Iemand ooit zijn paard laten overvliegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadoesh

Iemand ooit zijn paard laten overvliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:02

Hallo bokkers,

Wij zijn toekomstplannen aan het maken voor een emigratie naar het buitenland. Nu ben ik me inmiddels al aardig aan het inlezen op internet wat betreft het exporteren van een paard maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Welke keuringen, papieren en testen moet ik nu allemaal regelen? welk papierwerk moet ik op orde hebben? wat zijn ongeveer de totale kosten?

Ik heb inmiddels ook al een e-mail verstuurd naar een paardentransportbedrijf.

maar mijn belangrijkste vraag, hoe risicovol is de reis voor je paard? wat haar welzijn betreft en eventuele emotionele schade? het klinkt misschien heel zeurderig maar mijn paard is als mijn baby en ik vind het dus moeilijk om haar alleen op pad te sturen en uit handen te geven.

ik ben zeer benieuwd naar ervaringer van andere paardeneigenaren.
hoeveel dagen duurt zo'n reis? wat zijn de kosten? hoe gaat het de paarden af tijdens en na zo'n reis. gaat ieder paard verplicht in quarantaine?

We willen pas over een paar jaar vertrekken, maar is het voor een oudere pony zwaarder dan een jonge? krijgen ze kalmeringsmiddelen tijdens zo'n reis?

ik vind het allemaal heel spannend, ik wil me uiterst goed voorbereiden en de juiste beslissing nemen wat mijn paard betreft. wij zijn onafschijdelijk van elkaar, ik heb ook altijd gezegd dat ze bij me blijft tot haar dood, maar als zo'n reis te heftig is moet ik misschien toch de keuze overwegen om een goed adres voor haar in nederland te zoeken. ;(

gabyfedde

Re: Iemand ooit zijn paard laten overvliegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:06

De bestemming van de reis is wel een belangrijke factor. Ieder land heeft zo zijn eigen regels.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:16

Als je bekijkt hoe veel en hoevaak topsportpaarden vliegen en dan na aankomst flinke prestaties moeten neerzetten zou ik me niet te veel zorgen maken. Een beroepsmatige paardenexporteur zal al je vragen kunnen beantwoorden, vaak regelen zij ook alle papierwerk voor en achteraf.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:17

dat is waar. maar volgens het paardentransportbedrijf konden zij dat allemaal uitzoeken.
ik ben alleen heel erg nieuwsgierig naar ervaringen van een vliegreis. hoe hebben andere paardeneigenaren zo'n vliegreis ervaren? dan maakt het niet uit waar naar toe, maar hoe reageren paarden hierop, hoeveel stress levert dit op en waren er fysieke en emotionele klachten na de reis?

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:18

@oreo, dat is inderdaad waar. salinero reist ook de hele wereld over en presteerd nog op topniveau. maar ik heb een lieve oudere recreaitiemerrie... zal dat veel uitmaken? ze is verder wel vitaal en gezond, goede conditie etc. het is enkel wel een luchtzuiger die ook gevoelig is voor' (gas)koliek.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:19

Nadoesh schreef:
dat is waar. maar volgens het paardentransportbedrijf konden zij dat allemaal uitzoeken.
ik ben alleen heel erg nieuwsgierig naar ervaringen van een vliegreis. hoe hebben andere paardeneigenaren zo'n vliegreis ervaren? dan maakt het niet uit waar naar toe, maar hoe reageren paarden hierop, hoeveel stress levert dit op en waren er fysieke en emotionele klachten na de reis?

Over het algemeen hebben paarden weinig last van een vliegreis. Ze krijgen normaal gesproken geen kalmerende middelen. En topsportpaarden vliegen meerdere keren per jaar, die moeten daarna gelijk presteren, dus fysieke klachten hebben ze echt niet.

Emotionele klachten heb jij misschien na de vliegreis van je paard, maar je paard zelf niet hoor :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:20

het gebeurd in de western markt heel veel, dan van usa naar hier. ik ken ook mensen die van hier een aantal paarden naar usa hebben verhuisd.
goede vervoersbedrijven zijn Nedpoint maar ook pegasus (duits bedrijf) is een goed bedrijf, zij vliegen meer wereldwijd dan nedpoint doet. en ik geloof dat in italie nog een grote zit.

ik zou me over emotionele schade niet zo'n zorgen maken, dat komt wel goed, er vliegen altijd capabele mensen mee.

qua prijs weet ik alleen dat van usa naar hier je 4000-5000 kost dat is wel inclusief quarantaine en het papierwerk. volgens mij wordt het elders heen wel duurder omdat dat minder gangbare vluchten zijn.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 00:30

bedankt, het stelt me al meer gerust! ik hoop dat ik snel een e-mail terug krijg van dat transport bedrijf. het zal ook wel even sparen worden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 00:33

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:26

Ik neem aan dat je echt ver weg gaat, als je wil overvliegen, want als je binnen Europa blijft zou ik niet gaan vliegen maar per (professionele) vrachtwagen.

Wat je van te voren allemaal moet regelen, hangt ook echt van de bestemming af. Binnen de Europese Unie ben je met een geldig paspoort en chip een heel eind (of als andere geldige indentificatie, zoals in NL voor 1-7-2009 DNA regristratie was toegestaan en in andere EU-landen voor die tijd de chip niet verplicht was), voor wat betreft de 'toegangseisen' van het ontvangende land. De certificerend dierenarts van de VWA zal paspoort en chip controleren, je paard even bekijken en een gezondheidscertificaat uitschrijven en daarmee mag het paard op transport.
Voor landen buiten de EU hangt het maar net af wat het ontvangende land voor eisen stelt.
USA stelt bijv. garanties voor een aantal ziekten, daar zul je dus bloedonderzoek voorafgaand aan vertrek moeten laten doen (en bij het CVI in Lelystad moeten laten onderzoeken, mag niet in een vergelijkbaar lab in het buitenland!) en de uitslagen van die bloedonderzoeken moeten overleggen bij de certificering door de VWA.

Die keuring moet je van te voren ook aanvragen, maar daar zal de transportondernemer door wie je je paard gaat laten vervoeren je wel meer over kunnen vertellen.
De transportondernemingen weten doorgaans ook erg goed wat de eisen zijn van de ontvangende landen.

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 11:44

de reis zal gaan naar egypte. bedankt voor je uitgebreide reactie!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:57

Er zijn geen bindende afspraken waar paarden aan moeten voldoen bij export naar Egypte. In principe zal de organisator van het transport (jij, of de transportondernemer) bij het Egyptische departement van landbouw oid moeten vragen wat de toegangseisen voor paarden zijn.
Die moeten dan in Nederland aan de VWA worden aangeboden bij de afdeling verzoekcertificering ter beoordeling of wij als Nederland dergelijke garanties af kunnen geven over paarden.
Als dat zo is, dan zul je aan de eisen moeten voldoen en kan het export worden toegekend.

Met betrekking tot Egypte heb ik echt geen flauw benul of ze überhaupt toeganseisen stellen, maar dat zou je dus via de transportonderneming kunnen navragen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:12

Nadoesh schreef:
de reis zal gaan naar egypte. bedankt voor je uitgebreide reactie!

Om die vliegreis hoef je je niet druk te maken, ik zou mij wel druk maken om met een ouder dier naar een land te gaan waar een totaal ander klimaat heerst.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:54

wij hebben van de winter een paard verkocht wat naar Egypte is verhuisd na verkoop. Bedenk je wel dat sobere paarden het daar erg warm hebben! Er is een topic waarin een vrouw een jaar in Egypte werk tussen de paarden. Misschien kan je met haar contact opnemen om eens te horen wat voor verschillen er zijn tussen hier een paard houden en daar (en wat er voornamelijk voor het paard anders is)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:55

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:30

bedankt voor de link. ik volg dat topic inderdaad ook.
de gemiddelde temperatuur in januari is daar 9 graden en de gemiddelde temperatuur in augustus 23 tot 31 graden. Het is er niet zo heet als in cairo of luxor. Het voordeel is dat wij de paarden aan huis zetten en er dus 24/7 bij zijn. ook gaan we absoluut niets overhaasten en richten ons plekje zo in dat de paarden niets te kort komen. We zijn van plan om veel te importeren en vooral in het begin ook het Nederlandse voer te gebruiken (en dan heel langzaam over op het lokale ruw en krachtvoer). Ze komt dus niet op een lokale paardenclub te staan waar in 1 klap alles anders gaat, maar echt aan huis waar ik haar zo goed mogelijk kan verzorgen en structuur kan bieden. Mijn pony is een onbekend ras maar ze is ijzersterk, heeft vroeger altijd 24/7 buitengestaan, in hete zomers en koude winters. Aan haar exterieur zijn veel 'middelandsezee' kenmerken te herkennen. ze is nuchter in haar hoofd en niet gewend aan extreme luxe, ze is ook nooit ziek en kan goed tegen de hitte (heeft ook nog eens het voordeel dat ze wit is :P) zoals ik mijn paard ken vermoed ik geen grote problemen wat betreft het leven in egypte. uiteraard vergt het wel wat aanpassing, daar ben ik me wel van bewust.
maar het laatste wat ik overbreng is mijn paard, ik moet absoluut alles goed op orde hebben voordat ik haar laat komen.
ook ga ik nog een tijdje werken/rijden/meelopen op een horseownersclub in de stad, zo kan ik ook contacten leggen en ondervinden hoe het paardenwereldje daar in elkaar steekt.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:07

Hallo,

Ik heb drie paarden via horseservice.nl naar de USA vervoerd. Roy Oirbans begeleidt je uitstekend, en alle papieren die je moet voorbereiden, kunnen per email naar je verzonden worden. Vooraf vindt bloedonderzoek plaats door je eigen dierenarts (binnen 4 weken van vervoer) bloed wordt onderzocht op bepaalde ziektes (is per land verschillend), de VWA moet binnen de laatste dagen langs komen om het paard "vervoerwaardig" te verklaren. Roy weet dat precies uit te leggen. Het vervoer op de trailer mag je met deken/bandages doen ed. maar die worden tijdens de vlucht in de lucht afgelaten. Bij horseservice.nl krijg je een mooie halster cadeau *D bij aankomst in het buitenland.

Quarantaine in de USA was een aantal dagen. We hebben ons paard de eerste keer laten bezorgen maar dat was geen succes omdat het een soort treintaxi is, mijn paard werd als laatste afgeleverd op die dag. Ging via New York adressen, naar Connecticut adressen, uiteindelijk naar Massachusetts. Hij kreeg lichtelijk koliek doordat hij teveel hooi kreeg bij aankomst op stal. Paarden kunnen afvallen van de reis maar wees voorzichtig met voeren, niet teveel in een keer. Ze hebben hem banamine gegeven en toen ging het weer beter.

Ander paard ging de hele reis prima. We hebben hem zelf kunnen afhalen met onze eigen trailer.

Het volgende paard kreeg een luchtwegeninfectie/koorts direct na de reis en moest een paar dagen langer in quarantaine verblijven maar de zorg in quarantaine was uitstekend. Heb continue contact gehad met horseservice, de dierenarts van de quarantaine etc.

Na aankomst in Egypte, als de paarden zijn bijgekomen van de reis, zou ik vaccinaties van het land bekijken. Hier in de USA worden ze gevaccineerd op EWT, flu, rhino, potomac, strangles, west nile & tetanus.

Als je nog vragen hebt, email gerust. Succes!!

Nadoesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:18

bedankt voor je uitgebreide reactie! ik had inderdaad de site van horseservice.nl al doorgelezen en het zag er allemaal prima uit. toch is het fijn om ervaringsverhalen te horen van buitenaf. Erg fijn om te horen dat alles zo goed werd begeleid, dat doet mijn vertrouwen in zo'n reis toenemen!