kleine zwarte vliegende beestjes veroorzaken jeuk ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_17

kleine zwarte vliegende beestjes veroorzaken jeuk ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:36

Hallo bokt,

Omdat ik zelf even niet zo goed weet wat ik er tegen kan doen, maar even mijn verhaal op bokt. Misschien dat
iemand het herkent en de perfecte tip voor mij heeft.
Sinds een week of 2 / 3 begon onze pony met schuren aan zijn manen ( alleen manen ) tot grote ergernis hier thuis. Zomerexceem kon het niet zijn, dan hadden we dit eerder moeten merken en zo ook de vorige eigenaren want de pony is al 13. Wij hebben hem flink gewassen, ingesmeerd en verzachtende creme erop gedaan die ik ook gebruikte bij mijn pony met exceem. Dit natuurlijk elke keer herhaald.
Na een tijd kwam ik achter het volgende:
Staat onze ruin gewoon op de paddock achter het huis dan was er niks aan de hand en schuurde hij ook niet. Ging meneer naar de weide en kwam hij terug in de paddock zocht hij de eerste beste paal uit om te schuren. Toen ik is beter in zijn manen ging kijken na elke weidegang ontdekte ik hele kleine vliegjes op zijn manenkam / in zijn manen. Ik denk dat deze vliegjes de oorzaak zijn.
Was ik gisteren zijn stal aan het meste en zodra ik dichterbij de mest kwam met een schep kwam er een hele zwerm van dezelfde kleine vliegjes omhoog. Heb toen maar de hele stal leeggehaald, goed schoongemaakt en wat vliegenspray rondgespoten :') Heb echt een hekel aan insekten !
Kom ik net in de stal, weer precies hetzelfde! Ik erger me er dood aan! Ook m'n pony blijft last hebben van deze vliegjes ondanks vliegenspray/vliegendeken. Tot overmaat van ramp zet ik net m'n shetlander op stal en begint ze ook te schuren en ik wil echt niet dat haar prachtige lange manen eraan gaan. ;(
Dus mijn vraag:
- Wie weet wat ik tegen deze kleine vliegende zwarte beestjes kan doen??
- Wie weet wat dit zijn. Zijn het gewone vliegen?
- En waarom veroorzaken deze kleine vliegjes(?) deze jeuk.

Hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:56

sindy11

Re: kleine zwarte vliegende beestjes veroorzaken jeuk ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:01

zijn het geen luizen?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:06

sindy11 schreef:
zijn het geen luizen?

Ik heb een keer luizen gehad bij een pony paar jaar terug. Maar die waren bruin/geel achtige een beetje zeg maar. Brrr krijg al kriebels nu hoor :')
Dit zijn echt zwarte razendsnelle vliegende beestjes. En luizen vliegen niet toch en gaan ook niet op de mest zitten op stal.
Of ben ik nou heel blond :+
Oh man ik krijg echt helemaal de kriebels nu !

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:34

Ik volg even mee, vandaag ook van die beestjes tegengekomen,
echt irritant! ze vliegen de hele tijd rond mij en mijn shet heen...

De laatste tijd heeft mijn shet ook jeuk en gaat ze schuren aan de weidepalen (vooral hoofd, hals en achterste). Ik dacht eerst aan zomereczeem (ze is nu 3 jaar), heb er geen ervaring mee dus geen idee of het dat is of niet...

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:51

lottex schreef:
Ik volg even mee, vandaag ook van die beestjes tegengekomen,
echt irritant! ze vliegen de hele tijd rond mij en mijn shet heen...

De laatste tijd heeft mijn shet ook jeuk en gaat ze schuren aan de weidepalen (vooral hoofd, hals en achterste). Ik dacht eerst aan zomereczeem (ze is nu 3 jaar), heb er geen ervaring mee dus geen idee of het dat is of niet...

Van de hele hele kleine zwarte mini vliegende beestjes he, heel irritant. Hier zitten ze alleen in de maanaanzet :j

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:27

he wat je ook kan proberen dat doen wij elke ochtend teatree met uierreme teatree bij kriudvat 199 paar druppels of insmeren in kapotte plekken of zowiezo waar ze jeuk hebben en daarbij uiercreme beetjesmeren hier blijven die vliegjes in vastzitten en kunnen niet steken ofiets .voordat je dit doet zou ik ze eerst wassen met teatreeshampo en goed afspoelen met veel koud water nou veel succes *\o/*

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:46

Iedere pony kan zomereczeem krijgen sommigen bij het 100ste contact, sommigen bij het 1000 000ste contact, ouderdom speelt dus geen rol.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:48

Rhine_ schreef:
Iedere pony kan zomereczeem krijgen sommigen bij het 100ste contact, sommigen bij het 1000 000ste contact, ouderdom speelt dus geen rol.

ja okee, nou ik denk in ieder geval niet dat het zomerexceem is, heb een pony met zomerexceem gehad en dan herkende ik het meteen. Dit zijn duidelijk andere stekende beestjes. :j Zou wel toevallig zijn als 2 van mijn pony's die nooit jeuk hebben gehad nu ineens beide zomerexceem hebben.