic dat hij jeuk had. Bij de paarden in onze kudde schuren ze ook heel opdringerig langs je als ze jeuk hebben. Kan dat het niet zijn? Dat hij aan iedereen probeert te schuren?

Daisy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:57

het probleem is altijd dat wij vinden dat paarden zo agressief tegen elkaar zijn, terwijl zo gewoon hun problemen oplossen :p
Ik ben het eens met Dianaw. Het klinkt alsof hij weer dominanter wordt tegenover de andere paarden en meent zich ook zo tegen mensen te kunnen gedragen. Misschien dat je inderdaad het probleem uit de weg zou kunnen gaan door de groep te splitsen, maar dat lost niks op natuurlijk. Je zou het ook zo kunnen laten, het de groep "laten uitvechten" en tegen andere mensen zeggen dat ze consequent tegen hem moeten optreden..

Succes ;)