'lief paard, maar dat rechterachterbeen is spastisch'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

'lief paard, maar dat rechterachterbeen is spastisch'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:16

'lief paard, maar dat rechterachterbeen is een beetje spastisch'
aldus mijn hoefsmid.
korte uitleg: ik heb altijd al en beetje een raar paard gehad. ze was heel bang, onzeker en wantrouwend. maar het gaat steeds beter. alleen...
mijn paard (arab) is altijd heel bang geweest met haar achterbenen.(vooral rechts) ze heeft in het begin een aantal jaar (heb haar nu bijna 7 jaar) erge mok gehad. niet heel bevordelijk. heb haar gedrag altijd zo veel mogelijk genegeerd. (dat werkt bij haar heel goed, al komt het soms van ver)

maar deze zomer kan ik echt zeggen dan ze met sprongen vooruit gaat. ze probeert de hoefsmid niet meer te vermoorden.
behalve dat rechterachterbeen. die tilt ze altijd even op, met poetsen of met afspuiten. met hoevenkrabben wil ze hem liever niet helemaal uitstrekken, maar houd hem heel verkrampt. bij mij gaat het steeds beter, maar als de hoefsmid het doet, dan moet ie echt van goede huizen komen, zeg maar. echt een spastisch been dus :+

ik ben veel met haar aan het oefenen, de bewegingen bij de smid. links gaat heel makkelijk. niks aan de hand. maar rechts...
kan een paard het zoon verschil ervaren met rechts of links?
of is er iets anders aan de hand...

is er iemand die dit verhaal een beetje herkend?
ben al zo ver met dit paard, maar dit is echt raar

edit: krijg soms het vreemde idee, dat ze rechts minder ziet

Cassidy

Re: 'lief paard, maar dat rechterachterbeen is spastisch'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:40

Google eens op hanetred? Heeft ze ook een trekkerig been bij het rijden?

En het kan best zijn dat er iets aan die kant pijn doet. Ik heb ook een paard gekend die de smid bij het beslaan/bekappen van een achterbeen zowat wilde vermoorden. Uiteindelijk bleek de oorzaak een ontsteking te zijn in een bilspier aan de betreffende kant.
Laat een Osteopaat komen om de rug te controleren, en misschien is een foto van de sprong of van de knie niet verkeerd. En kijk wat ze doet bij de smid als je voor die tijd een pijnstiller geeft.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:53

nee niet trekkerig.
het is net of ze verkrampt, en haar been helemaal niet 'wil' geven.
terwijl dit paard wil altijd.
ja wilde in okt een osteo laten komen. dan gaat mijn paard van de ijzers af, en krijgt ze 5 maanden vakantie.
(vanwege sneeuw)
en die pijnstiller is een goed idee. (waarom kom ik daar zelf niet op)

maar met rijden of longeren(of in de wei) loopt ze gewoon 'gelijk aan beiden kanten'

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:20

Het kan ook een voorbode zijn zoals bij ons paard het geval was. Zij begon vorige lente met haar linkerachterbeen 'problemen' te krijgen met voetje geven. Ze gaf hem wel maar zodra ze hem optilde wilde ze hem naar buiten duwen zodat het op een stamp leek. Zodra je erop voorbereid bent en tegendruk geeft is niets aan de hand. 3 maanden geleden is spat linksachter geconstateerd. Ze blijft linksachter druk naar buiten geven. Wij gaan er daarom vanuit dat zodra ze al licht last kreeg van haar been dat ze toen is begonnen met dit gedrag. Dus ik zou je paard eens laten doorlichten. Je zegt dat jouw paard verkrampt met haar been. Ik zou zeggen, oefen, oefen, oefen. Zodra ze verkrampt rustig 'los' zeggen en voorzichtig haar been iets uittrekken net zolang tot ze het hele been ontspant en dan pas de hoef uitkrabben en belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:58

Ik weet niet of je het al hebt gedaan, maar ik weet het niet.....
DA bellen :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:42

sandra1986 schreef:
nee niet trekkerig.
het is net of ze verkrampt, en haar been helemaal niet 'wil' geven.
terwijl dit paard wil altijd.
ja wilde in okt een osteo laten komen. dan gaat mijn paard van de ijzers af, en krijgt ze 5 maanden vakantie.
(vanwege sneeuw)
en die pijnstiller is een goed idee. (waarom kom ik daar zelf niet op)

maar met rijden of longeren(of in de wei) loopt ze gewoon 'gelijk aan beiden kanten'

Als je een osteopaat laat komen, neem dan eentje die ook dierfysiotherapie heeft gedaan.
Waarom krijgt je paard 5 maanden vakantie vanwege sneeuw? Zo lang ligt er toch geen sneeuw? En daarbij kun je zonder ijzers vaak ook best uit de voeten in sneeuw.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:49

wat dacht je van een krampbeen, mijn vorige paard had ook last van een licht krampbeen en trok ook altijd even raar terug met krabben of bij de smid.
volgens mijn dierenarts zitten er zenuwen die naar het been lopen bekneld of vernouwing van bloedvaten.
en anders zou ik het ook echt niet weten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:04

klinkt als een krampentrekker, kun je niet veel aan doen maar een osteo wil wel helpen. Mijn Quarter heeft ernstige hanetred én een krampbeen, de ostheopaat heeft hem aardig losgekregen maar de hanetred blijft nu eenmaal. Het vergt een hoefsmid met veel geduld!!! het is nu eenmaal zo en ze moeten dat accepteren van een paard.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:21

nou, ze trapt juist eerst flink wat naar achter, (al veel minder erg hoor) en houd hem dan heel stijf. zodat de smid hem haast niet op die standaard krijgt (hoe heet zoon ding) (gelukkig heb ik een heel kundig en eerlijke hoefsmid, ze begint hem steeds meer te vertrouwen,)
als ik het zelf doe, dan gaat ook links heel gewillig naar voren. rechts veel minder makkelijk, en veel minder ver. heb absoluut niet hard getrokken. paard keek wat ik aan het doen was, maar verder niks.

heb altijd gedacht dat het tussen haar oren zit. maar links gaat (nog steeds niet van harte) een stuk beter.
dat kan toch niet, dat een paard als het ware het verschil ziet tussen links en rechts, dat rechts 'enger' is als links?

bel morgen iig de osteo op, om een afspraak te maken.
durf nu ook even niet zo goed te rijden.
het is zoon paard dat altijd maar doorloopt. en niet gauw iets laat merken.
misschien heeft ze wel heel erg pijn. (of maak ik weer te veel paniek)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 01:27

De mijn is altijd braaf, geeft goed zijn voeten en zo, maar links voor, dat is toch het lastige beentje. De smid en ik hebben bedacht dat we dan maar na ieder been weer even een stukje aan dat been werken, want lang gefriemel aan dit been verdraagt hij niet, wil hij niet, hij strekt het dan uit en zet het met geweld weer nee. Zoals al gezegd al zijn we een half uur met het rechter been bezig dat maakt niet uit, links mag altijd maar 5 minuten. En dat heeft hij al sinds hij een baby is. Waarom geen idee, maar we doen het er maar mee.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 01:32

ja weet je, als ik haar afspuit,(gaat tegenwoordig echt heel goed, ze vind het heerlijk) dan hurk ik voor haar, en sproei ik haar borst, en buik, maar zodra er dan een straal op haar rechterachterbeen komt, tilt ze die gewoon echt altijd even op. links nooit! (in ieder geval niet meer, afspuiten was een ramp, vooral de achterbenen, nu alleen rechts nog een klein beetje)

MaureentjeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:19

Ik heb ook op een paard gereden die krampen had in haar achter been,
dit was alleen tijdens het stilstaan, dan trok ze hem helemaal opzij,
dit had ze al haar hele leven, (18jr.)
Maar volgens de DA heeft ze er verder geen last van en is was er ook verder niets aan de hand,
het bleek ook een beetje en familietrekje te zijn..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:49

Klinkt als krampentrekker inderdaad en dat kan inderdaad voorkomen aan maar 1 achterbeen. Bij een krampbeen krijgen de hersenen een soort overprikkeling waardoor het been heel apart wordt opgetild. Dit gebeurt tijdens het optillen van het been en inderdaad ook met afspuiten. Tip: de straal niet direct op dat been spuiten.

Maar, als dat zo is, dan heb ik sterkte twijfels aan de deskundigheid van je hoefsmid want die zou dat echt moeten herkennen en niet moeten zeggen dat ze spastisch is.

Dus vraag dit eens aan je hoefsmid anders? Ik vind het namelijk dan wel een beetje een rare opmerking van hem.

Dus: of het is iets anders en dat kun je dan maar beter nader en z.s.m. laten onderzoeken, óf je kunt beter op zoek gaan naar een andere smid, met meer ervaring met kramptrekkers.

Google er maar eens op, zo zul je je paard ook beter kunnen begrijpen en kunnen helpen.

Succes!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:47

Spasme: Onwillekeurige spierbeweging.
Is dat niet hetzelfde als kramperigheid of hanentred? Het kon wat vriendelijker uitgedrukt worden ja, maar in de praktijk is er geen verschil.