Graag jullie tips&adviezen m.b.t. een 6 jarige merrie waar ik nu een jaar
mee bezig ben.
Het verhaal;
De merrie is vorig jaar door vrienden gekocht. Haar vorige eigenaar zag geen toekomst
in het beestje en wilde haar eigenlijk voor de dood weg doen. Waarom? Eigenlijk vond
hij dat ze niet deugde en 'gevaarlijk' was.
Waarom? Omdat ie het volgens mij volledig verkeerd heeft aangepakt; ze is bij hem geboren,
heeft 4 jaar in het land gestaan, is toen uit het land geplukt om te worden beleerd. In 4 weken
moest dat maar even klaar en toen ze in die 4 weken onder het zadel de raarste en meest
gevaarlijk capriolen uithaalde, is ze weer in het land gezet. Stempel; "gek".
Huidige eigenaren wonen naast het land waar de merrie in stond en kwamen aan de praat met
de vorige eigenaar. Om een lang verhaal kort te maken; de merrie verhuisde naar een land verderop.
Van het begin af aan ben ik erbij geweest. Ze was rillerig, vertrouwde niemand. Je kon niet normaal
om haar heen lopen; ze volgde je overal met haar hoofd. Als je langs haar liep draaide ze mee om
je volop in de gaten te kunnen houden. Als het lukte wel bij haar achterhand te komen stond ze
met haar staart aangeknepen en in de startblokken om te vluchten. Iedere aanraking zorgde voor een
siddering door haar lijf; ze rilde bij alles wat je deed. We zijn begonnen met poetsen, knuffelen, aanraken
en liefkozen. Daarna beetje longeren, zadeltje er af en toe op en ik heb er inmiddels zelfs al op gezeten.
Het is nu het liefste paard ooit. Ik kom woorden te kort om echt goed te omschrijven hoe zo'n lief paard
het is geworden. Een ontzettende knuffel, wil het liefst de hele dag bij mensen zijn.
Het probleem; ze blijft rillerig. Bij d'r voorhand vindt ze alles prima, maar zodra je bij midden- en achterhand
komt blijft ze wantrouwend. Wel braaf en te vertrouwen overigens. Ik ben op stal zo veel mogelijk om haar heen
aan het hangen, letterlijk; ik raak haar overal aan, hang tegen haar aan, leg m'n arm over haar heen op alle
plaatsen. Op die manier wil ik het voor haar normaal maken om van alle kanten benaderd te worden.
Longeren doen we nog steeds 5 dagen in de week. Ik gebruik soms touwen om over haar heen te gooien en
ik leg vaak een deken over heen en haal hem weer af. Geen rare dingen, gewoon alles normaal maken.
Het erop stappen en een rondje stappen op haar rug gaat prima, maar zodra je je benen iets te veel beweegt
is ze weg.
Ik zou heel graag tips hebben om het rillerige eruit te krijgen. Ze gaat nog steeds vooruit, ze gaat meer en meer
goed vinden, maar ze is er nog lang niet.
Zijn er mensen met ervaring die mij handige tips kunnen geven?
)