Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Angietje schreef:Nou ja, mijn paard wordt helemaal gek gestoken door de dazen en vliegen hierzo.
Het is gewoon zielig.
Maar ik vind het nog zieliger om hem met een te strakke deken op te laten staan, dus maar weer eraf gedaan.

Lusitana schreef:Je kunt natuurlijk ook gewoon accepteren dat paarden nu eenmaal gestoken worden, of een paard op de uren dat steekbeesten actief zijn niet op de wei zetten, of een langer werkend middel gebruiken, zoals die voor runderen.
Overigens komen ze vooral op stank af, dus gewoon je paard wat vaker wassen kan ook enorm helpen.

??
Misschien ook een idee om eraan te doen? Dan heeft hij bij zijn borst in ieder geval iets meer 'lucht'.

Citaat:Ik weet niet meer wat ik nu moet doen hoor, grotere maten zijn er niet.
Lusitana schreef:Overigens komen ze vooral op stank af, dus gewoon je paard wat vaker wassen kan ook enorm helpen.
Citaat:De snuit van de daas bestaat uit een tal van mesjes, waardoor de huid, bij een beet, als het ware wordt opengesneden. Door dit mechanisme is de daas, in tegenstelling tot een steekmug, in staat om ook door sommige dunne kledingstukken heen te bijten. Aan kledingstukken moet men in dit geval denken aan T-shirts, dunne broeken en dunne sokken.
Citaat:De overlast van dazen kan bestreden worden door bedekkende kleding van voldoende dikte, waardoor ze niet meer kunnen bijten. Op bloed beluste vrouwtjesdazen komen af op geuren, warmte en beweging om prooien te vinden. Dazen kunnen hun prooi moeilijker vinden als gebruik wordt gemaakt van sprays of smeersels met een geurbarricade. Een zogenaamde dazenval lokt de dazen naar een val waar ze niet meer uit kunnen komen waarna ze sterven. De val zelf is te vergelijken met een wespenval, maar een dazenval bestaat daarnaast uit een grote, vrijhangende plastic bol met daarboven een omgekeerd trechtervormig net. De bol is vergelijkbaar met een skippy-bal maar zwart van kleur zodat de bol warmer is dan de omgeving. Doordat de bol vrijhangt beweegt deze een beetje, waardoor het achterwerk van een paard wordt geïmiteerd. De dazen zoeken op de bol tevergeefs naar bloed en als ze opvliegen komen ze in het net terecht en uiteindelijk in de val. De insecten moeten regelmatig worden afgevangen.