Ik heb hier in Nederland mijn instructrice diploma gehaald, stel ik wil gaan lesgeven in Duitsland, is deze hier ook geldig?
KNHS is Nederlands, dus eigenlijk stomme vraag, maar iemand meer info voor me hoe dit in Duitsland werkt?
muc
Geplaatst: 26-07-11 15:35
In Duitsland heb je de FN (FN neon) Ik weet niet hoe goed je Duits is maar je moet natuurlijk de taal erg goed beheersen om op de juiste aanwijzingen te kunnen geven. Ook is het Niveau nogal anders dan in NL.
Ja, ik vindt van wel. In het springen rijden er op regionale wedstrijden rustig 25 ruiters mee in een S parcours (S is +/- 1.50m) Dat zie ik in Nl nog niet zo snel gebeuren. In Nl rij je dan al nationaal niveau. Ik rij in Nederland Z/ZZ met springen. In Duitsland is het M springen tot 1.40 m. (Dat rij ik in Duitsland) Best een pittig verschil dus.
Ook in de Dressuur, in het A (laagste klasse, vergelijkbaar met B) wordt er al aardig wat verwacht van de paarden(en ruiters). Overgangen van stap naar Galop (eenvoudige galopwissels) en achterwaarts etc. Vanaf het L mogen ze met stang en trens rijden.
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen of het overal wordt geaccepteerd, maar die vrouw stond daar in ieder geval les te geven op basis van enkel nederlandse papieren.
Dank je wel Angela, ik ga maar eens verder informeren. Denk dat ik zo en zo de opleiding dan wel in Duitsland zou willen volgen, maar wil wel weten of ik tot die tijd les "mag" geven met mijn nederlandse papieren.
Adil
Geplaatst: 28-07-11 07:44
Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen, je moet hier voor allerlei dingen papieren en diploma's halen, ik moest bijv. diploma's halen om mee te mogen mennen op wedstrijden.
Dan inderdaad het niveauverschil...
En nog de taal. Mijn Duits is ondertussen erg goed, maar ik heb alsnog soms moeilijkheden de juiste woorden te vinden...en ik geef kinderen tot 10 jaar les
Waar wil je les geven, gewoon op free-lance basis aan paardenbezitters of bij een rijvereninging/manege?
Als je bij een FN (duitese KNHS) aangesloten manege of rijverening les wilt geven zullen ze hoogstwaarschijnlijk wel eisen stellen aan je papieren, je kan even informatie opvragen bij de FN.
Ik denk persoonlijk dat het papiertje nog je minst grote probleem is. Zoals Adil al schreef, je moet wel verdammt goed Deutsch spreken om op het juiste moment de goeie aanwijzingen te geven. Als je dan een seconde moet nadenken over hoe je iets moet zeggen ben je te laat. Ik spreek vloeiend Duits en geef ook af en toe (tot L/M niveau springen) les en ik vindt het zelfs nog lastig. Ik droom en denk in het Duits dus stel je maar voor dat jij voor jezelf het nog eerst in je hoofd moet vertalen. Niet makkelijk....