helemaal gek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arafiore

helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:48

Mijn paardje word helemaal gek in de lente.
hij is helemaal zigzelf niet meer , laat zig niet meer vangen, , houd niet meer van knuffelen, doet moeilijk met hoefjes geven.
en het allervervelenst: met rijden galoppeerd ie soms zomaar heel hard weg en is egt niet meer te stoppen!
ik trek hem altijd op de volte en probeer hem te kalmeeren maar hij rent todat hij kletsnat is van de zweet.
Ik weet niet hoe dit komt ,, mischien heeft hij last van haarpijn of heeft ie gewoon een lente dip ofzo .
maar het is heel vervelend, weet iemand mischien hoe ik dit kan voorkomen?
dat zou erg fijn zijn ! /3

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:49

In de lente, of juist in deze periode? Nu zitten er op veel plaatsen veel dazen en steekvliegen, er zijn best veel paarden die daar heel kriegel van worden.

'ZICH' trouwens.

Anoniem

Re: helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:52

Staat ze dan de heletijd op stal(in de winter), of heel weinig?
Dan kan het miss zo zijn dat ze zooo gelukkig weer is in de wei..
Of dat ze weer bij d'r vriendjes staat.... ?

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:54

_Esther_87_ schreef:
In de lente, of juist in deze periode? Nu zitten er op veel plaatsen veel dazen en steekvliegen, er zijn best veel paarden die daar heel kriegel van worden.

'ZICH' trouwens.

nee het is nu weer een paar weken over, he tis egt begin de lente.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:55

misschien door het jonge voorjaarsgras.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:56

passieAppel schreef:
Staat ze dan de heletijd op stal(in de winter), of heel weinig?
Dan kan het miss zo zijn dat ze zooo gelukkig weer is in de wei..
Of dat ze weer bij d'r vriendjes staat.... ?

nee ze hebben de stal en die loopt uit op de bak, staat altijd samen met hetzelfde paard.
alleen begin de lente doet ie zo , dan mogen ze wel weer af en toe het land op. ik dacht mischien aan haarpijn?

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 18:56

XXOOXX schreef:
misschien door het jonge voorjaarsgras.

dat zou best kunnen ,, maar moet ik hem dan de hele lente in de bak&stal laten staan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:58

Wat is haarpijn dan?

Want haar groeien doet geen pijn hoor en iets anders kan ik me er even niet bij voorstellen...

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 19:06

_Esther_87_ schreef:
Wat is haarpijn dan?

Want haar groeien doet geen pijn hoor en iets anders kan ik me er even niet bij voorstellen...

heb je nooit als je je haar de hele kant in een strakke staart heb of je haar naar de andere kant van je hoofd en dan savonds die staart weer uit doet, dat je een heel raar gevoel heb in je haar?
dat is haarpijn, paarden kunnen er last van hebben tijdens de verharing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:21

Ok, maar wat ik met mijn haar doe kan mijn paard niet hoor ;)
Nouja, misschien heeft jouw paard er wel last van maar ik heb daar dus echt nog nooit van gehoord. Maar daar kan je ook niet achterkomen dan, lijkt me niet dat daar een testje voor is toch.

Verder wil het weleens voorkomen dat paarden gewoon heel actief worden van de langere dagen en hogere temperaturen. Wat je zou kunnen proberen is volgend jaar op het moment dat het gras wat gaat groeien direct eventueel krachtvoer af te bouwen zodat je het energielevel meer hetzelfde houd. Verder moet je pony natuurlijk hoe dan ook luisteren, dus nu al beginnen met heel consequent zijn en veel overgangen en tempowisselingen maken zodat je echt goede controle hebt.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 21:22

Okee bedankt voor de tips!!

RowanxSpeedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:00

vervelend zeg! ik heb het ook gehad met mijn pony. het heeft te maken met de eiwitten in het gras. Daar worden ze nogal druk van... ik heb er zelf niet heel veel aan gedaan maar ik ken zijn streken nu wel in het bos. ik zou als ik jou was even goed longeren voor het rijden als ik jou was. ik heb daar al veel goede geluiden over gehoord. als het mogelijk is kun je paard s'avonds op het land te zetten en overdag binnen want dan zitten er minder eiwitten in het gras. ik hoop dat je hier wat aan hebt! voor meer tips stuur maar prive bericht! ;)

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:29

Is idd erg vervelend. Die van mij zijn altijd in de lente en zomer activer. In de winter zijn ze dan wat ruster. Maar kan me voorstellen dat het niet prettig is.
Longeren kan een paard verschillend op reageren. Sommige worden er zelfs pittiger van omdat ze dan alleen maar een volte kunnen rijden. Dat maakt hun dan heter in het hoofd. Wat wel gaat en als dat bijjou mogelijk is even van te voren 5 a 10 min los in de bak laten rennen, wel stimuleren dan kunnen ze ff gek doen. Deed ik bij een jonge van mij ook altijd eerst. Kon hij ff bokken enz en daarna kon ik zonder problemen met hem rijden. Dan zijn ze het hete kwijt. Het heeft vaak ook met enthousiasme te maken. Het is maar een idee. Succes ermee.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:56

Cinneke1982 schreef:
Is idd erg vervelend. Die van mij zijn altijd in de lente en zomer activer. In de winter zijn ze dan wat ruster. Maar kan me voorstellen dat het niet prettig is.
Longeren kan een paard verschillend op reageren. Sommige worden er zelfs pittiger van omdat ze dan alleen maar een volte kunnen rijden. Dat maakt hun dan heter in het hoofd. Wat wel gaat en als dat bijjou mogelijk is even van te voren 5 a 10 min los in de bak laten rennen, wel stimuleren dan kunnen ze ff gek doen. Deed ik bij een jonge van mij ook altijd eerst. Kon hij ff bokken enz en daarna kon ik zonder problemen met hem rijden. Dan zijn ze het hete kwijt. Het heeft vaak ook met enthousiasme te maken. Het is maar een idee. Succes ermee.

Dat hebben we wel eens gedaan maar daar word hij juist druk van.

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:03

Dan helpt bij hem misschien het longeren? En als je in de bak rijdt hoe is hijdan. Dat helpt ook wel eens voordat je naar buiten gaat eerst in de weide/bak wat rijden.
Tja het is wat. Gelukkig dat hij het alleen echt in het begin heeft. Maar leuk is het zeker niet. Zeker afgelopen jaar dat het ook dan meteen in het voorjaar heerlijk is om naar buiten te gaan.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:38

Cinneke1982 schreef:
Dan helpt bij hem misschien het longeren? En als je in de bak rijdt hoe is hijdan. Dat helpt ook wel eens voordat je naar buiten gaat eerst in de weide/bak wat rijden.
Tja het is wat. Gelukkig dat hij het alleen echt in het begin heeft. Maar leuk is het zeker niet. Zeker afgelopen jaar dat het ook dan meteen in het voorjaar heerlijk is om naar buiten te gaan.

Eigenlijk is dat juist in de bak, ik reed hem eerst dan ook alleen aan de longeerlijn dat iemand anders mij longeerd en dan doet hij niets.

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 01:42

Mmm appart. Is het een binnen of buitenbak? Ik merk bijv aan eentje van mij dat die nu in de lente en zomer in de binnenbak anders is, maar de race knop aan heeft staan, maar in de buitenbak normaal kan rijden en bij ern buitenrit pit heeft maar toch goed luisterd naar de hulpen. Maar binnenbak heeft hij zoiets van waarom binnen en dan heeft hij echt zoiets van mmm dit gaan we anders doen haha.

Arafiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:13

Cinneke1982 schreef:
Mmm appart. Is het een binnen of buitenbak? Ik merk bijv aan eentje van mij dat die nu in de lente en zomer in de binnenbak anders is, maar de race knop aan heeft staan, maar in de buitenbak normaal kan rijden en bij ern buitenrit pit heeft maar toch goed luisterd naar de hulpen. Maar binnenbak heeft hij zoiets van waarom binnen en dan heeft hij echt zoiets van mmm dit gaan we anders doen haha.

\buitenbak,, we hebben geen binnen $:

A_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:37

Misschien moet je eens nagaan of je paard geen last heeft van zomerexeem?
Heeft mijne wel namelijk, en daar wordt hij inderdaad heel kriebelig van ..

Cinneke1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 23:40

Mmm ik ga eens nadenken.

A-rocky heb zelf ook eentje met exceem maar zo kriebelig is hij niet. Gewoon prettig om mee te rijden. Heb wel zalf om te smeren als hij er ladt van heeft.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:46

Kan je er een keer een heel erg gevorderde op laten rijden?