Sportpaard/sportpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

Sportpaard/sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 20:50

Mijn vraag is: Als je een sportpaard of sportpony koopt wat koop je?

*Stel ik koop een sportpony, wat moet een sportpony in zich hebben om hem tot een sportpony te kunnen verklaren*
Laatst bijgewerkt door Hygge op 01-08-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Sportpaard/sportpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:56

Verklaar je nader?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:59

ik snap ook niet zoveel van je vraag...

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:00

Stel ik koop een sportpony, wat moet een sportpony in zich hebben om hem tot een sportpony te kunnen verklaren

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:02

Aha, jij bent op zoek naar de definitie van een sportpaard/pony. Tja, daarover valt aardig te discussieren want dat is voor iedereen weer anders.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:03

Nou, ik wil wel een sportpony./paard waar mee ik alles kan. maar nu lees ik advertenties met: de ware sportpony en dan denk ik jah. een sportpony? wat heeft een sportpony nou dat het het tot een sportpony maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:05

Sportpony is bij mij gewoon een paard dat wedstrijden loopt en daar ook geschikt voor is. Maarja daar zijn ook nog verschillen in. Want een 3 jarige die nog niet beleerd is. Kan ik ook een sport paard vinden op basis van zijn papieren..

De definitie van sport paard is gewoon erg vaag

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:05

Mijn paard loopt M dressuur. L samengesteld en B springen. Ik noem haar ook een sportpaard. Maar daarnaast rijden we ook vaak lekker recreatief in het bos!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:09

Ik vind mijn paard wel een sportpaard.
Ze heeft winstpunten in de dressuur gelopen, kan ook wel een parcoursje springen.
En buitenritten houdt ze prima vol, hoelang je ook gaat rijden, maakt haar niks uit.

Ze wil voor je werken, ik denk trouwens dat dat het belangrijkste is voor een sportpony/paard :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:13

Ik denk dat iedereen wat anders verstaat onder de term 'sportpaard'.
Ik denk dat een sportpaard een paard is die het talent heeft om hoger te komen in de sport, en het karakter heeft om dat te bereiken. Want je kunt een heel goed paard hebben, maar als hij niet wil dan bereik je alsnog niks.

Voor mij is een sportpaard/sportpony een paard waar je fijn wedstrijden mee kan rijden, met plezier op traint, en die behoorlijk veelzijdig is. (lees: dressuur, springen, evt. crossen, buitenritten maken)

Maar voor bijvoorbeeld beroepsruiters is een sportpaard een paard die zo hoog mogelijk komt in een discipline, die gaan er bijvoorbeeld geen lange buitenrit mee maken voor de lol.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:26

het karakter en de mogelijkheid de figuren op het hogere niveau te kunnen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:08

Ayla_4Ever schreef:
Nou, ik wil wel een sportpony./paard waar mee ik alles kan. maar nu lees ik advertenties met: de ware sportpony en dan denk ik jah. een sportpony? wat heeft een sportpony nou dat het het tot een sportpony maakt

Bluf? Gebakken lucht? Voorbeenzwaaiers?
Definieer "sport"
Alles tot Z2 is "basiswedstrijdsport" en zou in principe door elk gezond paard gehaald moeten kunnen worden, zeker in de dressuur. Dat lang niet elke ruiter dat niveau haalt is een heel ander verhaal.....
De volgende vraag kan dan zijn: hoeveel mensen rijden daadwerkelijk boven dat niveau? 10% van de "wedstrijdruiters"? Ik denk niet dat je dat haalt.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:11

@ikke, sorry maar ik ben niet met je eens dat elk gezond paard de Z2 kan halen. veel wel, maar 'elke' is een ruim begrip.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:15

maaike_lotte schreef:
@ikke, sorry maar ik ben niet met je eens dat elk gezond paard de Z2 kan halen. veel wel, maar 'elke' is een ruim begrip.

Ehm, de ruiter bepaald waar een paard komt. Het gros is niet in staat een paard tot dat niveau op te leiden, dat zegt iets over de ruiter, niet over het paard.........

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:24

Ja dat klopt helemaal, de ruiter bepaald waar het paard komt. Maar niet élk paard kan tot de Z2 komen, hoe goed de ruiter/combinatie ook is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:32

maaike_lotte schreef:
Ja dat klopt helemaal, de ruiter bepaald waar het paard komt. Maar niet élk paard kan tot de Z2 komen, hoe goed de ruiter/combinatie ook is.

Correctie: in sommige paarden moet je zoveel tijd stoppen dat de Z-jagers er het geduld niet voor (willen) hebben. En zij die het geduld wel hebben, hebben zelden de ambitie.

Ik "ken" iemand die zo'n paard voor heel weinig verkocht heeft als "onhandelbaar" aan iemand die er nu alsnog mee start. Nog een jaar of twee - drie en dan is dat paard daar waar de verkopende partij dacht dat dat dier het nooit zou kunnen.
Feitelijk is dat dier daar nu al want ze was nauwelijks ingereden toen ze verkocht werd en ondertussen L2 met winst. De Z haalt dat dier ook wel; duurt alleen iets langer dan "standaard".

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:51

Ja dat ben ik met je eens. 'onhandelbare' dieren kunnen nog wel de potentie hebben om tot de Z te komen, met de goede ruiter kan dat lukken. Maar sommige dieren zijn gewoon eh, tja hoe moet ik het zeggen, niet geschikt voor de sport. Hoe gezond ze ook zijn, die zullen imo niet verder dan de B/L komen, hoe geduldig/ambitieus de ruiter ook is, en hoe goed deze ook kan rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:01

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:29

Ik ben het eens met maaike_lotte

Een paard moet ook een correcte bouw en correcte gangen hebben. Sommige paarden zijn gewoon uit verhouding (maar wel gezond) dat het niet mogelijk is op Z te kunnen behalen. Ja, misschien wel op training, maar op wedstrijden zul je geen winst rijden daarmee..

Mijn manegepaard kan super springen, maar zelfs daarmee heeft hij soms problemen met zijn galop. Hij zal dan ook nooit naar de Z dressuur komen. Omdat hij het niet kan, maar ook omdat hij het niet zou willen.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:42

maaike_lotte schreef:

Hier ben ik het mee eens ;-)
Ik van mezelf weet dat ik staat ben om een M-proef ( in Belgie, LEWB) te rijden, maar mijn vzpaardje ( ookal is het een draver) zal nooit in staat zijn goed een A-proefje te rijden ( en goed, is goede punten halen enzo), ze zal wel in staat dit te doen, maar dan wss als laatste eindigen .

Het begrip sportpaard/pony is denk ik voor iedereen anders.
Voor mijn is een sportpaard een paard dat een L-proef kan rijden en gericht is naar de M-proef en 1m20 kan springen op jumping ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:02

Geryon schreef:

Een paard moet ook een correcte bouw en correcte gangen hebben. Sommige paarden zijn gewoon uit verhouding (maar wel gezond) dat het niet mogelijk is op Z te kunnen behalen. Ja, misschien wel op training, maar op wedstrijden zul je geen winst rijden daarmee..

Mijn manegepaard kan super springen, maar zelfs daarmee heeft hij soms problemen met zijn galop. Hij zal dan ook nooit naar de Z dressuur komen. Omdat hij het niet kan, maar ook omdat hij het niet zou willen.

Als jij ze in training op Z-niveau krijgt, krijg je daar je punten voor op wedstrijden. Uiteindelijk tref je juryleden die waarderen wat ze zien, niet wie je bent! Duurt alleen wat langer.......
Dat het gros van wedstrijdrijdend NL alleen maar plaatjes kan rijden en geen flauw idee heeft van het waarom erachter, zegt ook hier weer meer over de ruiter dan over het paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:35

ikke schreef:
Geryon schreef:

Als jij ze in training op Z-niveau krijgt, krijg je daar je punten voor op wedstrijden. Uiteindelijk tref je juryleden die waarderen wat ze zien, niet wie je bent! Duurt alleen wat langer.......
Dat het gros van wedstrijdrijdend NL alleen maar plaatjes kan rijden en geen flauw idee heeft van het waarom erachter, zegt ook hier weer meer over de ruiter dan over het paard.

Klopt, en dat ben ik met je eens hoor. Bij sommige paarden ziet het er niet uit. Een manegepaard bij ons bijvoorbeeld die is zo lang en uit verhouding dat het bij haar gewoon onmogelijk is dat ze goed normaal draaft. Ze draaft vlak en kan niet met haar achterbenen in haar voorhoefafdrukken omdat ze gewoon te lang is. Tuurlijk kan ze wel gewoon oefeningen doen, alleen het ziet er gewoon niet uit. En dat is niet Z-waardig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:46

TS. Op advertenties waarbij staat "toekomstige sportpony" etc. bedoelen ze eigenlijk te zeggen
dat de pony 3 goede basisgangen heeft. (wordt al snel gezegd/gezien vind ik) Soms betekent het
ook dat de pony in de familie veel bewezen sportpony's zitten.

In mijn ogen is een sportpony of sportpaard een werkwillig dier dat zich (door vertrouwen in de ruiter)
fijn rond laat rijden op vreemd terrein, tussen vreemde paarden en langs vreemde dingen. Ruime gangen
zijn mooi meegenomen maar uiteindelijk is het aan de ruiter om nette overgangen te rijden en de
oefeningen correct uit te voeren. Maarja..100% vertrouwen komt pas met tijd..

Stamboek zegt weinig.. en hele mooie grote grove gangen kunnen onder het zadel flink wegvallen..
temperamentvol kan voor de ene ruiter heel goed zijn en voor de ander funest.

Om het maar even heel simpel te zeggen.. iedereen verlangt naar iets anders.. en wij kunnen wel een
paard willen kopen dat tot GP kan komen.. maar als wij de basis en daarna de knoppen er niet goed op
zetten komen ook DIE paarden niet verder dan het Z. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:36

Geryon schreef:
ikke schreef:
[Als jij ze in training op Z-niveau krijgt, krijg je daar je punten voor op wedstrijden. Uiteindelijk tref je juryleden die waarderen wat ze zien, niet wie je bent! Duurt alleen wat langer.......

Klopt, en dat ben ik met je eens hoor. Bij sommige paarden ziet het er niet uit. Een manegepaard bij ons bijvoorbeeld die is zo lang en uit verhouding dat het bij haar gewoon onmogelijk is dat ze goed normaal draaft. Ze draaft vlak en kan niet met haar achterbenen in haar voorhoefafdrukken omdat ze gewoon te lang is. Tuurlijk kan ze wel gewoon oefeningen doen, alleen het ziet er gewoon niet uit. En dat is niet Z-waardig.

Wat is "Z-waardig"??
Elk paard dat de oefeningen correct uitvoerd, is Z-waardig.

Niet om het een of ander, maar het is al jaaaren de mode in de dressuurwereld om lang, langer, langst te fokken. Toot bijvoorbeeld..........

Oh, en dat paard:
ikke schreef:
Ik "ken" iemand die zo'n paard voor heel weinig verkocht heeft als "onhandelbaar" aan iemand die er nu alsnog mee start. Nog een jaar of twee - drie en dan is dat paard daar waar de verkopende partij dacht dat dat dier het nooit zou kunnen.
Feitelijk is dat dier daar nu al want ze was nauwelijks ingereden toen ze verkocht werd en ondertussen L2 met winst. De Z haalt dat dier ook wel; duurt alleen iets langer dan "standaard".

Is ondertussen uitgebracht op M1-niveau; ik kreeg zojuist een setje foto's...........

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:03

Wat is een sportpaard / pony?
Bij mij eentje die in de sport gestart wordt.

Als je een onbeleerde zou kopen, zou dat betekenen paard met fastoelijke gangen,
hoeven helemaal niet spectaculair te zijn. Wel correct.
En de bouw? Hoeft ook niet perfect te zijn (perfectie voor de meesten van ons toch niet betaalbaar),
maar paard moet wel zo gebouwd zijn dat zijn lichaam hem niet in de weg zit en de nodige kracht en
souplesse bezitten en misschien wel het belangrijkst een goed karakter....
Dan heb je een potentieel (basis) sport paard.
Heb het niet over topsport he!!! Dan wil je natuurlijk wat meer, maar de meesten van ons zijn basisruiters,
dus voor de meesten is zo'n paard voldoende om jaren lang veel plezier mee te hebben.

VRAAGJE:
Stel.. je hebt een veulen, uit een Z dressuur moeder en een nu M2 hengst, die vast de Z gaat halen...
Is dat dan een sportpaard????... want qua afstamming misschien wel..
Maar misschien wordt die nooit gestart of misschien maakt die het wel nooit waar..
Blijft het dan een sportpaard?