Kimmej schreef:Ik snap wel dat het lastig en vervelend is als je paardje zich zo 'misdraagt' in de winter. Toch heb ik eerst wat vraagjes:
- Krijgt hij in de zomer ook brokken bijgevoerd? Nee, wel dagelijks een pavo koek.
- Heeft hij een deken op in de winter, zo ja, hoe ga je daarmee om als je gaat rijden? Hij heeft in de winterperiode geen deken op. Aanmaak van wintervacht valr binen de perken. Na eventueel zweten na het rijden een zweetdeken op. - Heeft hij hetzelfde vriendje in de uitloop als in het weiland? (i.v.m. spelen --> verbrand ook veel 'gekkigheid'-energie). Hij heeft gehele jaar door zelfde vriiendje. - Is het voor jou echt niet mogelijk om hem vaker als 1 a 2 keer in de week in een grote paddock te zetten? Uitloop is geweldig begrijp me niet verkeerd, maar zoals al eerder gezegd, in het weiland kan hij wanneer hij daar zin in heeft een sprintje trekken, in de uitloop niet helaas. Ik heb ook nog te maken met andere stalgenoten. Als het mogelijk is (m.a.w. er is bijna niemand anders op stal) dan doe ik het. - Daag je hem wel genoeg uit tijdens het rijden? In de zomer, en vooral als het warm is, is die van mij ook kalm en relaxed, ook al doen we niks intensiefs. Maar in de winter moet ik hem toch meer uitdagen om zijn aandacht bij mij te houden. Dat probeer ik wel. Gelukkig ook goede begeleiding van instructrice.
Verder, ik ben er niet zo'n voorstander van want ik vraag me af in hoeverre het echt werkt, kun je misschien een supplement aanschaffen dat hem wat rustiger maakt. Zodat hij misschien wat minder reageert op prikkels van buitenaf met het rijden. Daarnaast zou ik een goed schema aanhouden van hoeveel hij doet, want weken stilstaan in de winter om daarna weer 5 a 6 keer te gaan rijden is voor zijn conditie (waarvan je zegt, na 20/30minuten is hij zo moe dat hij niet vooruit te branden is) niet echt optimaal. Dan krijg je inderdaad van die uitbarstingen van energie, om daarna totaal in te storten.
Ik heb idd van de winter op een kalander bijgehouden hoe zijn gedrag was. Aantekeningen van een willekeurige week:
zondag 2 jan: buiten rondje gereden (voornamelijk gestapt door park) rustig
maandag 3 jan: in de bak gereden. Onrustig, toch weinig gebokt.
Dinsdag 4 jan: eerst gelongeerd, erg wild. Daarna in de bak gereden, hij bleef onrustig.
Woensdag: nvt
Donderdag 6 jan: Eerst gelongeerd(wild), daarna losgegooid (wild) daarna weer gelongeerd (rustig). Totaal 45 minuten.
Vrijdag 7 jan: les. 30 minuten gereden (geen 45 minuten, hij was nml "op")
Zaterdag 8 jan: aan de hand rondje door omgeving gestapt