Vorst en weidedrinkbakken (hoe is het afgelopen met...?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Vorst en weidedrinkbakken (hoe is het afgelopen met...?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:09

Ik heb afgelopen dagen menig topic over bevriezende weidedrinkbakken en de daarbij behorende tips gelezen.
Met de winter weer in het vooruitzicht (duurt nog even maar het is zo weer winter!), heb ik nergens de ervaringen kunnen lezen van mensen die 2 speciekuipen in elkaar hadden gezet met Pur er tussen. Wel dat ze ze aan het maken waren en zouden laten weten hoe het beviel, maar dat heb ik niet kunnen vinden.

Wie heeft een dergelijke oplossing gebruikt vorige winter en hoe beviel dat????

Electrische drinkbakken zijn hier geen optie.

Nu ben ik (denk ik) op een geniaal idee gekomen;
Ik heb enkele dagen geleden een geïsoleerde 600 liter (vlees)container aangeschaft. Daar wil ik 1 grote speciekuip in plaatsen of 2 kleinere, zodat de bak door paarden in 2 verschillende weiden gebruikt kan worden. Tussen die geïsoleerde container en de speciekuip wil ik isolatiemateriaal aan brengen (waarschijnlijk geen Pur maar wat anders). De container staat iets van de grond af zodat ik er nog vlasmest oid onder kan gooien. Het isolatiemateriaal wil ik afdekken met ws hout, zodat de paarden niet bij het isolatiemateriaal kunnen komen. 's nachts gaat er een geïsoleerde deksel over de container. Overdag gaat er lauw water en een bal in.
Om de container wil ik een wand van 2m hoog plaatsen met fijnmazig windbreekgaas en evt een afdak van hetzelfde materiaal of dakplaten. Dus achter de container een rechte wand van plm 3 meter en twee schuine zijkanten van plm 2 meter die de zijkanten van de container enigszins afschermen tegen de wind. Tussen de container en de achterwand wil ik ook vlasmest gooien.

Uit de wind, dubbel beschermd door isolatie, lauw water en 's nachts geïsoleerd afdekken.....ben benieuwd of dat gaat voorkomen dat de bakken weer 1 grote klomp ijs worden. Tot nog toe had ik slechts een speciekuip op de bevroren grond staan. Echt crisis!

Het enige waar ik mijn hoofd nog over breek is/ zijn de speciekuipen die er in moeten komen te staan. Water bevriest van bovenaf net zo hard.....ondanks dat je geïsoleerde wanden en bodem en een windscherm hebt....
2 langwerpige speciekuipen, grootste maat is 77 x 51 x 31 cm (zo'n 90 liter)
of
1 grote kuip van vele liters meer maar ik kan nergens een polyethyleenkuip vinden van de afmeting 110 x 90 x 50/55 cm.

Weet iemand waar ze een kuip van dergelijke afmetingen verkopen????

Zou ideaal zijn aangezien ik vrees dat een diepte van maar 30 cm nog heel snel van bovenaf bevriest. (en als er 4 uit 1 grote kuip drinken of 2 uit 1 kleinere kuip zal denk ik ook schelen met oog op het bevriezen van het water)

Hier een foto van de container met geïsoleerde wanden/bodem, de container is qua binnenmaat 115 x 94 x 59. De wanden zijn zo'n 2 a 3 cm dik, de bodem zelfs nog wat dikker.

Afbeelding

tamary

Re: Vorst en weidedrinkbakken (hoe is het afgelopen met...?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:10

Hier ook de ellende met bevriezen en geen stroom of waterleiding wat voor de technische oplossingen nodig is. Ik ben nu aan het sparen voor zo'n oplossing :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... iters.html
Isolatiemateriaal blijft ellendig ivm fluctuatie in gewicht (bak vol of bijna leeg) wil indrukbare isolatie zeker niet werken. Daarnaast houden de kitranden niet, dus isolatiemateriaal nat & nutteloos. Als je dus isolatiemateriaal wil gebruiken kies dan niet indrukbare platen die geen vocht absorberen (en geen piepschuim, dat brokkeld)

kruisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:49

Ben ook wel benieuwd, wij hebben waterbakjes, maar inderdaad in de winter moeten ze afgesloten worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:57

Ik lees ook even mee. Wij hebben gelukkig op zo'n 50 meter afstand een kraan binnen (en de tuinslang rollen we ook iedere keer naar binnen in de winter). Maar in de grote wei hebben we niets.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een geisoleerde bak zou helpen, aangezien er aan de bovenkant veel te veel oppervlakte is, en onze waterbakken ook voornamelijk aan de bovenkant bevriezen...

Mijn paarden stampen het ijs trouwens gewoon kapot, dus een cm of 2 tot 3 ijs is geen probleem voor ze.

Het water hebben we nu in gewone speciekuipen zitten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:37

Tamary, die had ik ook gezien maar hoe werkt dat nou onderin die emmer? Wordt er niet echt wijs uit. Iets met kolen oid? En....staal en emaille....dat werkt toch niet isolerend? En als ze aan dat staal snuffelen, plakken ze dan vast met hun neus? :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:50

Gaan van die dikke stompkaarsen onder, mini vuurtje zeg maar.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:17

Hmm, heb net eens zitten denken. Onhandig is wel dat je de bak móet verankeren. Als je dan bij een ijzige wei de paarden over zet naar een ander stuk wei krijg je die bak niet meer uit de grond of in de grond. Denk haast wel dat ik deze ga aanschaffen! Wel een smak geld maar dat de paarden goed kunnen drinken vind ik heel belangrijk, zeker na een kolieker die veel hooi at maar weigerde ijswater te drinken. Zeker met de winters die we hebben gehad. Nou.....nu nog zien wat ik met die geisoleerde bak ga doen. Houden als extra bak of maar weer verkopen....

Bedankt om me nog eens aan die k&k te herinneren! Nooit meer aan gedacht!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:18

ik nam gewoon een hakbijl mee.. paar keer per dag ga tin het ijs hakken..

maar dit klinkt al veel beter.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 22:42

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:11

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 12:57

Had ik nog niet bekeken....tja nog duurder dan die oplossing van K&K!

Maar.......wie kan zijn/haar ervaringen vertellen mbt die 2 speciekuipen met Pur ertussen???? Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!

Probleem is met dat ijs in het water dat ze koliek kunnen krijgen wegens te koud of juist te weinig drinken. Ik kan de bakken 's morgens zelfs na strenge vorst wel open krijgen of bijvullen maar het blijft ijswater! Daarom dit topic.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 13:12

Ik volg dit ook! Ik ga normaal maar 1x daags langs de weide en wij hebben ook geen stroom/wateraansluiting. Hoop met een leuke oplossing ook in de winter maar 1x per dag te komen.
De kuip komt sowieso in een halfafgesloten schuilstal te staan, maar dan nog ben ik bang dat als het heel koud is, hij dichtvriest. Hij stond vroeger ook in wat mest, maar als het erg vriest, dan vriest de mest zelfs vast :P .

Als ik vroeger op mijn vorige weide aankwam, dan vulde ik de bak ijswater met warme jerrycannen water, zo werd hij weer normale temperatuur...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 23:58

Laatst bijgewerkt door Bravura op 02-08-11 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:06

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 00:09

tamary schreef:
Bravura schreef:
Nog 1 gevonden.....The Drinking Post, ook een drinkbak zonder stroom en electriciteit maar wel vorstbestendig: http://www.dpwaterer.com/index.cfm/do/p ... ld-Climate

Lastige is dat je deze moet aansluiten op een waterleiding.

Volgens mij op het grondwater???? Of igg op een leiding in de grond, dus waar de vorst niet kan komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:20

Waterleiding als ik het zo zie, grondwater kan alleen met pomp ivm waterdruk.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:50

Ik had dan wel geen purschuim ertussen, maar een laag stro. (dus speciekuip, laag stro en daarin nog een speciekuip)
Het water bevriest nog wel maar de bak waar we niks omheen hadden gedaan (ter vergelijking om te kijken of het werkte) zat bijna 2 keer zo'n dikke laag ijs op! En tot een graad of 5 onder nul bleef de bak met het stro erom helemaal ijsvrij.
Groot nadeel was wel wat er water bij het stro kon. Dat was niet zo fris meer na een paar weekjes :+

MichelleFl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:30

ik heb ook waterbakken, die afgesloten moeten worden in de winter.. ik lees dus ook even mee!

xoxo

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:06

Hoe diep zijn die bakken die jullie buiten gebruiken? Ben voornemens bakken van 30 cm diep in die geïsoleerde bak te zetten aangezien ik geen rechthoekige bakken kan vinden die dieper zijn dan 30 cm. Ronde kuipen wel maar dat is niet handig. Toch bevriezen ondiepe bakken sneller dan diepe bakken van bovenaf dacht ik zo. Dan zal isolatie rondom niet zo heel veel helpen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:18

Zo...vandaag de container in de wei zo'n 10 cm ingegraven zodat de shet er ook nog bij kan. Twee rechthoekige polyethyleen kuipen gekocht van 79x48x33 (90 liter), die er in kunnen zodat de paarden uit 2 weiden hun eigen drinkbak hebben (formaat 110x70x50 was nergens te vinden, helaas, anders was het er 1 geweest waar ze met 4 uit zouden drinken). De onderste helft van de geïsoleerde kuip opgevuld met isolatieplaten. Nu moet er nog een brede plaat hout overheen die de druk gaat verdelen onder de 2 drinkbakken, de rest rondom/tussen de 2 drinkbakken moet nog met isolatiemateriaal opgevuld worden en dan moet er nog een plaat hout komen met 2 gaten waar die 2 bakken in passen, zodat ze niet aan het isolatiemateriaal kunnen komen. Deze plaat hout wil ik igg in teren zodat ze er niet aan gaan knagen en dan die plaat aan de kanten dichtkitten. Heb ook al een mooie dikke isolatieplaat om de boel 's nachts af te dekken. De grote kuip staat nu 60 cm boven de grond, 10 cm in de bodem en precies op de afscheiding tussen 2 weiden.
Enige nadeel wat me vandaag te boven kwam: wat als het gaat regenen? Die 2 bakken zijn nl toch nog een cm of 5 a 10 in de grote kuip verzonken. Zou er water op het hout in blijven staan....? Ben bang van wel. Daar toch eens een oplossing voor bedenken. :D Misschien wat gaatjes bovenin boren als overloop. :?

Ik zal af en toe wat foto's plaatsen van mijn knutselprojectje tot dat het af is.....(en natuurlijk bij flinke vorst of het straks allemaal heeft gewerkt). :D