vrachtwagen vervoer paarden met zeilen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

vrachtwagen vervoer paarden met zeilen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:39

Vorig jaar op een paardengebeurtenis, waren er veel fokkers/handelaars, die met vrachtwagens kwamen.
wat mij opviel is dat er een deel (wss voor gewicht te sparen voor B rijbewijs) gewone laadbakken hadden, maar zonder vaste wanden.
ipv daarvan werd er gewerkt met metalen of aluminium (denk ik) profielen, en daarrond een zeil
dergelijk systeem dus:
http://www.2dehands.be/autos/bestelbusj ... stelwagens

Is dit haalbaar en veilig met paarden?

arno8

Re: vrachtwagen vervoer paarden met zeilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:43

Ik heb zelf een vrachtwagentje met vaste wanden, maar als m'n paard daar doorheen zou willen breken zou ie dat zo doen. Ik denk dat je het sowieso van de profielen binnen moet hebben om dat te voorkomen. Dus als dat zeil niet gaat flapperen of zo ben ik niet meteen tegen, maar veel weet ik er eigenlijk niet van af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:54

idd, die profielen bedoel ik, enkele rechtopstaande, en een stuk of 3-4 dwarsbalken zeg maar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:27

Ik zie het probleem niet zo.
30 jaar geleden was een trailer met zeildoek heel normaal. Sterker nog, tot op de dag van vandaag kun je trailers met zeildoek NIEUW kopen in Duitsland. Wordt daar nog heel normaal gevonden. Ze staan ook elke keer weer gewoon op de Equitana en dat zijn geen onbeduidende prutsers in de marge maar de grote merken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:11

ik zou zo'n wagen nooit voor het vervoer van paarden willen gebruiken. Levensgevaarlijk lijkt mij niet alleen voor het paard maar alle andere weggebruikers ook.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 08:16

Ik ken iemand die zijn paarden vervoerd met zo een vrachtwagen.
Maar hij heeft binnen de laadbak een bak staan die ingericht is voor het vervoer van paarden, net zoals bij een vaste vrachtwagen voor het vervoer van paarden.
Deze bak wordt verankerd aan de bodem van de laadbak en verwijderd als hij zijn vrachtwagen gebruikt voor het vervoer van groenten.

Ik vermoed dat bij de vrachtwagen die jij hebt gezien dit ook wel zo zal zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 08:51

nee, geen bak erin, paarden kwamen zo van de vrachtwagen af, wel een normale opstapklep, maar de vrachtwagen zelf was met aluminium profielen, en een zeil aan de buitenkant.
heeft er iemand toevallig een foto van een dergelijke wagen, ingericht voor paardenvervoer?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:49

MarcR schreef:
Ik ken iemand die zijn paarden vervoerd met zo een vrachtwagen.
Maar hij heeft binnen de laadbak een bak staan die ingericht is voor het vervoer van paarden, net zoals bij een vaste vrachtwagen voor het vervoer van paarden.
Deze bak wordt verankerd aan de bodem van de laadbak en verwijderd als hij zijn vrachtwagen gebruikt voor het vervoer van groenten.

Zo heb ik ze ook al wel eens gezien, met een extra bak er binnenin.
Zoals TS beschrijft ben ik ze nog niet tegengekomen. Ik zou het zelf niet doen, lijkt me te wapperig en mijne zou zoiets volgens mij binnen de drie minuten slopen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 12:41

de mijne is een trekpaard, dusals ze wil sloopt ze alles binnen de drie minuten :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:05

Haha wij hebben ook een trekpaard, die is idd ook nogal vernielzuchtig... Mijn wedstrijdpaard is 1m83 en leert veel van haar geloof ik :p