Ineens een fix trailer probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Ineens een fix trailer probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:23

Ik heb mijn 5 jarige ruin nu ongeveer 5 maanden... in het begin ging hij de trailer gewoon goed in, hij heeft een paar keer moeite gehad met eruit gaan, maar later ging dat ook over, nu na een tijd niet weg geweest te zijn kreeg ik hem vandaag (wedstrijd) voor geen goud de trailer op... ik liep er gewoon vertrouwelijk heen hij stond op de plank maar hij deinste terug... hij wil voor de trailer staan maar zodra die op de plank en verder moet komt ie kaars recht overeind en al bokkend (als er een longeer lijn achter langs loopt) draait ie zich om en blijft staan... Ik dacht eerst omdat de eerste keer hij met zijn oor tegen het dak aankwam dat ie bang was dat ie er niet in kon.. maar ik weet het niet, we hebben met zn 6en en een heftruk werking met touwen hem er na heeel veel moeite en uren tijd in gekregen, wat een ramp hé. :\ had met mijn vorige pony ook zoiets, was net zo blij dat dat vanzelf wegging en dat ik nu een 'makkelijker te laden paard had'. we rijden altijd rustig niks gebeurd. Hoe kan dit, of nog beter, hoe gaat het over? :\ ik las iets over parelli maar ik ga geen 350 euro betalen voor wat pies pas poespas abra kadabra en hij doet het weer. Iemand tips, oefeningen o.i.d. :)

mirim

Re: Ineens een fix trailer probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:31

Veel oefenenen. heb geduld. Blijf consequent. Je mag best optreden, maar ga niet onbeheerts uit je plaat want dan kun je weer van voren af aan beginnen.
Succes!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:38

Je hebt ook lessen trailerladen :) Ik ken echt dramaproblemen die in EEN les zijn opgelost, en dan ook blijvend.

PS: daarnaast, Parelli is echt geen poespasabracadabra. Is gewoon zoveel vertrouwen krijgen van je paard dat hij zelfs op een snelweg zou lopen terwijl hij niet verkeersmak is, dat je paard zoveel vertrouwen in je heeft dat hij gelooft dat als jij er over heen loopt, dat het veilig is om je te volgen, omdat je niet tegen hem zal liegen. Bijvoorbeeld :)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:43

Houd z'n koppie recht en zet 2 mensen naast je paard. Die drijven hem de trailer in en t enige wat jij doet is z'n hoofd recht houden. Niet trekken.
Paard zal naar links, rechts en achter gaan. De mensen naast je paard worden hier boos om, rechtdoor voelt alleen goed en dat is de trailer in.

Even volhouden, kan lang of kort duren!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:46

Ik wilde hem absoluut alleen blijven kunnen laden en longeerlijn achterom was voor mij geen oplossing.
Bij mij heeft het geholpen om een longeerlijn over de voorstang te halen en dan druk op het halster die gelijk verdween als ie een stapje voorwaarts deed. Ik stond dan met die longeerlijn half achter het paard.
Niks even snel doen maar wel consequent druk/geen druk. Ver geen poespas of helpers eromheen. Wel evt. 1 kant tegen muur zetten. Na een paarkeer wist ie het al en nu krijgt ie bemoedigend klapje op zijn kont en stapt er zo in.
Maar dat werkt natuurlijk niet voor een paard dat bij druk op het halster flip/gaat steigeren.

Zet hem ook een gewoon op de trailer, geef hem een voertje en dan verder niets. Dus daarna gewoon weer lekker op de wei of op stal te zetten. En de komende periode dagelijks oefenenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:49

Tijdje terug had ik precies hetzelfde probleem met mij paard. Hij liep er altijd zo op, maar toen we een keer naar les moesten kregen we hem er met moeite op. Op de terugweg was het nog erger, en hebben we hem er met heel wat hulp op moeten krijgen.
We zijn toen thuis aan het oefenen gegaan, en hebben van alles geprobeerd. Hij trok zich gewoon keihard los en ging in de achteruit toen hij de trailer op moest. Het schoot gewoon niet op met dwang bij hem, dus kwam de staleigenaar met een idee. We hebben de trailer neergezet, en erachter een stukje afgezet met stroomdraad. Paard in dat stukje gezet, en ik ben voor bij het deurtje van de trailer gaan staan. De eerste dag dat we dat deden stond hij er al half op. Daarna ging het steeds beter en liep hij er zo op.
Ik ben het toen een tijdje blijven oefenen totdat het heel makkelijk ging. Hij is nu alweer mee naar les geweest en op wedstrijd, en daar liep hij er ook weer zo op. Wel zet ik nu nog steeds een stukje achter de trailer af met 2 prikpaaltjes en het draad. :)

Geen idee of het bij jouw paard ook zou kunnen helpen, maar bij mij werkt het in ieder geval goed.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:57

RT-P -> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:13

zie mijn onderschrift, niks poespasabracadabra maar gewoon Parelli en ook geen 350,-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:50

cissy schreef:
zie mijn onderschrift, niks poespasabracadabra maar gewoon Parelli en ook geen 350,-

:D

Oh, en neem er gelijk een paar rijlessen bij. Rustig rijden is een relatief begrip............

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:15

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:18

ik denk dat je eens ernstig moet gaan kijken naar de rijstijl van de bestuurder. Dit heeft er namelijk heel veel mee te maken of je paard wel of niet makkelijk laad. Zeker als ze er ineens niet meer opgaan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 20:41

mijn vader rijd zeer zachtjes.
vandaag met snoepjes lokken (?) geoefend, eerst uren gewoon rustig voor de trailer gestaan en uit eigen initiatief laten lopen, toen met snoepjes gelokt, in de trailer krijgt ie wat, dan er weer uit en opnieuw, op een gegeven moment vond ie het leuk spelletje en ging ie er los uitzichzelf in, even vastgezet en er weer uit :):)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:29

NicoleHorses schreef:
mijn vader rijd zeer zachtjes.

Het gaat niet om "zachtjes"!!! Het erom of je "smooth" kunt rijden! Durf jij een vol glas chocomel (de ECHTE!!) op het dashboard te laten staan tijdens de rit??

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:24

ik heb geleerd dat je juist nooit met eten moet lokken maar goed gelukkig heeft het geholpen!
gaat het beter nu?

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:27

Slofje schreef:
Je hebt ook lessen trailerladen :) Ik ken echt dramaproblemen die in EEN les zijn opgelost, en dan ook blijvend.

PS: daarnaast, Parelli is echt geen poespasabracadabra. Is gewoon zoveel vertrouwen krijgen van je paard dat hij zelfs op een snelweg zou lopen terwijl hij niet verkeersmak is, dat je paard zoveel vertrouwen in je heeft dat hij gelooft dat als jij er over heen loopt, dat het veilig is om je te volgen, omdat je niet tegen hem zal liegen. Bijvoorbeeld :)

ik heb trailer training gehad met mijn paard bij Annemarie van der Toorn, nou het is echt een wonder! Geloofde er eerst ook niet zo in,
maar nu ik heb geleerd hoe paarden denken gaat het zoveel beter met alles, echt!
ik zou die snelweg nog op kunnen ook met hem nu! hihi! (niet dat ik het ga doen :P)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 15:41

Thanks! Ja dat van die chocomelk durf ik zeker :j
next problem... vandaag weer concour, laden met eten lokken ging super, heen weg dan ook gelijk gelukt.. terug weg niet, hij vond die 3 kwartier denk te lang dat ie erin moest staan... net weer even geoefend, en hij is echt bezig met zo hoog steigeren en slaan met de benen dat ie bijna omvalt, niet normaal gewoon... mn vader wilde m proberen met hengsten ketting hem naar binnen te doen en hij viel gewoon om omdat ie zo tekeer ging. bij mij ookal later.... ik durf m met dat ding in ieder geval niet te laden (op concour hielp het met iemand anders, die trok gewoon goed zodat ie het 'afleerden') en dat is ook echt top geweest die hulp! alleen hij heeft nu een klein wondje daar zitten, en ik kan het echt niet over mn hart verkrijgen om daar nog effe lekker door te trekken... vanavond maar weer oefenen, hij is denk ik niet bang, hij staat er maar een beetje bij te gapen.. en als hij gestrest is merk je dat echt wel (staart omhoog etc) hij gaat er nu weer langzaam in met geduld en veel lokken maar dat is niet helemaal de manier denk ik, hij moet er uiteindelijk in één keer inlopen.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:30

ik heb een een keer gehoort dat je dit moet doen:

loop naar de trailer. stop iets voor de trailer. hij moet dan ook echt stil staan. ga een stap je voor uit en sta stil. loop een paar stappen achteruit, en ga zo door :D

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:50

Is hij bang (zie je oogwit) of eigenwijs (oren rustig ,ogen normaal en met hele gewicht achter over hangen?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:50

heb je nou mijn links al bekeken?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:27

Dat klinkt ook niet zo verstandig, je paard, als je al wat problemen hebt met trailerladen, dan gelijk op concours 45 minuten alleen in de trailer laten staan. Op concours er gewoon uithalen, dan ga je maar aan de hand staan grazen ofzo.

Maar goed, niets aan te doen.

Bekijk de links van Cissy maar eens :-) . Daarnaast kun je ook nog hulp inschakelen via de Balingehof in Drenthe. Geen abracadrabra en 350 euro, maar gewoon gezond verstand. Nu elke keer rommelen, vechten en niet weten of je al dan niet thuis komt is ook niet te doen.

Daarnaast: als je paard altijd normaal laadde en nu plots niet meer dan is er toch iets aan de hand. Misschien toch rijstijl? Lang laten staan alleen op de trailer? andere auto of trailer? Wedstrijdstress (bij jou) waardoor je anders bent?

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:46

vervelend maar met zijn 6en en heel veel kr8 maak je een pony alleen maar banger mischien moet je als je vrij hebt je pony uit stal/ uit de wei halen en dan gaan oefenen en als hij het goed doet geef je beloning al is het maar een paar stapjes de klep op hij probeert het voor jouw daarom veel belonen

hopelijk heeft u iets aan deze tips

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:56

Het had mij verhaal kunnen zijn. Ik heb het een tijdje gelaten voor wat het was. Daarna is eerst een vriendje van mijn pony erin gegaan en wonder boven wonder liep ze er zo in! Daarna een paar keer alleen geprobeerd met de dochter van eigenaar van de stal. Ging perfect. Jammer genoeg vond ze het wel erg spannend in haar eentje en is ze weer iets lastiger te laden geworden. Maargoed het is in ieder geval niet meer onmogelijk! En het zal vanzelf wel beter worden! Vooral rustig blijven maar wel streng en consequent (wat ik zelf nog wel is lastig vind ;p). Hou het hoofd wat er ook gebeurt richting de trailer. Eerst even kijken en nadenken mag maar ze moet niet gaan staan 'slapen'. Succes!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:55

Is hij echt bang, of is hij gewoon koppig?
Ik heb ook een paard dat verschrikkelijk te laden was (hij was wel heel bang, niet koppig).
Nu gaat het super goed en laad ik hem in 5 seconden.
In het begin stond ik gewoon met heml voor de trailer en ik wachtte (uuuuuuren :p) tot hij er vanzelf inliep, zonder druk of iets anders. Tot hij begreep dat ik niet opgaf, en dat we pas stopten als hij in de trailer stond.
De eerste keer heb ik er 4 uur gestaan, maar het werd steeds korter (heb het 5 keer ofzo in totaal moeten doen). Hij begreep dan dat hij geen keuze had, want dat ik net zo lang bleef staan tot hij erin liep.
Dat ging goed, tot er andere problemen kwamen, maar dit terzijde

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:42

Je loopthet risico dat je nu glijdend steeds meer geweld gaat gebruiken. Met veel mensen, met kracht, met trucs en met pijn, slaan... Wat vindt dat paard er van denk je?
Zou hij iets willen vertellen door zich zo te verzetten?

Ik denk het wel. En ik denk datbhij heel duidelijk is. Dat kleine nauwe wiebelhok dat zoveel herrie maakt, daar vind hij geen pest aan. :n Sterker nog, nog even en het staat hem zo tegen dat hij denkt, sla maar wat je wilt, doe maar, maar MIJ krijg je er niet in. :n
En dat moet je voorkomen door iemand op te zoeken die er echt verstand van heeft. Niet iemand die hem wel effekes die streken aanleert. :( nee, een professional, zoals in eerder genoemde links, two moons, wie dan ook, er zijn er meer die trailerladen.
En dan daar zelf slim mee omgaan, niet eindeloos alleen laten staan, leuke dingen aan dat rijden koppelen als een bosrit oid.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:33

Pauline geeft naar mijn idee advies dat 100% de moeite waard is om op te volgen.