voetjes geven blijft erg moeilijk voor veulen,tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

voetjes geven blijft erg moeilijk voor veulen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:14

Hoi allemaal,

ik heb een veulen van 2,5 maand,die nog erg slecht zijn voetjes wil geven.

de voorbeentjes gaan,wel onder protest van hem,maar dat gaat nog,alleen als ik een achtervoetje pak,begin hij te springen,trappen,enz

betekend dit dat hij gewoon nog geen evenwicht genoeg heeft,en moet ik daar gewoon geduld mee hebben?

heeft er iemand tips om het goed en in alle rust aan te pakken?

alvast bedankt

irina_umbria

Re: voetjes geven blijft erg moeilijk voor veulen,tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:01

geen evenwicht... of hij snapt nog niet wat de bedoeling is haha :D

mss helpt het om het allemaal met kleine stapjes proberen. bijvoorbeeld: eerst over zijn achtervoetje aaien, doet ie het goed, belonen, dan klein stukje van de grond optillen. doet ie het goed, weer belonen. als hij dat kleine stukje al gewend is, probeer je het wat hoger op te tillen :D

het is maar een idee hoor, bij een paardje van ons heeft het ook geholpen :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 01:16

Je zou even kunnen proberen of iemand hem van de andere kant wat steun kan geven, zodat hij steviger staat. Of je parkeert hem even tegen een muur.
Verder is het een kwestie van goed oefenen. Niet meteen loslaten als hij gaat hengelen. Dat is makkelijker gezegd dat gedaan, want als je alleen je handen gebruikt, heeft hij zijn been zo los getrokken.
Daarom zou ik ook adviseren dat je een katoenen halstertouw gebruikt, waar je de clip vanaf hebt gehaald.

Even een quote uit een ander topic, scheelt mij weer tikwerk.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard leren voetjes geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.

Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.

Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, blijf je tijdens het oefenen buiten de traplijn van het paard, en kost het je ook je rug niet omdat je iedere keer moet bukken.

En een aantal filmpjes

http://www.youtube.com/watch?v=bdfSQ_f0 ... re=relmfue

http://www.youtube.com/watch?v=OVpkitpo ... re=related

Ik zou zelf niet met een leadrope aan de slag gaan die nog aan het halster vastzit. Leadropes zijn doorgaans van nylon, als hij echt gaan hengelen kan dat brandwonden veroorzaken.
Maar filmpjes geven een idee
Dit is imo een oefening die je imo standaard bij een paard mee behoort te nemen. Het leert hem niet te gaan knokken als hij met zijn voet een keertje ergens in vastzit.

Bij een veulen van 2,5 maand mag je tevreden zijn als hij zijn voetje even optilt, hoeft echt niet heel erg lang zijn voeten op te tillen. Maar als je het met bovenstaande methode oefent, en je hebt wel een paard dat problemen heeft met voetjes geven of je krijgt hem pas later in handen (basisopleiding overgeslagen) dan is dit een veilige manier van aanpak. Dan blijf je met je hoofd iig buiten trapafstand, en het is ook makkelijker voor je rug.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 07:00

super bedankt voor je uitgebreide reactie.

ik verwacht ook zeker niet dat hij zijn voetjes lang optilt,maar hij maakt een hoop problemen als ik alleen al zijn achtervoeten op wil pakken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:07

bij ons houd een het veulen vast,zo dat hij niet naar voor kan en geeft steun van de zijkant/of tegen de muur.en dan voet pakken en vast houden goed klemmen hoef en spronggewricht.ons veulen is met 2mnd naar de smit geweest en gister met 4mnd ook en dit doet ze erg braaf.wij beginnen ook vanaf dag 1 met de voeten.veulen van een kennis maakt ook zo een heisa om de achter benen maar word ook niet geoefend.en dat is erg belangrijk.en niet los laten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 07:22

ik oefen wel,ik heb vanaf de eerste dag de beentjes en voetjes aangeraakt en neem het ook serieus,ik wil graag dat hij ook braaf bij de smid is straks. niet loslaten is makkelijk gezegd,hij maakt zulke gekke bewegingen als ik zijn achtervoet pak,dat ik weleens bang ben dat hij zichzelf bezeert

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:38

Tast je langzaam naar de achterbenen toe. En ook eens aanraken zonder dat je ze optilt...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 09:54

Oke dankje daar ga ik ook extra op letten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:59

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:12

Mijn twenter was 6 maanden toen ik hem kreeg en had het zelfde probleem,voor ging prima maar achter een hele heftige reactie terwijl ik toch gewoon zijn achterbenen aan kon raken maar niet op kon tillen..Ik heb een zweepje tegen zijn achterbenen gehouden en hem pasjes laten lopen terwijl ik het zweepje tegen zijn achterbenen hield,ook hield ik de zweep niet op een plek..Hij vond het natuurlijk doodeng maar op het moment dat hij ontspande stopte ik en beloonde,het resultaat was dat de voetjes optillen lukte en niet meer voor paniek zorgde..Ik zat toen echt met mijn handen in het haar en kon niet echt iets bruikbaars vinden,want ik ben niet voor dwangmethodes zoals het vast houden van het been met een touw.Kan volgens mij vreselijk mis gaan!

hoop dat je er iets aan hebt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:21

@pleiada. Met een zweepje aanraken is een goed idee op het moment dat hij gericht gaat trappen en je nieteens in de buurt komt van de achterbenen.
Op het moment dat je de benen kunt aanraken, maar het optillen niet lukt of hij zich losrukt, hoe wil je voorkomen dat hij dat gaat doen als je alleen met een zweep of stokje werkt?
Het veulenbeen zit ook niet vast, laat een kant van het touw los en hij is vrij.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 10:37

Ik wil niet met een zweep gaan werken,dat vind ik niks voor een veulen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:43

Cassidy schreef:
@pleiada. Met een zweepje aanraken is een goed idee op het moment dat hij gericht gaat trappen en je nieteens in de buurt komt van de achterbenen.
Op het moment dat je de benen kunt aanraken, maar het optillen niet lukt of hij zich losrukt, hoe wil je voorkomen dat hij dat gaat doen als je alleen met een zweep of stokje werkt?
Het veulenbeen zit ook niet vast, laat een kant van het touw los en hij is vrij.

Je begint zowiezo met het zweepje het hele lichaam af te tasten,dus niet direkt de benen..Je moet het veulen natuurlijk wel vast houden of laten houden en dan zorgen dat hij met zijn kont van je af draait door zijn hoofd jou kant op te laten draaien kan die jou ook niet trappen..Dit was voor mij de veiligste manier omdat mijn veulen erg heftig reageerde..Je moet natuurlijk ook een stukje gevoel gebruiken en niet het veulen complet in paniek laten raken..Het is afgeleid van de tteam methode om het paard zachtjes overal te kunnen strelen met een stokje/zweepje en hem zo bewust te maken van zijn eigen lichaam,waar veulens dus ook moeite mee hebben en dan ook vooral de achterbenen..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:08

Snoevie schreef:

Waarom niet?Het is toch juist fijn dat een veulen leert dat een zweep niet eng is en het is in dit geval bedoeld als verlenging van je arm :)

xIRIS17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:08

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:21

pleiada schreef:
Snoevie schreef:

Waarom niet?Het is toch juist fijn dat een veulen leert dat een zweep niet eng is en het is in dit geval bedoeld als verlenging van je arm :)

Ik dacht ook even van, oh zweep? maar de zweep moet inderdaad niet als negatief gezien worden voor een paard, geen strafmiddel maar hulpmiddel, dus het laten wennen aan de zweep lijkt me een goed idee! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:06

Ik zie in dergelijke gevallen liever een grondwerkstokje, omdat een zweep meegeeft en doorveert op het moment dat je wel een tik moet geven. Je creeert ruis, en kunt de zweep niet gebruiken om van een afstand kracht te zetten.
Maar idd, mensen moeten de vieze bijsmaak die het woord "zweep" heeft, even proberen te vergeten. Het is de manier waarop je de zweep hanteert, en niet de zweep zelf, waar een paard uiteindelijk een probleem mee heeft.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:10

Kun je er wel gewoon aanzitten,zonder dat je z'n voeten wilt optillen?
Was met die van mij niet zo simpel,dus heb ik haar eerst daar aan gewend, toen kon ik ze ook op gaan tillen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:01

Rustig aan doen. Ik verzorg een veulen van 4 maanden die nog geen voetje kan geven. Ik ga het hem aan leren door een kunstje. Dus als ik voet zeg dat hij al zijn voet optil. Het komt wel veulen is nog erg jong.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:08

Ik zou eerst eens beginnen met gewoon flink aanraken en aaien aan de achterkant, begin op zijn kont, en aai langs zijn billen eens naar zijn hakken, gaat hij tegenstribbelen ga je terug naar een plek waar hij het wel fijn vind, zo ga je langzaam naar beneden toewerken, voetjes pas proberen op te tillen als hij volledig netjes stil blijft staan, en als jij je hand om zijn koot leggen zonder dat ie trapt of springt.

als je dan zijn voet gaat optillen, leuk dan met je zij een beetje tegen hem aan en duw hem lichtjes uit evenwicht, hij zal dan zijn andere been steviger zetten, waardoor hij makkelijker zijn voeten op kan tillen.