Regels voor kleuren sjabrak op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Regels voor kleuren sjabrak op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:57

Ik heb zowel het algemeen reglement als het dressuur reglement van de KNHS doorgelezen, maar kan hier niets over vinden:
Zijn er regels met betrekking tot de kleuren en patronen van je sjabrak op wedstrijd?

Via de zoekfunctie van Bokt kwam ik iemand tegen die claimde dat alle kleuren mogen, als het maar effen is. Dat klinkt logisch, maar ik kan de specifieke regel hierover niet terugvinden. Zelfs niet bij de beschrijving van hoe de verzorging in de lagere klasses moet worden beoordeeld.

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met gekleurde biesjes, of een gestreept dekje?

Kan iemand mij een link naar het betreffende artikel geven?

Alvast bedankt!

EllyC

Re: Regels voor kleuren sjabrak op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:55

zijn geen regels voor, je kunt met elke kleur(en) rijden die je wilt (is al eerder topic over geweest).
er zijn wel regels voor sponsoruitingen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:20

Ik heb de eerdere topics wel gevonden, maar daar lijkt wel altijd het idee te zijn dat je wel per se een effen dekje moet hebben. Maar daar kan ik in de regels ook helemaal niks over vinden?

In principe zou je dus een regenboogkleur dekje mogen hebben?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:23

Sofy schreef:
Ik heb de eerdere topics wel gevonden, maar daar lijkt wel altijd het idee te zijn dat je wel per se een effen dekje moet hebben. Maar daar kan ik in de regels ook helemaal niks over vinden?

In principe zou je dus een regenboogkleur dekje mogen hebben?

dat mag,
zou er dan wel een regenbookkleur jasje bij nemen.
wel zo netjes :')

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:28

Hihi, ik zie het al helemaal voor me. Kom maar op met dat regenbooghoofdstel, de regenboog bandages en de regenboogcap :')

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik ga een eigen dekje voor wedstrijden maken in dezelfde kleur groen als mijn jasje, en ik vroeg me af in hoeverre er bijv. nog een gekleurd biesje of een afbeelding op het dekje mogen. Sponsoruitingen en logo's van fabricanten zijn wel aan regels gebonden, maar verder kon ik in de regels dus eigenlijk niks over dekjes vinden.

Het hele idee dat een dekje wel effen moet zijn is dus een fabeltje?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:31

ik denk dat effen, vooral veilig is.

maar klinkt wel heel mooi,
op wat voor kleur paard?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:34

De bonte tinker uit m'n profiel :) . Niet dat we veel wedstrijden rijden, maar ik vind het wel leuk om een bijpassend dekje in de kast te hebben liggen. Een witte staat op een bont paard toch niet zo heel mooi heb ik gemerkt :).

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:35

kijk ook even naar de vereniging waar je rijd... bij ons moet je een wit clubshabrak enzo...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:15

Een biesje mag ook gewoon. Afbeelding zou ik zelf niet doen, het is vrij druk, ik weet niet in welke mate dat wordt gezien als sponsoruiting of reclame en je hebt voor je proef zelf ook echt geen zin om voor zoiets onbenulligs uit je concentratie gehaald te worden denk ik. Je zou ook bijv. een cremekleurig dekje kunnen nemen met een biesje in hetzelfde groen als je jasje. Door de kleurherhaling springt zo'n biesje er erg uit en ik heb wel het idee dat traditioneel wit/offwhite/creme/vanille/champagne/... meer gewaardeerd worden door de jury dan gekleurde dekjes, hoewel je op schimmels ook wel zwart, grijs en nachtblauw voorbij ziet komen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:18

Tsja, maar voor een creme dekje zou ik dan eigenlijk ook een creme rijbroek aan moeten schaffen, en dat vind ik dan weer een beetje te veel geld voor die ene wedstrijd af en toe.
Bovendien, als het niet in de regels (of in het gedeelte over geprefereerde verzorging) staat, mogen jury's in principe toch helemaal geen punten extra geven of aftrekken voor een bepaald dekje?
Maar ja, ik ben ook niet helemaal gek, in praktijk zal het heus wel meespelen. Ik denk alleen dat een groen dekje ook best mooi zal worden ('t is wel redelijk donker groen) dus ik denk dat het wel goed komt.

Als iemand toch nog iets kan vinden in de regels hoor ik het graag!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:27

Ik heb ze ook uitgeplozen, volgens mij mag het wel (streepjes dan, biesje weet ik 100% zeker dat het gewoon mag). Maar je loopt idd met wat pech toch echt wel tegen de voorkeur van de jury aan, de meer traditionele zullen het vrees ik niet kunnen waarderen. En ondanks dat ze je er niet op af mógen rekenen, is dat zeker geen garantie dat dat ook echt niet gedaan wordt...

Ik trek me er in elk geval niks van aan, vind wit/beige/champagne absoluut niet mooi op een schimmel, donkerblauw kleurt niet bij zwart tuig/laarzen en gewoon zwart is saai, dus....start ik heel eigenwijs met een knalrood shabrak :+ Voor de rest wel 100% traditioneel zwart/wit. We'll see wat ervan gezegd wordt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 13:34

Ik heb met een zwart dekje met oranje afwerking gereden en het merk stond er ook in 't oranje op :') Niemand die er iets van zei (foto's staan in het topic in m'n OS)

natasja_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:27

in de regels staat inderdaad niks...dus effen, niet effen, kleuren, geen kleuren, maakt allemaal niet uit! ik zou gewoon lekker op zoek gaan naar een setje dat jij leuk vind en dat mooi bij elkaar staat! dan zal de jury het ook vast wel waarderen ;)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:29

ik kreeg trouwens nog te horen dat er echt niet zo veel gelet wordt op de verzorging. Weet niet of dat bij officiele wedstrijden ook zo is??

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 09:21

Ik denk dat dat wel klopt, ik heb vaak het gevoel dat er standaard een 7/8 voor gegeven wordt. Ik vind het een beetje een nutteloos onderdeel :o