Want in het bestrijden van jeuk & het krabben kruipt veel energie, energie die ze niet kunnen steken in andere dingen.
Mijn pony heeft al heel z'n leven ZE en is al heel z'n leven 'liever lui dan moe'. Nu is dit volgens mij niet enkel aan de ZE te wijten, maar zal dit toch voor een heel groot stuk meespelen. Nu had hij een paar weken terug ergens een soort infectie, allemaal plekjes op z'n hals en hij werd letterlijk gek van de jeuk. Dit had niks meer met de ZE te maken. Dus heeft de DA een spuit gezet om de cirkel te doorbreken en de jeuk dus 'volledig' plat te leggen (ik moet hem dan ook 2x wassen met product).
Toen ik hem de 1e keer gewassen heb ben ik daarna met hem gaan wandelen om hem droog te krijgen. Normaal is wandelen braaf meewandelen, iets sneller dan sloffen maar toch niet al te gek. Maar nu ... nu had ik een hengst langs mij ... Aan een los touwtje (zonder in mijn ruimte te komen) liep hij prachtig te passageren en dat soort toestanden, ik voelde me net Hempling
Nu vraag ik me af: zou dit komen omdat hij totaal geen jeuk had en geen last had van beestjes (die waren er bijna niet en ook die wel op hem kwamen reageerde hij gewoon niet op), en is dit de echte pony? In de winter is hij sowieso al 'feller' dan in de zomer, maar zoals dit heb ik hem toch nog niet vaak meegemaakt
Ik dacht eerst dat het te maken had omdat ik gewoon hem uit de weide had gehaald, gewassen en dan gaan wandelen, terwijl de laatste keren dat we waren gaan wandelen ik eerst in de piste met hem had gespeeld of hem had gelongeerd ofzo. Maar 'vroeger', toen ik nog gewoon op hem reed, trok ik hem ook zo uit de weide en gingen we wandelen of naar buiten, en dan was die niet zo .. 
Kan het dus, dat als je paard geen energie moet steken in het bestrijden van de jeuk, dat je lieve & doodmakke paardje toch niet zo lief & doodmak is? (uiteraard bestaan er wel paarden die gewoon braaf zijn, ook zonder jeuk, daar gaat het ook niet over
).
).
En die spuit die hij gehad heeft kan je niet om de zoveel tijd zetten, want dat is niet gezond voor het lichaam
en ook over het hebben van pijn .. en geef mij maar de pijn
. Ik zoek de oplossingen met name in voeding: ik heb de mijne deze zomer eerst deels maar nu helemaal van de wei gehaald en op hooi gezet, ze vrat zichzelf helemaal klem en woog zomaar 150 kilo meer in de zomer als ik het liet gaan. Krachtvoer kreeg ze eigenlijk al nooit, en ik probeer alles zo laag mogelijk in suiker te houden. s' Nachts gaat ze op stal vanwege de muggen. Ik heb haar ook verhuisd uit de veenpolder dicht bij huis en op zandgrond 5 kilometer verderop richting zee gezet, dat scheelt heel veel insecten. Ik heb geen deken meer nodig en dit jaar voor het eerst ook geen Derfen. Op een paar bultjes na onder haar manen is ze helemaal schoon en jeukvrij