schokkend!! wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

schokkend!! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:42

naar aanleiding van mijn vorige topic, maak ik nu een andere aan omdat het een "bizarre" wending heeft genomen.

vandaag is de veearts geweest , en na overleg is besloten om de verwonding naast de vulva open te maken, omdat we er van overtuigd waren dat er iets in zat.
wat we aantroffen ging echter ons verstand te boven!!
aanvankelijk een grote bal bindweefsel/ontstekingsweefsel ter grootte van een flink kippenei , en daarachter zat , als bron van de ellende , een stuk bot!!!!
wij waren echt met stomheid geslagen , dat hadden we met geen mogelijkheid verwacht!
nader onderzoek leverde uiteindelijk het volgende op ;
op een of andere manier , vermoedelijk een heftige val achterover , of een klap van een heel groot sterk paard , (vermoedelijk het eerste) is er een gedeelte van het bekken gebroken/verbrijzeld , en daar is een stukje bot gaan zwerven , en dat stukje hebben wij er dus nu uitgehaald.
voor dat stukje bot zat een ontsteking , en die is zich een weg naar buiten gaan zoeken , het lichaam wilde immers van dat stukje af.(wat ongeveer 7 cm diep zat , vlakbij het bekkenbeen)
we hebben dus een stukje bot verwijdert (hier zal ik nog een foto van maken) en een "bal" bindweefsel en ontstekingsweefsel ter grootte van een flink kippenei.
in totaal is de veearts bijna 1 uur en 45 minuten aan het snijden geweest , en hoe gek ook , de pony bleef al die tijd rustig. (plaatselijke verdoving en praam , maar de va had verwacht haar plat te moeten spuiten)

het trauma was volgens de veearts tussen een half jaar en een jaar oud , en de pony moet afschuwelijke pijn hebben gehad. er is nogal wat kracht / geweld voor nodig om een bekken te breken.
nu heeft ze naast/onder de vulva dus een snee van dik 15 cm , en daaronder een holte nog groter dan een ei.
2x daags moet het schoongemaakt worden, en 2x daags krijgt ze antibiotica door het eten , ze staat nu apart in een weitje met een andere paard wat kreupel is , en heeft een te grote vliegendeken om, zodat haar achterkant daardoor bedekt is,om zo de vliegen te weren , om de snee heen heb ik voorzichtig vliegenspray gesmeerd , en hopelijk werkt deze combi afdoende.
vanavond na het eten ga ik er weer heen om de wond en haar been (al dat wondvocht/bloed loopt langs t been naar beneden) schoon te maken , en dan zal ik er ook foto"s van maken.

mijn hart huilt bij de gedachte dat de pony zo"n trauma mee heeft moeten maken, en vervolgens helemaal geen medische zorg heeft gekregen , die ze overduidelijk nodig had.

nu zit ik in twijfel of ik kontakt op ga nemen met de vorige eigenaresse , wij hebben de pony namelijk nog geen 2 weken.....

skins

Re: schokkend!! wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:48

Ik zou toch contact opnemen om te kijken of de vorige eigenaresse dan niets heeft opgemerkt.
Het is best heftig, ik zou het dier toch even laten bekomen van het voorval voordat je er weer rustig dingen mee kunt doen.
Ik denk dat het na deze operatie zeker de goede kant op gaat gaan met het dier! Verzorg haar goed!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:50

Niet twijfelen bel die oude eigenaar. Jemig heftig verhaal zeg. Nu hopen dat alles goed loopt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:51

De kosten die je hebt gemaakt kan je verhalen op de oude eigenaar. Als je binnen een termijn van 6 maanden het ''gebrek'' hebt ondekt en door een da hebt laten onderzocht en als de da zegt dat het voor koop aanwezig was kan je de koop ontbinden of ten minste de kosten verhalen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:54

ik zou ook de oude eigenaresse bellen en zoals hierboven vermeld staat de DA kosten verhalen... Wat een verhaal zeg, succes met haar verder

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:55

Ik zou zeker weten contact opnemen met de oude eigenaar, zeker omdat je haar pas 2 weken hebt!
Laat je ook goed informeren door de DA of de pony nog te gebruiken is voor 't doeleind dat jij haar gekocht hebt en overleg dit met de oude eigenaar. Wie weet kunnen jullie wel overeenkomen over iets of neemt zij de kosten op zich.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:55

ArabicQueen schreef:
De kosten die je hebt gemaakt kan je verhalen op de oude eigenaar. Als je binnen een termijn van 6 maanden het ''gebrek'' hebt ondekt en door een da hebt laten onderzocht en als de da zegt dat het voor koop aanwezig was kan je de koop ontbinden of ten minste de kosten verhalen.

Dat klopt, daar zou ik ook voor gaan...!

Als de pony dit al zo lang heeft, jij hebt haar net twee weken en jou is het al opgevallen, dan is het toch wel erg vreemd dat de vorige eigenaresse niets opgevallen is, vind je niet, TS?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:58

Wat ik even mis is: Hoe ben je aan het paard gekomen? Hoe is de aankoop gegaan? Hoe is het contact geweest met de verkoper? In je andere topic laat je wel dingen doorschemeren nml over het hout eten en dat je niet te spreken bent over de verkoper. Dus ben even benieuwd naar dat verhaal (mag per PB) om te bezien of contact opnemen jou gaat helpen of je meer ellende (of ellendige gevoelens) op gaat leveren.

Met welk doel heb je het paard aangekocht? Rijden, of pensioen geven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:58

ArabicQueen schreef:

Dat geldt alleen als je koopt bij een handelaar, niet als je particulier koopt.
Wel kan TS proberen deze kosten (voor een gedeelte) te verhalen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:08

Als het aannemelijk is dat de oude eigenaresse hiervan op de hoogte was, en jij kunt bewijzen dat de gebreken al aanwezig waren tijdens de aankoop, heb je een kans dat je behoorlijk groot deel van de kosten vergoed krijgt. Echter heb je als aankoper een onderzoeksplicht, indien je je hier niet aan gehouden hebt en de pony 'gewoon' gekocht hebt zonder tussenkomst van een VA, heb je vaak geen poot om op te staan.

Succes, wat sneu voor het dier...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:17

Je hebt zelf hierin ook onderzoeksplicht, de eerste foto die je plaatste liet al zien dat er iets aan de hand was. Heb je wel gelik rontgenfoto's laten maken om te kijken hoe de rest van het heupbeen eruit zag?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:19

Brainless schreef:
ArabicQueen schreef:

Dat geldt alleen als je koopt bij een handelaar, niet als je particulier koopt.
Wel kan TS proberen deze kosten (voor een gedeelte) te verhalen.

Oh ja, dat klopt ook!!! En de onderzoeksplicht komt er dan ook nog bij...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:23

direct de oude eigenaarsse opbellen en vragen wat er gebeurt is.
een bekken breken ze idd niet zomaar.
wel goed dat jij de da erbij hebt gehaald.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:27

ik denk dat ik idd contact op ga nemen met de vorige eigenaresse , of althans, met degene die de koop bemiddelde. (zit nogal een verhaal achter)
de verzorging daar was "bagger" en die mensen hadden/hebben de ballen verstand van paarden.(ik vermoed verzamelaar)
ik heb niet de intentie om geld te krijgen , geloof trouwens niet eens dat ze dat hebben , maar zou wel graag willen weten wat er in vredesnaam met de pony is gebeurd, en waar zij de pony vandaan hebben.
maar hoe pak ik dat aan?

verder stort ik me nu op de zorg voor de pony , want met deze temperatuur en vliegen is het niet gunstig om met een flinke wond te staan.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:30

ach dat arme paardje! :(:)
Ik hoop op een spoedig en pijnloos herstel!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:46

knapt ze wel weer op dat ermee gereden kan worden?
anders zou ik gewoon je geld terug vragen en op een manier kijken dat je wel de pony kan houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:49

TS wist volgens mij heel goed waar ze aan begon. Dit gaat niet over hoe ze de vorige eigenaren kan laten betalen, maar over hoe ze het paard zo goed mogelijk kan helpen

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:50

oh dat is toch wel heel erg, gewoon aan de vorige ( en als daar niks is gebeurd die eigenaar(en) daarvoor ) vragen van he weten jullie hier meer van en veel beterschap Y;( voor de pony dan

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 16:55

Caira schreef:
TS wist volgens mij heel goed waar ze aan begon. Dit gaat niet over hoe ze de vorige eigenaren kan laten betalen, maar over hoe ze het paard zo goed mogelijk kan helpen

ik wist waar ik aan begon, al had ik deze verwonding niet verwacht.
vraag me dan ook af wat ik hier verder mee kan / moet doen.
(niet alleen medisch gezien,maar ook mbt de vorige eigenaren.)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 16:56

Nogmaals de vraag, heb je aanvullend rontgenfoto's laten maken om te kijken wat de schade aan het heupbot is?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:00

Caira schreef:
Nogmaals de vraag, heb je aanvullend rontgenfoto's laten maken om te kijken wat de schade aan het heupbot is?

dit vroeg ik me ook af.
mischien zit er nog wel meer van binnen?
het is niet te hopen,
ik hoop wel dat je paardje snel weer opknapt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:09

Geld terug vragen van de DA kosten is twijfelachtig gezien je onderzoeksplicht en die wond. Denk wel dat LID/AID eens bij die oude eigenaren langs zou moeten als er nog meer dieren staan. Rapportje van je DA over de verwondingen van deze merrie kan daar wel bij helpen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:24

we hebben nog geen rontgenfoto"s gemaakt, as dinsdag komt de da weer en brengt dan het apparaat mee , voor het geval het haar raadzaam lijkt om nog foto"s te maken , het bekken voelde verder aan als genezen , ook al zou er iets op de foto te zien zijn kunnen wij er hoogstwaarschijnlijk niks meer aan doen omdat het letsel te oud is.
hoogste prioriteit op dit moment is zorgen dat ze hiervan hersteld.
ze was vanavond met schoonmaken vd wond weer zo vreselijk lief, echt onvoorstelbaar , heb het idee dat ze echt weet dat we haar willen helpen.
ik zal de foto"s in link plaatsen voor het geval iemand ze liever niet ziet.(al vind ik het er zelf erg beschaafd uitzien )
de wond is nog erg opgezwollen, hopelijk gaat dat snel slinken , onderste stukje is opengelaten zodat het wondvocht goed weg kan lopen.
ik zal morgen een foto maken van het stukje bot wat eruit kwam en plaatsen , dan hebben jullie een idee van wat we eruit gehaald hebben, al heb ik uiteraard geen foto van het bindweefsel dat verwijder is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YCQ4VJRG-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JRWPXHCQ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-37CPHRGY-D.jpg

en hier met haar nieuwe vliegendeken , kaartje zat er nog aan haha! (we hebben een andere vliegendeken gehaald met een grotere staartflap zodat de wond bedekt is)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ra_chel op 01-08-11 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:28

Ik heb je andere topic niet gelezen..Maar dit ziet er wel erg pijnlijk uit zeg! Veel succes en inderdaar wel even de vorige eigenaren bellen! Heb je een link naar je andere topic?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:36