Als Belg in NL rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JosephineF

Als Belg in NL rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:24

Ik woon niet ver van de NL grens... Kan ik als Belg ook in Nederland starten? Welke mogelijkheden (verenigingen e.d.) zijn er dan?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:47

Ja, dat kan. Ken wel mensen die dat doen.
Je mag dan ook gewoon NK's, RK's etc. rijden, alleen je kunt je niet selecteren voor kaders en niet uitkomen voor het Nederlandse team.
Ik weet niet waar je precies woont, maar ik kan je wel verenigingen doorsturen, maar dan moet je even laten weten waar je woont.
Via je vereniging kun je een startkaart aanvragen en gaan starten. Hoe dat in z'n werk gaat kun je bij iemand van de vereniging vragen, of natuurlijk hier en opzoeken op de site van de nederlandse bond (KNHS, www.knhs.nl)

JosephineF

Re: Als Belg in NL rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:15

Dankje voor de info! Ik ben woonachtig te Maldegem nabij Knokke. Als ik even doorrij dan kom ik in Eede nabij Sluis terecht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:40

De Belgen die ik ken die hebben zich aangesloten bij een Nederlandse club en kunnen zich dus ook voor kampioenschappen enz. selecteren.
Hoe het zit als je bij een Belgische club lid bent weet ik niet.

Wat SGW's betreft moet je inschrijven via een contactpersoon in het buitenland. Misschien is dat voor de reguliere dressuur ook zo geregeld?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:22

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:34

Dat kan zeker, ik woon in de grensstreek van Belgie en veel ruiters in de omgeving starten in Nederland.
Je moet dan wel een keuze maken in voor welk land je uitkomt - hoewel het volgens mij niet actief gecontroleerd wordt mag je officieel slechts in 1 land uitkomen, tenzij met gastlicenties - dus niet EN in Belgie EN in Nederland bij een bond aansluiten.
Verder volg je dezelfde procedure als Nederlanders bij het aanmelden en mag je gewoon naar kampioenschappen ed als geselecteerd voor jouw kring. Kaders etc. ligt anders maar da's voor de meesten van ons toch niet weggelegd :P

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:02

Urielle, je hoeft niet te kiezen, meisje wat ik ken (wel bij de pony's) rijd in Belgie en NL, is ook in allebei de landen naar de nationale kampioenschappen geweest en 2e geworden :P

JosephineF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 13:50

Ik zou toch liefst ook voor BE blijven rijden mocht ik in NL kunnen starten! :o Dankje voor de info alleszinds! Ik ga alles eens op 't gemak bekijken en zien welke plaatsen haalbaar zouden zijn naar verplaatsing toe en anders kijken om volgend seizoen ook een aantal keer in NL te starten! :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:03

Hyposjuhhh schreef:
Urielle, je hoeft niet te kiezen, meisje wat ik ken (wel bij de pony's) rijd in Belgie en NL, is ook in allebei de landen naar de nationale kampioenschappen geweest en 2e geworden :P

Dat mag niet, lees de reglementen maar na.
Dat het niet wordt gecontroleerd is wat anders ;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:04

JosephineF schreef:
Dankje voor de info! Ik ben woonachtig te Maldegem nabij Knokke. Als ik even doorrij dan kom ik in Eede nabij Sluis terecht.

Hoi, ik woon bij sluis, maar kom juist uit in België ivm de hoeveelheid wedstrijden (en de hoeveelheid combinaties!).

Ohja, en als je dus niet in Zeeuws-Vlaanderen moet zijn, maar op de andere eilanden, dan betaal je je scheel aan de kosten van de tunnel bij Terneuzen..

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:15

Hoi, ik woon ook in Maldegem ! En ik start ook wedstrijden in Nederland.
Zelf neem ik les bij Evelien de Kesel in Sint-Laureins. Zij rijdt ook wedstrijden in Nederland.
Ik ben lid van PSV West-Zeeuws-Vlaanderen.
Ik start meestal in Nieuwvliet, Zaamslag, Axel, Westdorpe, Heikant, Kloosterzande, ...
Dat is zo'n halfuur - driekwartier rijden van hier.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:15

Een vriendin van mij rijdt trouwens zowel in Nederland als in België (LRV)
en dat kan perfect :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:50

Ha, nog Adegem/Maldegem-naars.

Ik vraag je me af waarom jullie geen WVUR rijden?
M'n paardjes staan gestald in Sint-Laureins en eigenlijk maakte het voor mij zelfs niet uit of ik HROV of WVUR start. Expresweg op en gewoon links of rechts kiezen.
Die in Oost-Vlaanderen zijn meestal eindje voorbij Gent (behalve als het in Aalter is :P), maar in West-Vlaanderen heb je een paar hele dichte (Loppem, Ingelmunster) en dan een paar een eindje verder (3 in Torhout, Moorsele, Kortemark, Bissegem, ... vergeet er vast nog wel wat)
Da's wel VLP :)

BEdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:20

Interessant topic! Mijn paarden staan ook dichtbij de NL grens gestald en ik twijfel ook serieus of ik niet eens in NL zou gaan starten. Ik volg hier even mee...

BEdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:22

Is er trouwens ook zo iets als vlp in NL? Want ik wil echt geen LRV op grasbodems gaan rijden maar zou 't liefst in pistes starten..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:26

BEdressage schreef:
Is er trouwens ook zo iets als vlp in NL? Want ik wil echt geen LRV op grasbodems gaan rijden maar zou 't liefst in pistes starten..

Nederland heeft maar 1 bond, een fusie tussen oude verschillende basisbonden. Het is dus een beetje je locaties leren kennen. Maar er zijn denk ik in alle regio's echt wel accomodaties met zandbanen te vinden.