vraagje over onkruid verdelging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

vraagje over onkruid verdelging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:19

voor een kennis van me wil ik informatie over hoe gevaarlijk onkruidverdeling is voor honden, ze heeft een groot terrein voor haar honden en het is niet meer goed bij te houden met maaien en met de bosmaaier, mijn idee was om een keer te spuiten maar hoe gevaarlijk is dit?
er lopen diverse hondenrassen en 2 grote geiten.
en nee die geiten kunnen niet los op de plekken waar veel onkruid staat, alvast bedankt voor het meedenken.

Rivendell

Re: vraagje over onkruid verdelging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:21

Het ligt eraan welk middel je gebruikt.
Sterke middelen hebben een werktijd van 28 dagen, er wordt dan altijd aangeraden om geen graas dieren op dat stuk te zetten.
Ik neem aan dat de honden geen onkruid eten. Zodra het middel is opgedroogt, kan het geen kwaad meer als honden er aan ruiken.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:29

bedankt voor je antwoord, hmm, 28 dagen is wel lang, honden zijn geen grazers maar willen wel eens wat plukken zeg maar.
vraag me af hoe ik erachter kan komen wat veilig is voor honden, 1 dag ervan houden bv is geen probleem.
ik pas hier nu op een nestje pups en help haar nu mee, de tuin is heel veel onderhoud en ik dacht, wellicht is dat een stuk makkelijker, het is bijna niet bij te houden, zeker in dit seizoen niet.
hoe is het met je veulen nu? sorry, off topic

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:31

Met puppies zou ik wel oppassen, want die stoppen alles in hun mond. Alternatief is om het per stukje te doen en dat af te zetten met schrikdraad.
ps veulen gaat langzaam vooruit

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:35

ik ga het overleggen, pups zijn zaterdag geboren, komen dus nog niet buiten ;), fijn dat veulen een stukje beter gaat.
ben jij nog ooit zomerdijks crendowe (onze sjonnie) tegengekomen?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:49

nee, die ben ik uit het oog verloren. Zou wel willen weten hoe hij er nu uitziet.
Als de puppies binnen blijven, zie ik niet zo'n probleem met spuite. Ik heb deze week gespoten met redelijk heftig spul en mijn ponies lopen daar ook bij. Heb alleen langs de kanten de brandnetels gespoten, daar eten ze normaal ook niet van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:58

Is een zitmaaier of een loonwerker vragen geen optie?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:02

Met maaien komt het net zo hard weer terug. En TS geeft aan dat ze er met de bosmaaier ook niet bij houdt. Wordt een duur grapje als je steeds iemand moet laten komen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 11:14

psies en voor loonwerker is de grond nu weer net even te klein. het is een hele grote tuin maar als wei zou het weer klein zijn zeg maar.

Vychod_radek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:35

In het algemeen is de onkruid verdelging die in de winkel te kopen is al zo verdunt dat het niet echt meer schadelijk is.
Professioneel spul KAN gevaarlijk zijn maar is alleen te krijgen met een officiële licentie. Om een paar te noemen waar ik veel mee t doen heb als hovenier zijn:

Roundup evolution (gyfosfaat) , MCPA ( methylchloorphenoxiacid ) (*) , Basta (glufosinaat-ammonium) (**) , Toki (flumioxazin ) (**) , formaline (Formaldehyde) (***)

Deze zijn echter allen met een professionele spuit licentie te krijgen.

(*) schadelijk
(**) vergiftigt
(***) vergiftigt & corrosief

Vychod_radek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:47

Rivendell schreef:
Het ligt eraan welk middel je gebruikt.
Sterke middelen hebben een werktijd van 28 dagen, er wordt dan altijd aangeraden om geen graas dieren op dat stuk te zetten.
Ik neem aan dat de honden geen onkruid eten. Zodra het middel is opgedroogt, kan het geen kwaad meer als honden er aan ruiken.

Dat is niet altijd accuraat omdat het niet weg is als het opgedroogd is, ik spreek hier over de residu waarde. Maar dit is zoals je al zei afhankelijk van het soort middel dat is gebruikt is en de toxiciteit van het middel.
Toch kan ik altijd aanbevelen aan mensen die met dieden onderweg zijn ( honden, paarden etc) om niet daar te lopen waar gespoten wordt. 1) je weet niet welk middel de spuiter gebruikt 2) bij honden / katten kan het aan de poten bijven hangen en als ze zich likken kunnen ze het middel binnen krijgen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:05

laten :+ spuiten in het voorjaar, nu heeft het niet zoveel zin meer, dus als de puppies groot zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:08

Uhm, de puppies zijn 4 jaar oud ondertussen :+

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:41

:o

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:22

Ibbel schreef:
Uhm, de puppies zijn 4 jaar oud ondertussen :+

Hahahaha, wauw :')