hoe doen jullie dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:17

ik heb een superbrave fjord. een zeer vlotte fjord. ik kan alleen op buitenrit. maar als ik eenmaal in het duingebied ben dan heeft ze zo` n haast! met een ander paard is ze wel iets rustiger maar ik wil gewoon lekker alleen rijden ook. ze is niet schrikkerig ofzo maar heeft gewoon TE-veel tempo.

zelfs in stap, denk ik jezus waarom zo`n haast we komen wel weer thuis hoor! de eerste paar keer dacht ik nou laat maar even ze moet wennen maar nu vind ik het mooi geweest. ik wil gewoon dat ze mijn tempo loopt en als ze te hard gaat en ze negeert m` n rem-hulp dan zet ik haar ff stil en dan moet ze een pasje achteruit en dan weer rustig verder stappen. als ze dit braaf doet doen we dit in draf en de galop daar ben ik nog geen eens aan toe gekomen!

vinden jullie dat ik dit zo goed doe? en anders nog tips wat ik ook zou kunnen doen? ik ben niet iemand van de hulpteugels ed. en vind het ook niet super erg dat ze tempo heeft maar ze moet wel weten dat ze niet d`r eigen plan mag trekken! (het is en blijft een fjord he ;))

Pirate

Re: hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:25

Misschien moet je veel overgangen rijden, van stap naar draf en andersom, en als je bijvoorbeeld in de bak rijd, stappen, afwenden, halthouden op de A-C lijn, 3 seconden wachten, en dan weer doorstappen, en dat steeds herhalen. Als het goed lukt kun je het ook in draf proberen, dus draven op de hoefslag, afwenden en halthouden op de A-C lijn, 3 seconden wachten en meteen weer doordraven.
Deze oefening moet ik vaak doen op de manege omdat ik altijd op een supersnelle en haastige pony zit, en het helpt echt !
x

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:31

Onze pony heeft ook wel eens haast op buitenrit, wat ik dan doe is zijgangen rijden, zoals schouderbinnenwaarts, travers of wijken.
Dan heeft ze meteen haar aandacht bij mij en kan ze niet meer wegrennen. Als ze dan rustig is laat ik haar rechtuit lopen, als ze weer begint te rennen rij ik weer een zijgang, enz. Je kan het eens proberen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:37

Mis hier hou oud je fjord is etc. En wat hij wel of niet kan?
Hoe doet hij het in de bak?

Mijn nieuwe paard kon in het begin gewoon niet langzaam, balans probleem.
Heeft dus bakwerk gekost en buitenritten om zijn balans op orde te krijgen, nu kan hij gewoon langzaam.
vond het toen niet fair hem hele weg op de rem te houden, dus stopte dan steeds om mijn langzamere
mederuiter op te wachten.

Kan je paard in principe alles en heeft goede balans, dan aan het werk zetten,
gewoon onderweg oefeningen vragen die je in de bak ook zou vragen, buitenrit is geen race parcours.
Hoewel ik er liever 1 heb die flink door stapt en draaft (binnen het normale) dan 1 die je de hele weg
vooruit moet zien te houden.. pfffttt.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:55

m` n fjord is 13, de bak vind ze wel leuk maar is lang niet zo voorwaards als in het duin. en zijgangen ed gaan niet echt want het is een ruiterpad dat net zo smal is als een hoefslag in de bak. je kunt niet opzij gaan daar. je moet ook achter elkaar rijden als je met meerdere rijd.
maar ik ga 26 t/m 28 aug een weekend met haar naar de Veluwe dus kan ik m ook mooi oefenen. ik ben ook niet zo dol op dat kneiterharde galopperen. ik wil best een lekker galopje maken maar zo` n keiharde rengalop, mij niet gezien!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 11:55

ze is zelfs behoorlijk tegen het been in de bak

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:02

Misschien helpt het om eens een totaal anders rondje te doen omdat ze het rondje dan niet kent is ze misschine minder bezig met het snel het rondje doen maar bezig met de omgeving.

ik had een verzorg fjord die ook altijd kei hard wilde. tot mijn verdriet liep hij al met een pessoa trens op de laatste ring toen ik hem als verzorgpony kreeg. in de bak heb ik telkens de teugels terug kunnen zetten op de normale ring. maar met buitenritten ging dat gewoon fout en kon hij alleen maar hard gallopperen dus moest ik voor een normale buitenrit hem wel op de ring zetten die hij gwent was. als hij dan een race bui had hielp het zijgangen rijden goed. maar ik raad je echt af om naar de pessoa te grijpen want daar krijg je alleen maar een paard met harde mond van en dat is nergens voor nodig. mijn verzorgfjord kno namelijk niet meer met een normaal bit doordat ie de druk van de pessoa gewent was. alleen in de bak was ie dan nog normaal met gewoon bit.

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:01

Rij je vaak het zelfde rondje buiten? Die van mij weet precies wanneer ze over de helft is/op de terugweg is.. ze heeft dan in één keer veel meer haast! Daarom probeer ik altijd veel variatie te houden in de rondjes die ik rijd, zodat zij niet gaat bepalen hoe snel we weer thuis zijn.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:04

Een andere route rijden zou helpen, dan herkent ze de weg niet en zal de haast misschien afnemen. En veel overgangen rijden kan ook helpen. Ik vind het goed dat je niet direct naar de hulpteugels 'grijpt' :j Hier ben ik ook geen fan van...

Juliettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:08

misschien er naast lopen ? kijken of ze nog zon haast heeft

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 17:58

ik ben een paar dagen geleden nog geweest. ben i de stap meteen al streng geweest en d`r even goed laten weten wat IK wilde. soms moest ze ook even een pasje achteruit van mij. later ben ik gaan draven en heb ik het ook in de draf allemaal opgelost, niet steeds gaan stappen want daar werd het alleen maar erger van heb ik gemerkt. ik heb nu hele lange stukken kunnen draven in MIJN tempo. dus er zit vooruitgang in!! ik heb zelfs een moment gedacht: ik ga galopperen, maar wilde het nog niet forceren dus dat doe ik een andere keer!

as vrijdag ga ik een weekend met haar naar de Veluwe dus daar ook weer lekker rijden in mijn tempo! en dan kan ik denk ik wel lekker galopperen!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:15

het weekendje Veulwe is helaas alweer voorbij.... het was fantastisch!! zo lekker gereden! en de galop ging prima. was niets aan de hand, super braaf. ga meteen van het weekend bij ons het duin weer in en dan weer zo genieten!

Shyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:35

Je kan ook ( ben er niet zo'n voorstander van) maar voor je eigen zekerheid, een slof om doen, mocht ie echt uitbreken, heb je altijd een extra rem, achter de hand.. :j

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:23

ik rijd niet met hulpteugels.... net als de drankslogan zegt: het maakt meer kapot dan je lief is.... (als je niet goed weet hoe je ermee om moet gaan)

Miekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:31

Volgens mij ben je wel goed bezig op deze manier. Ik heb ook een Fjord gehad die altijd haast had.
Als hij regelmatig buiten werd gereden, werd hij vanzelf meer ontspannen en dus minder overhaast.
Zoals al eerder is aangegeven, helpt het rijden van veel overgangen ook goed.
En zorg vooral dat je zelf zo veel mogelijk ontspannen blijft, anders neemt je paard jou spanning over.
Succes ermee.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 23:07

en heb je je rondje nog veranderd?

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 20:39

ik heb m`n rondje veranderd ja! rijd nu verder en langer en ze vind het prima. heb nu ook galop gedaan maar we waren toen met z` n 3en en ik zat in het midden het achterste paard bokte en die van mij werd er jolig van en zat bovenop de voorste die een heerlijk handgalopje aan hield. ik heb wel weer een nieuwe poging gedaan met aanspringen. maar dit groepje voegt het best in de stap en draf denk ik! hahahaha

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:47

Wat je ook kan proberen is dat je niet voor ieder stuk dezelfde gang neemt bijv. je hebt pad A,B,C,D
op pad A, Doe je altijd stappen en op pad B, Doe je altijd draven en op pad C, ga je altijd Galopperen probeer het af te wisselen dat ze niet altijd hetzelfde doet op de paden maar dat je denkt laat ik op pad B galopperen. Want op een geven moment weten ze waar ze wat mogen doen. Misschien wel mijn belangrijkste tip galoppeer niet naar huisxD En als je er echt genoeg van hebt een grotere ophouding maken. Ik ben eigenlijk tegen trekken in de mond maar bij mijn beest moet het er soms ff ingestampt worden * het is een jachtpaard van 1.90m en zijn hobby was er ook vandoor te gaan dus soms is het even niet anders dan een grotere ophouding te maken. Nu moet ik zeggen ik heb bijna nooit meer die grote ophouding nodig omdat die ook steeds beter naar mijn stem luisterd.

Dus succes ermee en heel veel rijplezier~!:D

En misschien doet je paard het beter als die iets meer teugel krijgt klinkt misschien heel raar maar bij die van mij werkte het perfect, Ik bedoel hiermee je hebt nog steeds contact maar dat je hem niet helemaal naar je toe trekt. Ik weet verder ook niet hoe je rijd enzo Maar bij mij ging dat dus erg vaak fout xD

Shyso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:23

Mijn pony weet precies wat we waar doen... Dus ik moet me ronde ook vaak aanpassen om der bij de les te houden... Sommige zijn zo slim!!!

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 18:55

ik ben iemand die stapt, draaft en galoppeert op plekken waar IK het wil. ik heb daar nooit vaste plekken voor. tja soms is er een recht pad waarvan je denkt: nu ff in galop!! maar verder werk ik er altijd naartoe dat ik op elke plek in het bos/duin kan aanspringen, draven, stappen en halt houden om achterwaarts een heuveltje op te gaan! (goed voor de bilspieren)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:18

Jaa dat heb ik ook een beetje, ben nu een paar keer met mn pony op buitenrit geweest en die gaat in het bos helemaal loesoe, ik krijg haar dan echt niet terug. Terwijl ze in de bak wel heel braaf is.

sannehelena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:09

Ik rij ook op een Fjord, en dat is ook een racemonster! xp
Ik kon eerst niks doen behalve stap dat ging nog net, want ze wou elke keer harder, toen hebben we een ander bit genomen, en een elastiek gebruikt.. Je hebt gezegt dat je dit niet wil, maar het is een hint, en wij hebben het ook zo gedaan. Een elastiek zit niet zo strak als een hulpteugel ofzoow...
Nu doet ze wel rustig, maar zo konden wij oefenen! Dit is wel een beetje anders, want bij mij kon ik niet eens normaal rijden met haar ook niet in de bak.

Maar ik gebruikTE dit:
Afbeelding
Maar dan ZONDER die hulpteugel! Gewoon de normale teugels door het onderste ringetje
Als ze dan braaf was deden we de teugels door de bovenste!
Afbeelding
Dit is een elastiek, die kun je heel los doen, gewoon laten hangen, dan heeft het niet echt effect maar kan ze haar hoofd niet omhoog gooien, als ze heel braaf was, dan lieten we het gewoon slap hangen! ;)

Dit kan, inmiddels gebruiken we een normaal bit! ;)