paniek aanval

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Criiistel

paniek aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:19

Hoi,

mijn paard is nu verkocht maar ik vond het probleem(en) wat ze had altijd vervelend en als ik zo lees hier op bokt zijn er echt mensen die er verstand van hebben dus leg ik toch deze vraag(en) hier neer wat je het beste kan doen of afleren want daar zal je altijd nog wel wat aan hebben.

1. ging hangen tijdens het opstappen (dit gebeurde ook bij vast zetten, je kon haar TOTAAL NIET vast zetten dan raakte ze in paniek en rukte zich los en rende heel snel weg)
- tijdens het opstappen : hadden geprobeerd om haar niet vast te houden en dan gewoon zo opstappen dit ging een tijd goed maar daarna als je opstapte ging ze stijgeren en niet zomaar ze kon ook omklappen (heelgevaalijk dus!!!!)
- tijdens het vast zetten : dit ging niet!!! soms wel s'avonds als alle paarden binnen waren maar ze ging gewoon altijd hangen
- we hebben ook een keer tijdens het les een bijzet teugeltje geprobeerd dit ging een half uur goed daarna ging ik even stil staan en ze begon te stijgeren ze raakte helemaal in paniek omdat ze niet met haar hoofd omhoog kon ze klapte dus weer neer en ik viel eraf en ze heeft 5min dood stil in de bak gelegen gelukkig waren er mensen bij maar ik wist ook niet wat ik moest doen.
Dit is toch gevaarlijk????

2. ook kon ik haar niet uit de wei halen overdag dan stonden alle paarden buiten en ik kon har wel mee nemen maar niet vast zetten en met 3 mensen geprobeerd om ahar op te zadelen maar elke keer raakte ze in paniek heel raar stijgeren, je mee willen sleuren.

3. ook was het heel moeilijk om haar op de trailer te krijgen

- veel mensen hebben het geprobeerd maar ze sleurt je dan elke keer mee en rende ze weg. al geprobeerd om zo om haar neus strakker te doen (hoe noem je dat ook al weer??) vele probeerd maar niet gelukt
een paar keer we bij de vriend van ons mam want die weegt nog al wat :P dus die is niet zo makkelijk mee te sleuren

Zo een heel verhaal maar ik kon haar gewoon niet aan en niet houden dus hebben we haar verkocht en die paniek aanvallen waren gewoon heel gevaarlijk
en nu ben ik heel onzeker geworden omdat dit mijn eerste paardje was
ik dacht dat ze gewoon vroeger wat mee heeft gemaakt??
en daardoor zo doet

hoe zou iemand anders dit aanpakken?
ben erg benieuwd...

alvast bedankt!!! :D

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:22

Als ik dat allemaal zo lees, lijkt het mij dat er lichamelijk iets niet helemaal in orde is met dat paard. Kan maar zo zijn dat ze pijn heeft.

Maar je hebt haar verkocht? Die mensen hebben geen problemen met haar gedrag?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:25

Jeetje.. dat klinkt niet als een heel gelukkig paardje.
Heb je haar lichamelijk al eens laten nakijken? Zou heel goed kunnen zat ze helemaal vast zat, en daardoor uit angst voor pijn in paniek raakte.. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er een fysio oid bij haalt!! Verder zou het een dominantie probleem kunnen zijn (al neig ik meer richting het lichamelijke) maar daarvoor moet je veel grondwerk doen. Relatie opbouwen en de leiding over je paard krijgen.
Ik ben geen voorstander van bijzetteugels en strakkere neusriemen (als je dat bedoelt) om je paard rustig te houden.. dat werkt toch niet. Je paard is echt wel sterker, en doet dit NOOIT zomaar!

Ik hoop echt dat de volgende eigenaar veel aandacht en tijd in dit paardje gaat steken en het probleem vindt en oplost..

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:26

Illusion1990 schreef:
Als ik dat allemaal zo lees, lijkt het mij dat er lichamelijk iets niet helemaal in orde is met dat paard. Kan maar zo zijn dat ze pijn heeft.

Maar je hebt haar verkocht? Die mensen hebben geen problemen met haar gedrag?

ze is nu verkocht aan een manege daar staat ze altijd binnen..
met andere paarden het opstappen is wel iets beter geworden zeggen ze
dusja de meeste problemen die ik had hebben hun nu niks aan (trailerladen, uitwei halen e.d)

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:29

Eefste schreef:
Jeetje.. dat klinkt niet als een heel gelukkig paardje.
Heb je haar lichamelijk al eens laten nakijken? Zou heel goed kunnen zat ze helemaal vast zat, en daardoor uit angst voor pijn in paniek raakte.. Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er een fysio oid bij haalt!! Verder zou het een dominantie probleem kunnen zijn (al neig ik meer richting het lichamelijke) maar daarvoor moet je veel grondwerk doen. Relatie opbouwen en de leiding over je paard krijgen.
Ik ben geen voorstander van bijzetteugels en strakkere neusriemen (als je dat bedoelt) om je paard rustig te houden.. dat werkt toch niet. Je paard is echt wel sterker, en doet dit NOOIT zomaar!

Ik hoop echt dat de volgende eigenaar veel aandacht en tijd in dit paardje gaat steken en het probleem vindt en oplost..

ja ik wist totaal niet wat ik moest doen en had uiteindelijk helemaal geen band met het paard
ook als ik de bossen in ging samen met een vriendin flipte ze totaal!!
stijgeren, achteruitlopen (in de sloot!!!) gevaarlijk dus..

heb haar minder dan een jaar gehad en ze is helemaal gekeurd, 100% goed
dan had de dierenarts tochw el iets moeten voelen/zien?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:30

Ach wat sneu zeg.. dat ze nu op een manege staat (kan natuurlijk niet helemaal beoordelen, want ik ken de manege niet) maar altijd binnen staan is vreselijk sneu vind ik!!! Daar wordt geen paard beter van. Hopelijk had ik het in mijn vorige berichtje fout, en heeft hij geen lichamelijke klachten.. anders gaat ie het nog zwaar krijgen als manegepaard..

Eefste

Re: paniek aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:32

Niet alles hoeft bij een keuring naar voren te komen.
Hoop trouwens dat je een leuk lief paard vind waarmee je wel een klik hebt!
Mag ik vragen waarom je je vorige paardje hebt uitgekozen? (had je eerst wel een klik?)

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:33

Eefste schreef:
Ach wat sneu zeg.. dat ze nu op een manege staat (kan natuurlijk niet helemaal beoordelen, want ik ken de manege niet) maar altijd binnen staan is vreselijk sneu vind ik!!! Daar wordt geen paard beter van. Hopelijk had ik het in mijn vorige berichtje fout, en heeft hij geen lichamelijke klachten.. anders gaat ie het nog zwaar krijgen als manegepaard..

ik denk dat ze daar toch wel goed staat..
ze moet duidelijk soortgenoten om haar heen hebben dat is wel duidelijk..
ze gaat 1 keer in de week naar buiten volgensmij en dan met een hele groep dus dan allemaal erin en allemaal eruit
het probleem wat ik dus had is er niet..

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:36

Eefste schreef:
Niet alles hoeft bij een keuring naar voren te komen.
Hoop trouwens dat je een leuk lief paard vind waarmee je wel een klik hebt!
Mag ik vragen waarom je je vorige paardje hebt uitgekozen? (had je eerst wel een klik?)

toen ik ging kijken was ze super maar toen was het winter
en heb toen alleen met haar binnen gereden toen was ze zo braaf
maarja ik weet het ook niet, beter dat ze nu weg is..
want mijn moeder deed er nog meer mee als ik en die heeft (had) niks met paarden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:25

Voor mijn gevoel ging het om een heel sensibel paard dat mogelijk door de verhuizing naar jouw stal de weg kwijt is geraakt en alleen maar meer in paniek raakte van de gebeurtenissen en al die mensen die onbegrijpelijke dingen van haar wilden.
Wat weet je van haar voorgeschiedenis? Heb je haar van de fokker gekocht? Ik kan best volledig mis zitten, maar overgevoelig lijkt me het meest voor de hand liggen. Als dat inderdaad het geval is moet je niet met steeds meer materiaal en "sterke mannen" aankomen, maar juist met minder, veel minder.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:08

Wij hebben ook zo paard je nou hadden daar nergens last van dachten miss hebben ze haar.toen spuitje gegeven?? Het opzadel probleem? Veholpen met een barebackpad in de wei snachts en overdag 3 dagen daarna afgedaan geborstelt en weer er op gedaan dit hielp enorm en vast zetten een hoop training eerst door de ring niet vastgebonden maar enkel vast gehouden als ze dan ging trekken lieten we het touw los en was er niks aan de hand.. weer er aan en veel beloond nu is ze een te gekke pony en een super lieve pony helaas dat t mis is gegaan! Maar een hoop geduld is erg belangrijk ! Dit moet je altijd gebruiken. Inmiddels is mijn pony klaar om weer verkocht te worden maar voor veel meer dan wat ze toen waard was!

queens29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:51

zeker gevaarlijk, misschien heeft ze idd wel ergens last van