Vliegendeken, grootste maat past nog niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angietje

Vliegendeken, grootste maat past nog niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:36

Hallo allemaal,

Ik word onderhand een beetje gestoord van die vliegendekens.
Ze passen nooit!!!

Ik heb een kwpn'er van 1.78 meter schofthoogte.
Heb zojuist een nieuwe vliegendeken gekocht met hals en oren. Er zitten dus 2 inkepingen in
om de oren doorheen te doen zodat de hals niet afzakt.
Ik heb de grootste maat genomen, 215.

Maar hij wil gewoon niet passen, heb hem er net opgelegd, maar zodra hij begint met grazen is de hals gewoon
veel en veel te kort. Hij vind het dus ook absoluut niet fijn.
1.78 is toch niet zo groot?? Hebben jullie daar ook last van met een paard van die schofthoogte.
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen hoor, grotere maten zijn er niet.

Groetjes Angela

Chaos

Re: Vliegendeken, grootste maat past nog niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:38

Hier een kleiner paard die de grootste niet past. Dus zitten de imkepingen niet om de oren maar op de nek. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:41

Een vliegendeken is niet om in te grazen, vandaar dat de hals standaard te kort zal zijn, ongeacht welke maat je neemt.

Waarom moet je paard met een vliegendeken het land op? Of heb je het over een zomereczeemdeken?

Verder kun je een stukje tussen dek en hals (laten) haken om het probleem op te lossen.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:43

Nou ja, mijn paard wordt helemaal gek gestoken door de dazen en vliegen hierzo.
Het is gewoon zielig.
Maar ik vind het nog zieliger om hem met een te strakke deken op te laten staan, dus maar weer eraf gedaan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:43

Ik had het iig over een exceem deken. Mijn vliegendekens voor op transport hebben geen halsen en gaten voor de oren.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:45

Nee ik ga hem dan maar terugbrengen, weten jullie of je geld terug krijgt bij de epplejeck of dat je een tegoedbon krijgt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:47

Angietje schreef:
Nou ja, mijn paard wordt helemaal gek gestoken door de dazen en vliegen hierzo.
Het is gewoon zielig.
Maar ik vind het nog zieliger om hem met een te strakke deken op te laten staan, dus maar weer eraf gedaan.

Een vliegen middel aanbrengen? Zelfs gewoon azijn of citroen, vooral aan de benen en buik (lucht gaat vanzelf omhoog) is effectief.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:49

Dat schijnt allemaal te vervliegen, dus dan zul je elke 2 uur de wei in moeten met een spuit?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:52

Je kunt natuurlijk ook gewoon accepteren dat paarden nu eenmaal gestoken worden, of een paard op de uren dat steekbeesten actief zijn niet op de wei zetten, of een langer werkend middel gebruiken, zoals die voor runderen.

Overigens komen ze vooral op stank af, dus gewoon je paard wat vaker wassen kan ook enorm helpen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:55

Veerust? Dat zal misschien idd langer werken.
En tja. Hier met 30 paarden 1 paard dat ALTIJD met dek opstaat. Ook op de box. Hij draait gewoon door van alle vliegen en krijgt enorme bulten. :)

TS: Maakt het voor jouw paard veel uit dat de oren niet zitten zoals het hoort? De hals verschuift in principe nauwelijks, althans hier niet. Of is hij in zijn algemeenheid te klein? Borst/buik/billen? Zijn er geen exceemdekens te koop voor koudbloeden?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:45

De meeste vliegendekens komen halverwege de hals met grazen. Alleen de Bucas Buzz Off bedekt de gehele hals met grazen. De paardendrogist heeft een passervice.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:48

Lusitana schreef:
Je kunt natuurlijk ook gewoon accepteren dat paarden nu eenmaal gestoken worden, of een paard op de uren dat steekbeesten actief zijn niet op de wei zetten, of een langer werkend middel gebruiken, zoals die voor runderen.

Overigens komen ze vooral op stank af, dus gewoon je paard wat vaker wassen kan ook enorm helpen.

Of gewoon de deken omdoen, scheelt een hoop. :n
Ik ga niet accepteren dat mijn paard veel energie moet steken om constant te slaan met staart en benen en schudden en uit wanhoop maar gaan rennen want ze worden hier gewoon áángevallen zo erg..

Zou gewoon dan maar niet om de oren doen en misschien stukje aan (laten)maken, of daar extra inspuiten, maar dan is iig zn lichaam wel beschermd ed.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:51

Toevallig heb ik nu het paard van mijn vriendin te logeren. Paard is ong. 1.80m en heeft een zo'n "cooler"-deken (die dient als vliegendeken) met hals en gaten voor de oren, deze is van Rambo. Die "floept" ook van z'n oren af wanneer hij begint te grazen maar verder blijft de deken (bijna verbazingwekkend) goed zitten. Zitten ook veel sluitingen incl. elastiek op. Misschien een :)* ??

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:52

Ik heb bij mijn vliegendeken een borstverlenger eraan zitten omdat dat stuk ook veel te kort is bij mijn paard. Ook zijn hals komt lang niet tot zijn oren. Het betreft hier geen groot paard, maar wel een breed paard met een flinke hals :D Misschien ook een idee om eraan te doen? Dan heeft hij bij zijn borst in ieder geval iets meer 'lucht'.

Lusitana: reden:
Afbeelding
Afbeelding
Grote bult onder de buik is zijn lymfeklier, die opgezet was omdat hij alle 'giftige' stoffen niet kon afvoeren.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:54

en een deken me een losse hals?
die van qhp en van hh van vorig jaar zijn erg fijne dekens|!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:08

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:35

Dankjewel voor al jullie reacties!! De deken die ik had gekocht zat gewoon echt voor geen meter.
Zat ook veel en veel te strak bij zijn borst.
Ben vanmiddag gelijk teruggegaan en heb een andere meegenomen van ik geloof Amigo.
Deze is ook 215, maar we hebben de 2 dekens even op elkaar gelegd om te meten en de Amigo was bijna 20 cm langer.
Deze dan maar meegenomen om te proberen en hij past super! Helemaal happy.
Eindelijk eentje gevonden die hem goed past.
Is ook met vaste hals, niet over de oren, maar hij blijft wel goed op de hals liggen.
Paardlief staat nu heerlijk rustig te grazen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:33

Fijn dat je een beter dek hebt gevonden.

Ik weet niet waarom jullie me aanvallen op "gewoon accepteren dat hij gestoken wordt" want dat is maar 1 van de opties die ik genoemd heb en er zijn ook andere opties dus en combinaties mogelijk.
Eigenaren moeten zelf afwegen wat kan en niet kan bij hún paard en wat handig is of niet.
Elk paard is anders.
Topics zijn alleen maar een verzameling meningen en handreikingen, ieder kan er uit halen wat voor hen nuttig is. En ik bracht iets van 4 of 5 verschillende dingen aan.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:45

Ik vond jouw berichtje ook een klein beetje aanvallend overkomen, vandaar :)
Ik voelde me aangesproken op de uitspraak 'accepteren dat je pard gestoken wordt etc.' Ik wilde mijn reden laten zien waarom ik dat niet zou doen en dat iedereen daar zijn redenen voor heeft. Het paste ook niet echt bij de vraag van TS vond ik.
Dit ook niet dus ik houd er maar weer mee op :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:58

Citaat:
Ik weet niet meer wat ik nu moet doen hoor, grotere maten zijn er niet.

Het was daarop 1 van de 5 opties die ik gaf.
Bij sommige paarden is het nl geen ramp dat ze gestoken worden, niet elk paard krijgt heftige reacties.
Het is mooi als je je paard tegen steken wilt beschermen maar als het niet lukt met een dek dan kun je realistsich kijken in hoeverre het nodig is. Als het echt nodig is, kies je een andere optie.
Het is maar hoe je het leest, maar dat het als "aanvallend" gelezen werd, verbaast me zeer.
Het is meer zo van: als je op mooie niet zulke lekker zittende schoenen naar je werk wilt kun je gewoon accepteren dat je zere voeten krijgt, of, of, of, of...

Maar gelukkig is er een passend dek gevonden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:08

Lusitana schreef:

dazen, net als muggen komen op lichaamswarmte af. Reden waarom zo'n dazenval ook goed werkt, wordt net iets warmer dan een paard :D

Lichaamswarmte kan bij paarden, zeker in een "kudde" verschillen, reden waarom je ook merkt dat het ene paard "lek" wordt gestoken, en de ander maar weinig steken heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:56

Van muggen wist ik het, maar van dazen niet. Ik wil dan meteen alles weten. :D
Wat ik nog vond is:
Citaat:
De snuit van de daas bestaat uit een tal van mesjes, waardoor de huid, bij een beet, als het ware wordt opengesneden. Door dit mechanisme is de daas, in tegenstelling tot een steekmug, in staat om ook door sommige dunne kledingstukken heen te bijten. Aan kledingstukken moet men in dit geval denken aan T-shirts, dunne broeken en dunne sokken.

en
Citaat:
De overlast van dazen kan bestreden worden door bedekkende kleding van voldoende dikte, waardoor ze niet meer kunnen bijten. Op bloed beluste vrouwtjesdazen komen af op geuren, warmte en beweging om prooien te vinden. Dazen kunnen hun prooi moeilijker vinden als gebruik wordt gemaakt van sprays of smeersels met een geurbarricade. Een zogenaamde dazenval lokt de dazen naar een val waar ze niet meer uit kunnen komen waarna ze sterven. De val zelf is te vergelijken met een wespenval, maar een dazenval bestaat daarnaast uit een grote, vrijhangende plastic bol met daarboven een omgekeerd trechtervormig net. De bol is vergelijkbaar met een skippy-bal maar zwart van kleur zodat de bol warmer is dan de omgeving. Doordat de bol vrijhangt beweegt deze een beetje, waardoor het achterwerk van een paard wordt geïmiteerd. De dazen zoeken op de bol tevergeefs naar bloed en als ze opvliegen komen ze in het net terecht en uiteindelijk in de val. De insecten moeten regelmatig worden afgevangen.

Ik kan uit het laatste niet opmaken dat of waarom de vallen warmer zouden zijn dan een paard, trouwens.

Dek zou dan dus ook nog een zekere dikte moeten hebben wil je beten van dazen willen voorkomen, en geur veranderen is zo gek nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:02

Ik zou dit 'ns volgen; heb met mijn paard hetzelfde probleem,ze is maar 1,63 maar voor het grazen zijn de halzen altijd te kort,heb nu maat 210 terwijl ze 195 heeft,en nog is de hals te kort.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:01

Gewoon niet om de oren doen ;)
Ik heb ook een deken met hals die je vast kunt maken aan het halster, die ik nooit, blijft altijd goed zitten!