2 jarig paard voor de kar.. kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

2 jarig paard voor de kar.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 12:36

Ik kijk ongeveer elke dag op marktplaats bij de trekpaarden,
over een paar jaar zou ik graag nog een trekpaard willen dus kijk nu altijd al rond haha

Nu zag ik een mooi trekpaard staan, ik koop hem niet want ik heb er twee en mijn handen daar vol aan, maar nu vroeg ik me af als jij een paard zou zien staan van 2 jaar voor de kar door het dorp met heel veel mensen in de kar zou je daarop afknappen of juist zeggen dat je die zou kopen?

Ik vind het een prachtig paard maar om nu een tweejarig paard al met weet ik het hoeveel mensen door het dorp te zien rijden voor de kar vind ik dan weer bedenkelijk

Hoe denken jullie hierover?

Duhelo

Re: 2 jarig paard voor de kar.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:40

om de ene kant zou ik die nooit kopen, omdat ik er zelf tegen ben om een tweejarige al zware lichamelijke arbeid te laten verrichten.
aan de andere kant, als het een klein prijsje zou zijn zou ik het mss wel overwegen om het beestje een goede kans te geven, mits die nog lichamelijk in orde is

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:23

Voor een zwaar trekpaard is een kar vol met mensen geen byzonder zware arbeid.
Daarbij heb je 2 jaar en 2 jaar. Er is een verschil in een paard dat in januari 2 is geworden of in juni.
Je weet ook niet hoe vaak dat paard dat werk doet/heeft gedaan bv. Misschien was het iets eenmaligs voor een feestje ofzo.

Ik zou me niet laten beinvloeden en gaan kijken en hte hele verhaal horen en dan dingen af gaan wegen.
eventueel het advies van een DA inwinnen.

Als je een vierjarige zou kopen, weet je eigenlijk ook niet hoe vroeg die met werk begonnen is...

1love4horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:42

Ersina schreef:
Als je een vierjarige zou kopen, weet je eigenlijk ook niet hoe vroeg die met werk begonnen is...

Vind dat je hier helemaal gelijk in hebt!
mijn pony is volgens paspoort nu al 7, tandarts er later een aantal keer naar gekeken en de dierenarts vond het ook al vreemd, blijkt ze twee jaar jonger te zijn ;)
nu dus 5.
toen ik haar twee jaar geleden kocht (3dus)
was ze al 1,5 jaar onder het zadel!!!
dat betekend dus dat ze al vóór haar tweede is ingereden.
---BELACHELIJK---
nu heeft ze een goed tehuis. en ik merk er niets meer aan.
ik zou inderdaad het verhaal van hen aanhoren;)

de paspoort vervalsing was al van de eigenaar vooor de gene waar ik haar vandaan heb.
Je ziet maar. van niks kun je eigenlijk uitgaan dat het écht waar is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:43

Ersina schreef:
Daarbij heb je 2 jaar en 2 jaar. Er is een verschil in een paard dat in januari 2 is geworden of in juni.
Je weet ook niet hoe vaak dat paard dat werk doet/heeft gedaan bv. Misschien was het iets eenmaligs voor een feestje ofzo.

Ik zou me niet laten beinvloeden en gaan kijken en hte hele verhaal horen en dan dingen af gaan wegen.
eventueel het advies van een DA inwinnen.

nou, een kar vol mensen is ook voor een trekpaard zwaar hoor, zeker bij een jong ongetraind dier!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:45

Ersina schreef:

Is absoluut niet waar.

Ook bij een 2-jarig trekpaard zijn de botten (en alles trouwens) nog niet volledig ontwikkeld. En juist trekpaarden groeien langer door dan andere paarden waardoor je er pas later mee moet gaan beginnen.
Veel mensen denken dat ze met 2 jaar al groot en sterk zijn. Zo zien ze er ook uit, maar zijn ze absoluut niet. Ze hebben veel meer tijd nodig om te ontwikkelen.

Een 2-jarig paard dat al zo zwaar heeft gewerkt, kan flink "verpest" zijn en misschien wel blijvende schade opgelopen hebben.
Ik zie het liefst trekpaarden van 4 jaar oud waar pas mee begonnen wordt. Ze zijn namelijk pas rond het 6e levensjaar uitgegroeid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:10

Ik zou daar zeker op afknappen dat is voor ieder paard op 2 jarige leeftijd zwaar werk. Ze zijn nog niet uitgegroeid en als ze zo nu en dan eens voor een licht karretje op een weg lopen. Zou ik daar niet zo gek veel op tegen hebben.
Maar anders zou ik toch het diertje laten staan. Anderzijds als het niet te duur is zou ik zo'n beestje ook wel een goed thuis willen geven door hem nog een jaar of 2 lekker te laten staan.
Het is en blijft een lastige. Ergens zou ik zo iets hebben ik werk daar niet aan mee en zou hem laten staan en aan de andere kant gun je zo'n beestje toch net iets meer een goed te huis dan een 4 jarige die pas aan het werk is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:32

nog even mijn standpunt toelichten omdat er op wordt gereageerd:
Ik zeg niet dat je met een tweejarige zou moeten werken, omdat het opzich idd slecht is, ik zeg alleen dat 1 keer een kar met mensen trekken niet onder zware arbeid valt. Iets op wielen rolt, en zelfs een beetje sterk mens trekt zo'n ding wel door een dorp.
Ik zeg ook duidelijk dat ik het hele verhaal zou willen weten, want het kan iets eenmaligs geweest zijn. Dan noem ik dat geen "werk". Werk is bij mij een dagelijkse taak hebben.
Van een foto kun je gewoon niet zoveel zeggen. Misschien is de kar niet eens getrokken, of twee stapjes...

Ik vond en vind het een voorbarige conclusie om naar aanleiding van een foto (die we niet eens gezien hebben) te zeggen dat een paard "zware lichamelijke arbeid" zou doen en ik zou een paard daarop niet op voorbaat al afwijzen, ik zou meer willen weten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:35

Nou als het gaat om eenmalig, dan doe je onervaren 2 jarige toch niet voor de kar voor een eerste keer vol met mensen naar een dorp???

Nee die heeft zeker vaker gewerkt voor een kar.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-07-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:36

Heb op MP gekeken en zie 2 trekpaarden met een kar vol mensen.
De ene is van 1999 dus die is ouder.
De ander is van april 2009, dus twee en een paar maanden.
Ik vind dat jong hoor, want dan zijn ze denk ik voor het tweede jaar al begonnen met beleren? Want dat doe je toch niet in een maandje tijd.

En we hebben het over een flinke boerenkar maatje fikse huifkar, met ik tel er zo 11 mensen in (veel kinderen) en de menner.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:56

Ersina schreef:
nog even mijn standpunt toelichten omdat er op wordt gereageerd:
Ik zeg niet dat je met een tweejarige zou moeten werken, omdat het opzich idd slecht is, ik zeg alleen dat 1 keer een kar met mensen trekken niet onder zware arbeid valt. Iets op wielen rolt, en zelfs een beetje sterk mens trekt zo'n ding wel door een dorp.
Zilfstar schreef:
De ander is van april 2009, dus twee en een paar maanden.

En we hebben het over een flinke boerenkar maatje fikse huifkar, met ik tel er zo 11 mensen in (veel kinderen) en de menner.

M.a.w. vergelijkbaar met zwaar ploegen en dat moet je volgens de oude wijsheden al niet doen voor paard 4 is. Daarnaast als de eigenaar zo weinig geduld heeft en paard dus veel te vroeg aan het werk zet wat is er dan nog meer overgeslagen/geforceerd in de opleiding?

Zo'n kar trek je als mens niet zomaar even van zijn plek trouwens.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:54

Ben uit nieuwsgierigheid ook maar gaan kijken. Maar vindt het niet kunnen. Paard staat toch behoorlijk aan het werk want neem aan dat een paard dat een keer of 4 voor een karretje gestaan heeft dat je daar niet zoveel kinderen in je kar meeneemt.
Paard zelf is ook nog erg puppy voor een trekpaard. Eigenlijk vindt ik het vrij schandalig dat de eigenaar dit zo op internet verkoopt. Ik zou me ogen uit me kop schamen helaas geldt dat niet voor iedereen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:03

Ik zou er flink op afknappen en medelijden hebben met het arme dier. Het is haast nog een veulen!
Groeischijven zijn bij ELK paard pas rond het 6e levensjaar gesloten en dan is zijn lichaam volgroeid en is een paard pas eigenlijk "echt" klaar voor werk zonder al te veel beschadiging.
En een kar vol mensen is voor een jong trekpaard echt niet minder zwaar dan voor een ander paard hoor :\
Dan kan een zwaargebouwd kind ook vanaf zijn 6e lekker flink aan het werk, niet? Hij ziet er toch al stevig en groot uit. Onzinredenatie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:03

1love4horses schreef:
toen ik haar twee jaar geleden kocht (3dus)
was ze al 1,5 jaar onder het zadel!!!
dat betekend dus dat ze al vóór haar tweede is ingereden.
---BELACHELIJK---

hmmm... wie ziet nou niet het verschil tussen een 1,5 en een 3 jarige??

Ik zou hem denk ik laten staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:21

dit vind ik ook niet meer onder de noemer normaal vallen, mijn net tweejarige ziet er beter uitgegroeid uit dan deze, en die staat niet aan het werk.
er staat ook bij dat het paard GOED betuigd is en 100 % verkeersmak, die is dus al zeker enkele maanden aan het werk.

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:36

ik moest toch ook even kijken op MP, belachelijk! dit is gewoon een domme broodfokker die snel geld wil verdienen en niet denkt aan het welzijn van het paard, deze mensen hebben geen hart als je het mij vraagt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:35

dat het een broodfokker is vind ik een beetje overdreven.

het nadeel van een trekpaard is dat ze op twee jarige leeftijd al groot en sterk ogen en vaak ook nog heel nuchter zijn.
ik weet meerdere mensen die hun trekpaard al voor de drie jaar ingereden of betuigd hebben.

ik zou het zelf niet doen, maar ik vrees dat het veel voor komt met trekpaarden.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:10

:n Ik zou hem niet kopen . Natuurlijk weet je bij een ouder paard niet hoe oud ze zijn "ingereden" maar uit principe zou ik hem niet kopen. Een 2 jarige is voor mij nog een "veulen" dat op de wei thuis hoort en waar je recreatief mee kan wandelen om ze verkeersmak te krijgen. Meer niet.

Mijn eigen paard is met 2 jaar ingereden en hem heb ik gekocht met 13 jaar. Ik zou hem ook bewust niet gekocht hebben als ingereden 2 jarige. Mijn osteopaat geeft aan ook rekening te houden met het feit dat hij eerder last kan gaan krijgen van zijn lijf omdat hij zo vroeg overbelast is geweest. Doodzonde. Mijn mening is daarin dat als men de ingereden 2 jarigen namelijk "makkelijk" kwijt komt je het vroeg inrijden indirect in stand houdt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:46

tamary schreef:
M.a.w. vergelijkbaar met zwaar ploegen en dat moet je volgens de oude wijsheden al niet doen voor paard 4 is. Daarnaast als de eigenaar zo weinig geduld heeft en paard dus veel te vroeg aan het werk zet wat is er dan nog meer overgeslagen/geforceerd in de opleiding?

Zo'n kar trek je als mens niet zomaar even van zijn plek trouwens.

Iets op wielen is echt niet te vergelijken met ploegen waarbij enorme weerstand is omdat het voorwerp in de grond zit en het paard een andere houding aan moet nemen om zijn gewicht er in te gooien.

Ze had het verder over een sterk mens, volgens mij.

Huifkarren met inrichting en boeren platte wagens worden verder ook gewoon door Fjorden getrokken... Om een idee te geven van hoe zwaar het is.

Ik denk niet dat een "boer" een trekpaard "opleiding" geeft. Dat gaat altijd vrij simpel. Waar zou hij in hemelsnaam kunnen hebben overgeslagen?

Dat een paard "goed betuigd" wordt genoemd in en advert, wil niet meteen zeggen dat het maanden is gebruikt, dat is een eigen invulling.
We weten allemaal dat er ook nog eens in adverts vaak genoeg overdreven wordt om en dier aan te prijzen. Soms worden er zelfs foto's van andere paarden gebruikt.

Op een advertentie site tref je van alles aan, ook niet zulke leuke praktijken en je hebt gewoon de keus om er wel of niet op af te gaan.

Ik zou me persoonlijk niet af laten schrikken door zoiets in een advert. Hij heeft de rest van zijn leven voor zich om eventueel te herstellen als er al schade zou zijn. Hij is nog in de groei.
Ik zou juist WEL zo'n paard kopen, zodat ik zeker weet dat hij het werk niet hoeft te blijven doen, maar dat ben ik. :D

Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn dat werken op jonge leeftijd slecht is, maar is dit paard al beschadigd en in hoeverre? Dat is slecht te beoordelen. Ersina had het volgens mij ook over eventueel overleg plegen met een DA en dat lijkt me geen slecht advies.
Bij laten werken op jonge leeftijd hebben we het over werken vanaf een jonge leeftijd zonder onderbreking en niet over een keer of wat aantreden en daarna een rustperiode van een jaar ofzo. Dus er zijn denk ik geen echte studies over het effect.

KarlijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:10

misschien even verder kijken?
En anders heel rustig met hem aan doen,, niet meteen beginnen