1jarige hengst moet dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DearLove

1jarige hengst moet dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 16:59

Vanochtend kwam ik me toch zoiets geks tegen, de eigenares van 2 pony's die mijn vriendin verzorgt had het er over dat Shiba(nu Floris) de shetlander Polly moet gaan dekken. Ze staan altijd al 24/7 buiten, maar dit vind ik toch te gek voor woorden en ik vraag me af of het wel eens mogelijk, laat staan gezond is voor zo'n dier. Shiba is een rank gebouwde appaloosa die nu richting de 1 meter 5 gaat en is net 1 jaar oud. Polly daartegenin is het fors gebouwde type shetlander en net 3 jaar. De eigenaresse had het er over dat hengsten op hun eerste jaar al geslachtsrijp zijn en mogen dekken, ik heb hierover nooit iets meegekregen dus wou mijn mening eerst maar even voor me houden. Daartegenover weet ik ook dat de eigenaresse niet veel weet wat betreft paarden. Dus mijn vraag aan jullie bokkers is of dit nou serieus werkt/gezond is of überhaupt kan.

WissMiss

Re: 1jarige hengst moet dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:01

Volgens mij kunnen ze al eerder dekken maar ik betwijfel heel erg of zo'n hummeltje zoals je hem beschrijft dat wel aan kan.. Nu ik denk het niet... Misschien heb je ze verkeerd begrepen?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:03

het kan wel, maar of het gezond is betwijfel ik.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:05

Als het niet kan gebeurt het niet, anders zie je het vanzelf. Dwingen kun je ze toch niet, en wanneer het mogelijk
is gebeurt het in het wild ook ;).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:07

Het lijkt me sterk dat er nú nog gedekt gaat worden, het is einde dekseizoen.

Volgend jaar is het hengstje 2 jaar en het is bij bv Volbloed Arabieren vrij gebruikelijk om een 2-jarige hengst alvast op een paar eigen merries te gebruiken, zodat tegen de tijd dat je 'm als 3-jarige misschien wilt gaan showen voor de keuring al weet hoe-ie fokt.

Dus een 1-jarige als hengst gebruiken gebeurt niet (althans niet bewust, bij mijn weten, maar ze kunnen het zéker wel, en het zal niet het eerste veulen zijn dat geboren wordt uit een merrie die met een jaarling hengst heeft gelopen), maar een 2-jarige is in sommige fokkerijkringen niet ongebruikelijk.

Ongezond is het verder niet voor de hengst, hij kan het of hij kan het niet, simpel zat.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:08

WissMiss schreef:
Volgens mij kunnen ze al eerder dekken maar ik betwijfel heel erg of zo'n hummeltje zoals je hem beschrijft dat wel aan kan.. Nu ik denk het niet... Misschien heb je ze verkeerd begrepen?

Nee dat is juist het probleem, ze willen het liefst dat hij zo snel mogelijk dekt, maar ze weet echt niet zoveel. Van haar mag mijn vriendin ook op die shetlander rijden nou hier even haar sommetje:
polly is 95 cm dus 95:2=47.5 47.5:2=23.75
47.5+23.75=71.25 polly zou dus 71 kilo mogen dragen volgens haar. Vriendin is ook een leek in paarden maar vind het een leuke bezigheid en zij wil ook het beste voor de pony dus doet dit niet.

@ibbel: heb weer iets bijgeleerd bedankt :)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:12

Pff ik ben nooit goed in rekenen geweest.. Door hoeveel deelt ze het nou? Naar mijn weten mogen shetjes maar 18% van hun eigen lichaamsgewicht dragen...

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:16

WissMiss schreef:
Pff ik ben nooit goed in rekenen geweest.. Door hoeveel deelt ze het nou? Naar mijn weten mogen shetjes maar 18% van hun eigen lichaamsgewicht dragen...

Dat is ook gemiddeld zo ligt ook aan verdere bouw maar zij ziet dus (helaas) niet in dat haar sommetje niet zo werkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:17

Dus een shetje van 95 cm kan 3/4 van haar hoogte in kilo's dragen.
dat is een hele rare beredenering.
Dan zou een arabiertje van 155cm, in haar beleving 116 kilo kunnen dragen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:18

Dekken met een ongekeurde hengst (en ze kunnen pas gekeurd worden als ze 3 zijn) heeft niet zo heel veel met fokken te maken, zeker niet in de toch al verzadigde shetland/mini markt.
Met rijpony's vind ik het nog wat anders, die raak je nog iets makkelijker kwijt