Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ersina schreef:Als je een vierjarige zou kopen, weet je eigenlijk ook niet hoe vroeg die met werk begonnen is...

Ersina schreef:Voor een zwaar trekpaard is een kar vol met mensen geen byzonder zware arbeid.
Daarbij heb je 2 jaar en 2 jaar. Er is een verschil in een paard dat in januari 2 is geworden of in juni.
Je weet ook niet hoe vaak dat paard dat werk doet/heeft gedaan bv. Misschien was het iets eenmaligs voor een feestje ofzo.
Ik zou me niet laten beinvloeden en gaan kijken en hte hele verhaal horen en dan dingen af gaan wegen.
eventueel het advies van een DA inwinnen.
Als je een vierjarige zou kopen, weet je eigenlijk ook niet hoe vroeg die met werk begonnen is...
Ersina schreef:Voor een zwaar trekpaard is een kar vol met mensen geen byzonder zware arbeid.
Ersina schreef:nog even mijn standpunt toelichten omdat er op wordt gereageerd:
Ik zeg niet dat je met een tweejarige zou moeten werken, omdat het opzich idd slecht is, ik zeg alleen dat 1 keer een kar met mensen trekken niet onder zware arbeid valt. Iets op wielen rolt, en zelfs een beetje sterk mens trekt zo'n ding wel door een dorp.
Zilfstar schreef:De ander is van april 2009, dus twee en een paar maanden.
En we hebben het over een flinke boerenkar maatje fikse huifkar, met ik tel er zo 11 mensen in (veel kinderen) en de menner.

Ik zou hem niet kopen . Natuurlijk weet je bij een ouder paard niet hoe oud ze zijn "ingereden" maar uit principe zou ik hem niet kopen. Een 2 jarige is voor mij nog een "veulen" dat op de wei thuis hoort en waar je recreatief mee kan wandelen om ze verkeersmak te krijgen. Meer niet.tamary schreef:M.a.w. vergelijkbaar met zwaar ploegen en dat moet je volgens de oude wijsheden al niet doen voor paard 4 is. Daarnaast als de eigenaar zo weinig geduld heeft en paard dus veel te vroeg aan het werk zet wat is er dan nog meer overgeslagen/geforceerd in de opleiding?
Zo'n kar trek je als mens niet zomaar even van zijn plek trouwens.