niet geslaagd bij springen, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

niet geslaagd bij springen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:14

hey,
ik heb gisteren op bloso-kamp mijn a-brevet gereden met mijn eigen paard. zelf vond ik dat het allemaal erg goed ging en dat zei mijn lesgever ook. later die dag kregen we de uitslagen, niet geslaagd bij springen... de 2 eerste sprongen waren goed, enkel de laatste was wat minder : boven de sprong deed mijn paard zijn hoofd ineens erg laag en trok me een klein beetje meer naar voor, waardoor ik een beetje mijn evenwicht verloor maar ik zat er nog op en had mijn steigbeugels nog en had mijn teugels nog redelijk in contact. ik snap dus niet waarom ik er niet door ben. de andere die voor mij sprongen, was er iemand die zijn paard niet echt onder controle had en 3 keer naast de sprong ree en in de verkeerde galop er over sprong maar die is er dan wel door. hoe kan dit nou? er was ook iemand waarvan haar paard 1 keer weigerde en ze er bijna afviel maar die is er ook door. ik snap er niets van. kan iemand me uitleggen hoe dit kan?

ponyparadijs

Re: niet geslaagd bij springen, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:16

Kan je dat niet beter aan de examinators vragen? Die kunnen je precies uitleggen hoe en wat!
Hoe kan iemand hier op bokt naar aanleiding van jou korte verhaal nu vertellen wat er mis is gegaan?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:19

de examinators heb ik niet meer gezien

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:22

Wij hebben het niet gezien en kunnen hier dus niet over oordelen. De enige die je kan helpen is de examinator

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:24

ik zal dan nog eens overleggen met mijn lesgever

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:30

Ik ben zelf examinator in Nederland, ik weet niet precies wat voor examen jij gedaan hebt, dat zal niet exact hetzelfde zijn als mijn examens maar vergelijken kan altijd :D . Bij mij slagen er ook wel eens mensen niet, die zijn soms dan ook verbaasd. Maar als examinator let je op allerlei dingen en ik kan me niet voorstellen dat je het niet gehaald hebt om 1 sprong. Dan is er vast nog iets anders geweest.

Ook bij de examens die ik afneem komt het wel eens voor dat een paard weigert, dan wil dat helemaal niet zeggen dat de ruiter gezakt is. Hoe wordt het opgelost, dat is het belangrijkste. Laatst had ik een supergoeie ruiter en die viel er af, maar toch met vlag en wimpel geslaagd. Dus het is niet zo recht toe recht aan als jij denkt.

Wel jammer dat de examinatoren het niet duidelijk hebben aangegeven waarom je het niet gehaald hebt. Zoals eerder gezegd: wij zijn er niet bij geweest, dus dan is het moeilijk oordelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:33

Het gaat bij dat soort proeven niet zozeer over hoe je paard heeft gesprongen, maar hoe goed jouw verlichte zit is en hoe goed je de hulpen geeft etc.
Iemand die dus "verkeerd" reed in jouw ogen, kan wel erg haar/zijn best gedaan hebben om het weer goed te krijgen en een enorm goede houding hebben gehad bv en dat telt mee. Je weet niet wat er in het voordeel van die persoon was.

Het is nooit slim om te vergelijken met anderen, tenzij je naast de examinator zit en het commentaar kunt horen en begrijpt wat er aan de hand is.
Je kunt ook niet goed weten wat de examinator zoekt en ziet. Dingen kunnen heel anders voelen dan ze eruit zien.
Het beste laat je je filmen bij dat soort dingen, zodat je terug kunt kijken om te zien wat er mis ging.

Een lesgever zal altijd zeggen dat het best goed ging. Ze willen je niet teleurstellen EN ze zijn verantwoordelijk voor wat je geleerd hebt en ze gaan dus niet zeggen dat ze dat niet goed gedaan hebben met resultaat dat jij slecht rijdt...
Mensen zijn sowieso niet goed met in het gezicht zeggen dat iets niet goed ging, dus daar kun je niet echt op af gaan.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 13:37

oke bedankt voor de uitleg!