hoe leer je een veulen meelopen aan het halstertouw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irina_umbria

hoe leer je een veulen meelopen aan het halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 00:03

Hallo bokkers,

Ik weet niet of deze topic hier hoort, zo niet, het spijt mij daarvoor :D

Er is op stal een tinkerveulen geboren op 28 april (geloof ik) en die houd ik al vanaf haar eerste dag met haar bezig. Ze is dus niet schuw. Ze kent het halster al, en voorvoetjes.

Nu heb ik dus het vraag: hoe leer ik een veulen meelopen aan een touw? Want ik denk dat als ik het niet aanleer, dat ik dan later problemen krijg daarmee.

Groetjes Irina :P
Laatst bijgewerkt door irina_umbria op 28-07-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Re: hoe leer je een veulen meelopen aan het halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:06

gewoon net als met een volleerd paard .

haar netjes naastje laten lopen . en gaat ze harder of juist zachter als jij haar corrigeren .
door stil te gaan staan , haar weer netjes naast je te zetten . en weer verder lopen .
wil ze je nou echt omver lopen ( dus veel harder lopen als jij )
dan zet je haar stil zegt heel streng uhh en laat haar een paar stapjes achteruit zetten .
daarna loop je weer zoals normaal verder

ik hoop dat je er iets aan hebt .

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:07

Wij hebben in het begin de moeder aan een halster gedaan, met haar gaan lopen (het veulen had toen ook een halster om, maar zat niet 'aangelijnt' zoals de merrie) en het veulen liep natuurlijk braaf mee. Daarna ook aan het veulen een halstertouw gedaan, en zo dus met 2 paarden lopen. Belangrijk is dat je altijd tussen de merrie en het veulen loopt, dan zal de merrie je nooit trappen ;)
Op een gegeven moment pakten we het veulen ook wel eens alleen, na 10x samen met de moeder, en dan gewoon even een rondje in de wei. Zo verder opbouwen. Succes met je kleine!

irina_umbria

Re: hoe leer je een veulen meelopen aan het halstertouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 00:14

@wopkelover en @ElineB: bedankt! ik zal het eens gaan proberen. Nu eerst een halstertje zoeken die niet te groot is hihi :D

Ik had haar een keer geprobeerd om een paar stapjes mee te laten lopen, maar toen raakte zij in paniek en begon te steigeren, Hihi maar het hoort er allemaal bij :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:22

Geduld......
Gewoon proberen zonder teveel druk, belonen als het goed gaat, ook al is het 1 pasje.

Ik zie op stallen die meer haast hebben, dat ze er iemand achter laten lopen met zweep.
Zo moesten wij het de keuringspaarden ook leren.
Maar daar ben ik geen voorstander van. :n

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:23

@ irina_umbria
Ja precies, dat deed ons manneke ook. Toen we het met mama probeerden vond hij het een stuk minder spannend :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 00:33

Je moet het doen op basis van vertrouwen - en als jij probeert bij de merrie vandaan te lopen is dat alleen maar bedreigend. Doe dat dus niet. Zorg er ook voor dat je veulen al aan het halster is gewend.
In het begin moet je met z'n tweeën zijn. De één heeft de merrie aan het touw en de ander het veulen. Het veulen zal de merrie willen volgen (zoals ElineB zegt) en loopt waarschijnlijk gewoon mee. Zo begin je te oefenen. De meeste veulens vinden het wel gezellig, heb je echter één die wat begint te panieken of te trekken, dan moet je of ontzettend handig zijn of er iemand bijvragen om er voor te zorgen dat het goed blijft gaan. Dat betekent meestal opduwen....Daarom beginnen wij vaak vroeg met het lopen aan halster en touw, dan kun je er nog wat aan bijsturen omdat ze nog niet zo sterk zijn.
Let ook goed op de merrie, als het veulen echt in paniek raakt zal je merrie waarschijnlijk haar kind willen redden en dan kan het wel eens minder leuk worden.

@ Eleine B: Als wij merrie en veulen samen naar de wei brengen, en het veulen kan goed meelopen, dan doen wij altijd het veulen aan de buitenkant, zodat de merrie tussen mij en het veulen in loopt. Ik ben nl. banger voor jolige veulenbeentjes dan voor mijn merries, zeker als het over hengstjes gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:51

Het veulen zal niet zomaar snappen dat als je wat druk op het halster zet het naar voren moet komen. Wat een handige manier is om het veulen te leren naar voren te komen is om een lang (3 of 4 meter) touw te gebruiken en dat om het kontje te leggen. Dan kun je wat druk geven om de kont heen als extra aanmoediging. En inderdaag gebruik de moeder ook in het begin, laat het veulen meelopen met de moeder of naar de moeder toe meelopen, maar niet van haar weg.