Wat versta je onder de 'basis' en welke oef in B,L,M,Z,ZZ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Wat versta je onder de 'basis' en welke oef in B,L,M,Z,ZZ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:34

Zoals mijn titel al doet vermoeden zit ik met de vraag:

'Wat versta je onder de basis in dresuur'?
Is dat stap,draf,galop of zijn daar oefeningen bij?
Zoja, welke oefeningen?

En welke oefeningen moet je kunnen rijden of rijden in een B,L,M,Z en ZZ proef?
Liefst zoveel mogelijk oefeningen per groep dat ik het heel goed weet :)

Alvast bedankt,
Dieter

Sodeletuut

Re: Wat versta je onder de 'basis' en welke oef in B,L,M,Z,ZZ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:41

De basis vind ik, als een paard voorwaarts neerwaarts kan lopen, in een verticale balans. Dus een rechtgericht paard met ontspannen lange rugspier. Vanuit daar kan je aan alle oefeningen gaan werken die het paard gymnastiseren, en natuurlijk aan het horizontale evenwicht en oprichting. Maar dat eerste vind ik de basis, en als dat er in zit, ben je naar mijn mening klaar om wedstrijden te gaan rijden, als dat je ambitie is.. :)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:08

Wat is eigenlijk voorwaarts neerwaarts lopen?

Ja sorry ben niet echt super op de hoogte van dressuurtermen. Dus jij vind dat je paard ontspannen stap,draf en galop doet? Er is dus eigenlijk geen echte regel over de basis is het eigenlijk eige mening?

Het is mijn vraag omdat ik aan het kijken ben voor een paard en overal staat kent de basis, maarja wat is basis :)

Dieter

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:15

Als er in een advertentie staat: kent de basis, dan betekent dat vaak dat hij bestuurbaar en te controleren (tempo) is in stap, draf en galop. Het is in die context een term voor paarden die ingereden zijn, maar verder nog niet veel kennen.

Als jij aan het kijken bent voor je eerste paard, zou ik je aanraden om te kijken naar paarden die opgeleid zijn tot minimaal L2 niveau. Dit omdat je als nieuwe paardenhouder veel te leren hebt, en het dan prettiger is om te leren van een paard dat al het een en ander kent, dan om samen alles nieuw te leren. Je leert een paard namelijk ook snel foute dingen aan, en dat moet je later allemaal weer corrigeren.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 15:28

Oke, bedankt. Denk ook dat ik zeker een L-niveau paard ga kopen, dan kan ik er toch al wat meer mee dan toertjes rijden. :)

Kan iemand soms nog mijn laatste vraag beantwoorden?

Dieter

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:50

ik versta basis alles wat onder de basis sport valt, dus B t/m het Zz-licht.

de oefeningen die daar in gevraagd worden hebben als doel je paard soepeler en sterker te maken.

Zie nu dat het over de verkoop van een paard gaat, als het dan om de basis gaat is het simpel stap draf galop en de standaard figuren als gebroken lijn en voltes enzo.

Voor een eerste paard raad ik een 8 t/m 15 jarige aan. Liefst al l2 of M gelopen ofzo!

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:05

Als je wilt weten welke oefeningen bij welk niveau horen moet je even kijken op http://www.knhs.nl. Dan naar dressuur, wedstrijddocumenten en dan zie je de protocollen dressuurproeven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:13

Neem in elk geval iemand mee die behoorlijk verstand heeft van paarden als je gaat kijken naar een paard.
Voor sommige is de basis dat je er op kan zitten, maar eigenlijk geeft Evony het juiste antwoord. De basis is de dressuur van B tot Z.
Zadelmak is dat je er net op kan zitten, maar het paard eigenlijk nog behoorlijk veel moet leren, hier zou ik in jou geval niet voor gaan!
Een L paard heeft al een bepaalde scholing en zal beter aan je hulpen staan, dus meestal ook braver. Maar wat wil je geen doen met het paard? Als je af en toe eens in de bak wil rijden, maar geen wedstrijd ambitie' s hebt, dan is een braaf paard waar je veilig mee naar buiten kan natuurlijk een pre!
Ik zou zeker gaan voor een wat ouder paard, dus minimaal een jaar of 6/7!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:15

In een advertentie is het inderdaad vaak een paard wat stap draf en galop kan, en gewoon sturen en stilstaan. Maar ik zou niet verwachten dat hij andere oefeningen kan.

En voorwaarts neerwaarts is:
Afbeelding
© http://www.atletischerijkunst.nl

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:43

@aerdenhout1

Ik heb (nog geen) interesse om wedstrijden te rijden in het dressuur, maar wel in het springen. Eigenlijk zou ik graag met mijn paard wat oefeningen zoals schouder-binnenwaards, wijken, travers willen kunnen rijden en af en toe is een parcourtje willen springen van 80cm. Hij/zij moet ook niet te oud zijn, zoals je zegt 6/7 jaar, max 10. Tussen welke prijzen zal zo'n paard dan liggen ongeveer.

@sodeletuut

Bedankt voor de foto! Is dat gewoon je paard z'n hals laten strekken?

@laurae

Ik heb inmiddels al gevonden welke oefeningen je moet kunnen voor B,L,M,Z,ZZ :)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:00

een 6/7 jarige D pony waar alle oefeningen op zitten en mischien een leuk sprongetje kan maken kost al gouw rond de 10000 euro, een E is meestal goedkoper, en een paard duurder.
als ik jou was zou ik voor een iets oudere pony gaan die zijn meestal makkelijker en een stuk goedkoper. en misschien eentje die M1 loopt en geen Z want dat scheelt ook nog al in prijs.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:14

Als je goed zoekt vindt je meestel wel wat je zoekt, maar je hoofd er niet opbreken ;-)

En zie dat je in Vlaams-Brabant woont ( Belgie waarschijnlijk) moet je bijna ook zien waar je wilt wedstrijd rijden. VLP of LRV ... LRV werkt met winstpunten gelijk in Nederland en VLP moet je eerst ( normaal gezien toch) je B-brevet halen. Verder kan ik het moeilijk uitleggen omdat ik in Wallonie rij en daar nog een heel ander systeem hebben ;-)

Maar zoek een paardje die bij je past en de lat niet altijd te hoog leggen ;-)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 18:56

@Mochica

Waarschijnlijk ga ik bij een LVR rijden, snap eigenlijk niet zo goed wat dat is. Maar dat is heel dichtbij,... En je kan er lessen nemen, piste gebruiken enz...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:40

LRV is de landelijke rijvereniging...
Verder weet ik alleen dat het met winstpunten, voor de rest kan ik je er niet mee helpen ;-)
Verder nog succes als je gaat starten :-)