Paard zonder jeuk = heel ander paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard zonder jeuk = heel ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:11

Ik zie nogal eens in advertenties brave, rustige paarden te koop staan. Of mensen hebben een bepaald paard gekocht omdat deze zo lief & rustig is. Regelmatig blijkt er dan zomereczeem in het spel te zijn. Is voor mij niks mis mee, die van mij heeft dat ook. Maar nu vroeg ik me af: als je ervoor zou kunnen zorgen dat je paard volledig jeukvrij is, kan het dat je dan een heel ander paard krijgt?

Want in het bestrijden van jeuk & het krabben kruipt veel energie, energie die ze niet kunnen steken in andere dingen.
Mijn pony heeft al heel z'n leven ZE en is al heel z'n leven 'liever lui dan moe'. Nu is dit volgens mij niet enkel aan de ZE te wijten, maar zal dit toch voor een heel groot stuk meespelen. Nu had hij een paar weken terug ergens een soort infectie, allemaal plekjes op z'n hals en hij werd letterlijk gek van de jeuk. Dit had niks meer met de ZE te maken. Dus heeft de DA een spuit gezet om de cirkel te doorbreken en de jeuk dus 'volledig' plat te leggen (ik moet hem dan ook 2x wassen met product).

Toen ik hem de 1e keer gewassen heb ben ik daarna met hem gaan wandelen om hem droog te krijgen. Normaal is wandelen braaf meewandelen, iets sneller dan sloffen maar toch niet al te gek. Maar nu ... nu had ik een hengst langs mij ... Aan een los touwtje (zonder in mijn ruimte te komen) liep hij prachtig te passageren en dat soort toestanden, ik voelde me net Hempling :+ :)) Nu vraag ik me af: zou dit komen omdat hij totaal geen jeuk had en geen last had van beestjes (die waren er bijna niet en ook die wel op hem kwamen reageerde hij gewoon niet op), en is dit de echte pony? In de winter is hij sowieso al 'feller' dan in de zomer, maar zoals dit heb ik hem toch nog niet vaak meegemaakt :+ Ik dacht eerst dat het te maken had omdat ik gewoon hem uit de weide had gehaald, gewassen en dan gaan wandelen, terwijl de laatste keren dat we waren gaan wandelen ik eerst in de piste met hem had gespeeld of hem had gelongeerd ofzo. Maar 'vroeger', toen ik nog gewoon op hem reed, trok ik hem ook zo uit de weide en gingen we wandelen of naar buiten, en dan was die niet zo .. :+

Kan het dus, dat als je paard geen energie moet steken in het bestrijden van de jeuk, dat je lieve & doodmakke paardje toch niet zo lief & doodmak is? (uiteraard bestaan er wel paarden die gewoon braaf zijn, ook zonder jeuk, daar gaat het ook niet over :+ ).

Grobegni

Re: Paard zonder jeuk = heel ander paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:26

Ik denk wel dat het kan, een jeukloos paard is een ander paard. Mijn paard heeft ongeveer 4 jaar met heftig jeukende benen (beenschurft) rondgelopen, zijn benen waren dik en pijnlijk. Geen hekje of waterbak was veilig voor hem. Nadat ik hem vrijwel mijtvrij heb gekregen, is hij erg veranderd. Veel meegaander, veel vrolijker en een stuk joliger.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:31

Jazeker kan dat! Klinkt alsof je paardje opgelucht is om van de jeuk af te zijn. Jeuk is zeer vervelend, overheersend en energie-vretend.
Mijn vader (nierpatient) gaf, toen hij nog leefde regelmatig aan:"Ik wordt GEK van die jeuk", en had liever pijn dan die constante jeuk. Ik denk echt dat het wegvallen van jeuk, je paardje héél veel fitter en lekkerder in zijn vel kan doen zitten.
Ik zou ervoor gaan en in proberen te investeren: een jeukvrij paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:43

Nou, ik vond 'm best wel leuk toen hij zo rustig was hoor :P :))
Als hij gewoon zo is zoals hij de laatste keer was dan is het een serieus handen-vol-paard hoor (en hij was zo al niet makkelijk :') ).
Ik denk trouwens dat het niet haalbaar is om hem volledig jeukvrij te krijgen & te houden. De ZE wordt zoveel mogelijk bestreden, maar daar kan hij niet vanaf geraken. Die extra jeuk gaan we natuurlijk wel voorkomen, dit is ook de eerste keer op 15 jaar dat hij dat zo gehad heeft ;) En die spuit die hij gehad heeft kan je niet om de zoveel tijd zetten, want dat is niet gezond voor het lichaam ;)

(ik weet trouwens alles over gek worden van jeuk := en ook over het hebben van pijn .. en geef mij maar de pijn :j :+ )

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:26

Leuke vraag! Ik heb voor mijn afstudeeronderzoek bij 50 paarden een relatie onderzocht tussen jeuk en gedrag en ben tot de conclusie gekomen dat jeuk bij veel paarden een dermate grote obsessie of lichamelijk ongemak is dat ze daardoor wel degelijk een soms flinke verandering in gedrag vertonen. Dit kan varieren van totale depressie aan de ene kant tot niet meer te rijden van het heftige overreageren op (vermeende) insecten aan de andere kant. Een paard kan dus letterlijk gek of depressief worden van jeuk. Het is zeker verstandig om daar rekening mee te houden in je training: een paard met ZE kan niet vol ingezet worden tijdens de hoogtijdagen van de insecten, het mist concentratie en energie. Een paard dan dwingen hetzelfde te presteren dan buiten het ZE seizoen is mijns inziens niet eerlijk. Bedenk hoe je jezelf zou voelen...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:29

Ik denk ook zeker dat dat kan.
Als jij constant jeuk heb, word je op een gegeven moment ook wel geirriteerd enz ervan.
Zoals ik ben allergisch voor chloor en na een dagje zwemmen in zwembad, loop ik de komende 3 dagen ook te krabben en te jeuken, ik word er gewoon 'gek' van :j
Dus kan me voorstellen dat een paard dat ook heel erg heeft. Wij hebben nog handen om te jeuken, paarden schudden dan de hele tijd, slaan met staart, proberen dingen te zoeken om van de jeuk af te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:40

Ze worden er zeker wel inventief van ja :+
Die van mij weet precies wat voor sprong die moet maken zodat hij net voor mijn voeten landt met de plek waar een daas op dat moment zich bevindt :') Maar dit was toen hij echt héél heftige jeuk had, toen reageerde hij echt heel extreem om alles wat rondvloog. Normaal reageert hij daar ook wel op, maar niet in die mate :+

Wat leuk dianaw33 dat daar ook onderzoek naar gedaan is!
Sowieso verwacht ik van die van mij niet veel, hij heeft een luxe-leventje :+ We doen enkel maar dingen die hij wel leuk vindt :P Ik heb wel gemerkt sinds ik dat ben gaan doen dat hij een stuk liever meewerkt en meedoet, dus het heeft toch wel invloed ;) Rijden bv. doen we op dit moment al een tijd niet meer, door diverse redenen, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij het wel prima vindt zo. We doen veel grondwerk en spelen veel, doen aan vrijspringen, vrijheidsdressuur, sinds kort dressuur in vrijheid, dat soort dingen. Als hij dan even de concentratie kwijt is omdat iets hem irriteert is dat ook geen ramp, terwijl als je erop zit en (buiten) aan het rijden bent dit toch wel vervelend kan zijn.

Misschien toch maar eens op zoek naar iets wat hem ook met zijn ZE kan helpen ... Ik vind het moeilijk, hij heeft het al 15 jaar zo, loopt met een deken en dan ziet het er allemaal prima uit. Je ziet dan zelfs niet dat hij ZE heeft (als hij geen deken op zou hebben zou hij zich wel openschuren) dus dan vraag ik me af of hij er echt wel ZO veel last van heeft, en of het zin heeft om allerlei dingen erop te gaan smeren enzo (heb het idee dat die soms meer kwaad dan goed doen, al die producten & smeersels enzo, ik kom liefst met zo weinig mogelijk aan mijn paard := ).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:16

Ik heb zelf een merrie met zomereczeem, vandaar de keuze voor dit onderwerp :) . Ik zoek de oplossingen met name in voeding: ik heb de mijne deze zomer eerst deels maar nu helemaal van de wei gehaald en op hooi gezet, ze vrat zichzelf helemaal klem en woog zomaar 150 kilo meer in de zomer als ik het liet gaan. Krachtvoer kreeg ze eigenlijk al nooit, en ik probeer alles zo laag mogelijk in suiker te houden. s' Nachts gaat ze op stal vanwege de muggen. Ik heb haar ook verhuisd uit de veenpolder dicht bij huis en op zandgrond 5 kilometer verderop richting zee gezet, dat scheelt heel veel insecten. Ik heb geen deken meer nodig en dit jaar voor het eerst ook geen Derfen. Op een paar bultjes na onder haar manen is ze helemaal schoon en jeukvrij *\o/*