Veulen nog steeds kopschuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Veulen nog steeds kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:43

Mn veulen, nou ja bijna jaarling heb ik vanaf 6 maand en is nu 11 maand. Ondertussen is het een lekker ding geworden die enorm van knuffelen houdt en graag wil dat je haar overal kriebelt. Behalve één plek: haar hoofd.
Nu wil ik mezelf niet opdringen en het lekker laten. Maar wil toch vragen of dit normaal is, en wat jullie zouden doen.
Ik kan haar hoofd een beetje aanraken als ze aan het eten is, maar daarna is het binnen 2 seconden over.

Ik vind het zelf niet zo fijn dat ze nu dag en nacht in de wei met halster om loopt, en hoop eigenlijk dat ze wat minder kopschuw wordt zodat het halstertje lekker af kan :o

Even voor de duidelijkheid het is een erg lief veulen die alleen met voeren erg kan gaan drammen. Juist omdat ze zo kopschuw is, heeft zij ook nog nooit bij mij een "tik" op de neus gehad.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:56

dat komt toch doordat ze te weinig in handen is geweest.
waarschijnlijk heeft ze gewoon naast moeders gelopen en niet zelf aan het halster.
als je haar geen halster om wil laten, zou ik een hals band voor haar kopen.
die moet je dan zo omdoen dat ie los hangt, mocht ze ergens achter blijven hangen dat het afgaat.
dit vinden veulens minder eng dan een halster.
en dan kun je hals band ook vasthouden als je haar een halster om wilt doen.
kan ze wel vast staan aan een halster, waarschijnlijk niet he.
en toch blijven oefenen met het aaien van het hoofd, oortjes friemelen enzovoort.

ponyparadijs

Re: Veulen nog steeds kopschuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:00

Heeft ze als veulen wel geleerd een halster om te krijgen? Want dan kan het gewoon puberaal gedrag zijn. Dat gaat wel weer over. Mocht ze nog nooit een halster om hebben gehad is het zaak dat zo snel mogelijk te doen.
Met 3 jaar ben je er echt niet blij mee als ze het nog niet gewend zijn hoor!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 22:42

Voor ze bij mij kwam is ze amper in contact geweest met mensen. Toen ze naar een andere plek moest heeft ze een halster omgekregen en even later is ze (met hetzelfde halster) naar mij toe gegaan. Dus ze heeft het niet van jongsaf aan geleerd.

Ze loopt nu dag en nacht met halster om, k zal eens kijken naar zo'n halsband (bedoel je dan die dingen die bij de welkoop ook voor koeien wordt verkocht?)

Rare is dat ze dus wel heel netjes aan het halster kan vast staan en meelopen.

Oja ook even vermelden waard: een kusje geven vind ze dan weer niet eng. Dus waarschijnlijk zijn het de armen/handen

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 12:16

ladypaard schreef:
Voor ze bij mij kwam is ze amper in contact geweest met mensen. Toen ze naar een andere plek moest heeft ze een halster omgekregen en even later is ze (met hetzelfde halster) naar mij toe gegaan. Dus ze heeft het niet van jongsaf aan geleerd.

Ze loopt nu dag en nacht met halster om, k zal eens kijken naar zo'n halsband (bedoel je dan die dingen die bij de welkoop ook voor koeien wordt verkocht?)

Rare is dat ze dus wel heel netjes aan het halster kan vast staan en meelopen.

Oja ook even vermelden waard: een kusje geven vind ze dan weer niet eng. Dus waarschijnlijk zijn het de armen/handen

ja die bedoel ik.

caressaa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:29

Probeer haar vertrouwen te winnen .
In je ene hand een wortel/appel houden .. en dan met je andere hand haar hoofd te aaien/kriebelen.

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:46

mijn shet die ik nu al veel jaren heeft , heeft der ook nog steeds last van .
vooral bij der ooren .
krijg k er niet uit .

succes !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 09:47

Advance and retreat methode gebruiken. Veel aan dat hoofd zitten. Vaker halster op en af doen (als het er eenmaal omzit voelen ze het niet meer, net zoals wij een horloge niet meer voelen dat we continu omhebben. Als je het halster op en afdoet, herhaal dat dan minstens 20 keer. Hij mag er geen problemen van maken.

Verder veel aandacht geven, veel aaien, over dat hele lijf. Kom je een "oh, no" plek tegen, teruggaan naar een plek waar hij het aaien of kriebelen fijn vindt, daarna weer terug naar de plek waar het niet fijn was. Als je weerstand krijgt, terug naar de plek waar hij het wel fijn vond.
Gaandeweg zul je steeds verder kunnen komen. Dagelijks meenemen....