Engelstalig meisje lesgeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

Engelstalig meisje lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 00:50

Hoi,

Ik geef af en toe les op de manege. Ik ben eigenlijk de vervanger, ik val in als de vaste instructeurs niet kunnen. Maar daar gaat het nu niet over ;)

Ik heb nu al een aantal keer een engels meisje in de les gehad en ik vind het enorm moeilijk om haar les te geven! Ik kan basis engels, maar paardentermen in het engels lukt toch niet zo goed... Ik vind het soms al moeilijk om alles duidelijk over te brengen in het Nederlands ;) laat staan in het Engels :P
Ik vind het ook enorm vervelend omdat ik het gevoel heb dat ik haar niets kan bijbrengen. Ik probeer alles met handen en voeten uit te leggen, maar ze lijkt me niet te begrijpen :=

Het is misschien ook niet zo aardig om te zeggen, maar het meisje heeft ook geen aanleg om paard te rijden, ze rijd nu al een aantal maanden, meerdere uren in de week bij verschillende instructeurs en ze heeft het ritme en gevoel voor paarden nog steeds niet mee... Lichtrijden lukt nog niet.

Hoe los ik dit op?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:10

Grapjasjes12

Re: Engelstalig meisje lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:50

Misschien kun je zeggen dat ze naar de anderen moet kijken zodat ze het na kan doen?
Verder, als je de engelse termen moeilijk vind, kun je d'r gewoon de nederlandse termen uitleggen.
Bijvoorbeeld: "In a minute we're going to 'draf', which is like running for horses. When the horse is in 'draf' you will bounce up and down. I want you to stand when the horse throws you out of the saddle and sit when you fall back again. If you don't really understand, look at *naam van iemand die wel kan lichtrijden* and try to copy her."

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:02

Een paar simpele vertalingen kunnen misschien helpen maar ja als ze geen aanleg heeft blijft het moeilijk.

Walk = Stap
Trot = Draf
Canter = galop (dus niet Galop dat is nl Rengalop
Stirrup = Beugel
Rein = teugel
Saddle = zadel
Tack = Tuigage

Put your hands lower, (handen lager)
Sit up straight (recht opzitten)
Put your weight in front of the saddle (meer voor in het zadel zitten)
Put your heels down (hielen uitdrukken)

Daar moet je al een heel eind mee komen bij een beginner, succes

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:08

Ik zou wat termen opzoeken op internet, zodat je die in ieder geval vast weet. En tja....als ze totaal geen aanleg heeft dan wordt het moeilijk...Misschien is het inderdaad een idee om haar samen met iemand les te laten nemen, zodat deze persoon het eventueel voor kan doen als ze iets niet snapt of jij de vertaling niet weet. Vaak leer je door naar anderen te kijken een heleboel.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 13:01

Bedankt hier kan ik al wat mee :)

Het probleem is ook dat ik voor de les denk, ik kan dit en dat zeggen (in het Engels) maar eens ik bezig ben, vergeet ik weer de vertalingen :\ Ook vind ik het zo raar klinken als ik daar in het midden van de bak mijn 'beste' Engels bovenhaal :P Soms klinkt het echt stom! Dan ga ik even naast haar lopen en probeer het zo uit te leggen, zodat niet iedereen mij hoort... Dan lukt het beter.

Vaak rijd er tijdens de beginnerlessen een betere ruiter vooraan en dan gebruik ik die vaak als voorbeeld voor de anderen.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:04

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:27

Het zit 'm niet in de taal. Ik heb lessen gezien waarin een doof kind meereed en die deed gewoon an wat de anderen deden, behalve de dingen die hij eng vond, dan begreep hij het plots zogenaamd niet. ;)
Paardrijden kun je in het begin voor het grootste deel leren van nadoen. De begrippen zijn niet zo belangrijk. Ik heb anderom in het engels les gehad toen ik in engeland was en moest ook gewoon de termen leren. Zij leert ze gewoon in het Nederlands. Dat pik je heel snel op.
Als ze geen aanleg heeft is dat jammer, maar heeft ze er lol in?
Ik zou haar trouwens aanraden om longeles te nemen. Dan komt ze een op een met een instruvcteur en draait het helemaal om het paard aanvoelen zonder dat ze zich zorgen hoeft te maken om de controle van het paard.

Overigens hebben we het niet over Put your hand low, maar Keep your hands low, of place them just above the withers, of place your hands lower.
Als ze haar weight in front of the saddle zou doen, gaat ze naar voren zitten en niet voorin het zadel zitten.
Dat is weer Place yourself more towards the front of the saddle.

Je kunt ook niet zeggen Put your heels down, omdat je ze dan een spuitje zou geven, "to put down" is wat je met dieren doet die niet meer te redden zijn. Lower your heels is beter of Keep your heels slightly lower than the toes.

Het woor put komt bij paardrijles eigenlijk niet voor. We hebben het eerder over keep (bij een positie) of place (bij een actie).

In commandos kun je het gewoon hebben over: Hands low! Heels down! Sit in the centre of the saddle! Sit straight up! etc.

Lichtrijden heeft niets met staan te maken. Going up and down in the rhythm is een betere uitleg of Let the horse throw you up and forwards and come gently down. Soms helpt het enorm als ze een pluk manen vast kunnen houden om meer naar voren te durven komen.

Maar nogmaals, ik zou eerder veel gebruikmaken van voorbeeld en langzaam en duidelijk nederlands blijven praten en je eigen houding daarbij gebruiken. Ze kent de echte paarden/instructie termen nl ook niet in het engels als ze begint met rijden!!!!

Dus maak je niet te druk om je engels, je hoeft haar niet tegemoed te komen, het is heel nobel dat je het wilt doen en dat zal ze heus waarderen ook al is het "raar" engels.

Mafiagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:14

Een cursus engels volgen?? :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:19

Mafiagirl schreef:
Een cursus engels volgen?? :j

Eh, waar slaat dit op? Ik spreek en ken vloeiend engels maar alle engelse termen van paardrijden ken ik niet hoor? (Ja, de standaard dingen als stap draf galop enz)
En dan heb ik het over moeilijkere oefeningen he.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:27

Ja, met engels leren kom je er echt niet.
Maar nogmaals, het is voor het meisje handiger als ze de nederlandse termen leert (als ze hier blijft tenminste).
Als jij in een ander land paardrijles krijgt, gaan ze het ook niet proberen in het nederlands uit te leggen.

Veel herhalen, voordoen, voor laten doen en handen en voeten werk, desnoods illustraties uit een boek en je komt een heel eind. Ze leert vanzelf de dingen verstaan die vaak voorbij komen.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:35

Vooral niet opgeven. ;)

Ik heb nl ook lessen genomen toen ik eerst naar Belgie verhuisde, maar daar gaven ze het snel op naar 2keer met het zelfs proberen uit te leggen.

Probeer zo'n Engels kinder-rijboekje te bemachtigen, zo heeft mijn lesgever daarna gedaan, daar staan alle basis paardrij oefeningen in uitgelegd, in Engels uiteraard, maar zo kan jij aanduiden wat het bedoeling is, en kan zij het in haar eigen taal in de goede termen lezen en proberen toetepassen.

Het boek is in simpel engels, voor kinderen dus, om het zelf te lezen heb je ook geen moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:50

Gewoon met handen en voeten praten terwijl je les staat te geven. Dus laat ZIEN hoe het moet, gebruik je eigen lichaam.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:55

Ik geef paardrijles in het Engels sinds een paar weken (nieuw concept op onze manege vanwege een internationale school bij ons in de buurt). Mijn Engels is vloeiend en ik ken redelijk wat Engelse 'paardentermen' omdat ik veel in het buitenland gereden heb. Ik loop tot nu toe inderdaad nog niet echt aan tegen de letterlijke vertalingen, alswel tegen hoe je sommige dingen uitlegt. Ik stap daardoor liever soms even op om het te laten zien dan dat ik een kwartier bezig ben uit te leggen hoe iets zou moeten voelen. Het gaat wel goed tot nu toe moet ik zeggen, nog niet echt miscommunicaties gehad. Alleen dingen die je in het NL sneller zegt bijvoorbeeld: geef hem een beetje meer lucht/ruimte, (als in minder druk op je teugels), toen kwam ze steeds van de hoefslag af omdat ze dacht dat ik het letterlijk bedoelde. Ik gebruik nu: loosen your reins a bit more, relax your reins.

Die woordenlijst is handig trouwens! Ga ik zeker gebruiken.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:39

Ik heb de Engelse termen geleerd door Engelstalige bladen te lezen over paarden en paardrijden. Die kocht ik gewoon bij Primera.
Maar misschien is het voor de Engelstalige ruiter juist interessant om de Nederlandse termen te leren. Met het kijken naar de anderen in de les kan ze de verbindingen leggen.
Veel succes.