Omdat ik zelf even niet zo goed weet wat ik er tegen kan doen, maar even mijn verhaal op bokt. Misschien dat
iemand het herkent en de perfecte tip voor mij heeft.
Sinds een week of 2 / 3 begon onze pony met schuren aan zijn manen ( alleen manen ) tot grote ergernis hier thuis. Zomerexceem kon het niet zijn, dan hadden we dit eerder moeten merken en zo ook de vorige eigenaren want de pony is al 13. Wij hebben hem flink gewassen, ingesmeerd en verzachtende creme erop gedaan die ik ook gebruikte bij mijn pony met exceem. Dit natuurlijk elke keer herhaald.
Na een tijd kwam ik achter het volgende:
Staat onze ruin gewoon op de paddock achter het huis dan was er niks aan de hand en schuurde hij ook niet. Ging meneer naar de weide en kwam hij terug in de paddock zocht hij de eerste beste paal uit om te schuren. Toen ik is beter in zijn manen ging kijken na elke weidegang ontdekte ik hele kleine vliegjes op zijn manenkam / in zijn manen. Ik denk dat deze vliegjes de oorzaak zijn.
Was ik gisteren zijn stal aan het meste en zodra ik dichterbij de mest kwam met een schep kwam er een hele zwerm van dezelfde kleine vliegjes omhoog. Heb toen maar de hele stal leeggehaald, goed schoongemaakt en wat vliegenspray rondgespoten
Heb echt een hekel aan insekten ! Kom ik net in de stal, weer precies hetzelfde! Ik erger me er dood aan! Ook m'n pony blijft last hebben van deze vliegjes ondanks vliegenspray/vliegendeken. Tot overmaat van ramp zet ik net m'n shetlander op stal en begint ze ook te schuren en ik wil echt niet dat haar prachtige lange manen eraan gaan.
Dus mijn vraag:
- Wie weet wat ik tegen deze kleine vliegende zwarte beestjes kan doen??
- Wie weet wat dit zijn. Zijn het gewone vliegen?
- En waarom veroorzaken deze kleine vliegjes(?) deze jeuk.
Hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt