Dwars paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharonalala

Dwars paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:18

Ik heb een mega probleem ..
Flicka mijn leuke paard, is zo dwars de laatste tijd. Ik heb haar nu 2 weken, en ik weet dat dat niet lang is. Maar in die 2 weken heeft ze NOOIT zo vervelend gedaan. Ze ging heel makkelijk met alles om, en ging makkelijk buiten rijden enzo. Er was NIETS aan de hand. Toen is het van de een op andere dag veranderd. Ze wil niets meer, niet rijden, niet weg, niet naar buiten. Het enige wat ze wel wil is blijven staan in de wei met haar 4 kameraatjes. Ik krijg haar alleen de wei uit als ik met een bakje bix rammel .. ik snap gewoon niet wat er aan de hand is. Volgens de eigenaar van de stal is ze hengstig en doet ze daarom zo dwars omdat ze niet weg wil van de ruin die er staat .. maar hebben jullie ervaring met dit soort problemen? dan zou ik graag willen weten hoe je dat oplost .. want ik baal er van. en ik weet simpelweg niet wat ik er mee moet doen!

Alvast heeeeeel erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-07-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i] [/i] tags uit tekst verwijderd. Gebruik deze aub alleen om iets duidelijk te maken, plaats niet de gehele tekst in bepaalde opmaak.

Sim

Re: Dwars paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:22

Het zou idd heel goed kunnen dat het door de hengstigheid komt. Denk dat je ook weinig kunt doen om dat op te lossen. Wat wel zou kunnen helpen is bv speciale kruiden (moody mare oid) geven. Vaak geeft dat de wispelturige hormonen wat rust tijdens de hengstigheid.

Sharonalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:24

Oke, dat zal ik is proberen. Hiernaast loopt ze denk ik ook op korte hoeven, ik weet het niet zeker. Maar als je kijkt loopt ze meer op het driehoekje dan op haar hoef zelf .. zou het kunnen zijn dat ze hier door ook dwars doet. Want ze wil namelijk wel rijden in de bak zelf. Maar over het asfalt doet ze niet of over stenen etc.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:28

Als je paard last heeft van te korte hoeven dan merk je dat ook aan het lopen. Ze loopt dan op 'eieren' of echt kreupel.
Geef haar even de tijd, ze moet misschien ook nog even wennen. Blijf geduldig, maar consequent :)
En......merries kunnen inderdaad onwijs lastig zijn als ze hengstig zijn.
Je hebt vast vakantie, dus probeer zoveel mogelijk tijd met je nieuwe paard door te brengen en leer haar goed kennen. En geef haar de tijd om jou en haar nieuwe omgeving te leren kennen.
Laatst bijgewerkt door mirim op 25-07-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharonalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 14:29

Klopt, ik ben er iedere dag, en doe m'n best. Maar dit vond ik zo vreemd dat ik even ging googlen, nouja. heel erg bedankt alvast (: !

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

VSW -> OPG

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:19

Grote kans dat het inderdaad de hengstigheid is. Gewoon lekker laten gaan en je niet druk maken. Je hebt haar pas 2 weken, dus ze moet mogelijk ook nog wennen en dan kan de hengstigheid wat heftiger effect hebben.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:01

Kan het niet zijn dat je paard je gewoon aan het uit proberen is...

Heb je geprobeerd om met een groepje buiten te rijden???

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:08

Ja, hoe oud is ze? Ik weet nog dat ik dat ook had met mijn ruin. Die heeft ook een poosje heel vervelend gedaan, ik dacht er zelfs over om hem op mp te zetten :o Maar hij was 3 en moest wennen aan zijn nieuwe plekje en was aan het puberen... Veel met hem gewandeld en aandacht gegeven en toen was het weer over. WAT BEN IK BLIJ DAT IK HEM NIET OP MP HEB GEZET :oo

Sharonalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:41

Flicka is 11 jaar, en ja dat zou ook nog is best zo kunnen zijn. Vanmiddag wou ik haar uit de wei halen en dan doet ze verschrikkelijk moeilijk en blijft ze gewoon staan, maar naderhand met een beetje biks enzo komt ze wel. en ze is er natuurlijk nog maar 2 weken dus jullie hebben wel gelijk denk ik. in ieder geval ging het vandaag al beter! en met een groepje buiten rijden gaat niet, ik sta op een prive stal met 3 andere paarden. Maar die mensen zie ik eigenlijk nooit naar buiten gaan met rijden ofzoiets.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:08

hengstigheid kan idd best soms problemen geven.
te korte hoeven kan idd ook tot zo'n problemen leiden, in dat geval gewoon een week of 2 afwachten
2weken is idd allemaal nog heel nieuw, kan dus soms ook even voor een beetje verwarring zorgen.
Toch denk ik ook dat er mssn ook een dominantie probleem aan het ontstaan is, het paard ziet jou niet altijd als zijn betrouwbare leider en gaat dan zelf dingen verzinnen.
Wees eerlijk maar heel consequent, durf te corrigeren, sta op je strepen, niet onderhandelen maar echt vragen, verzeker je ervan dat je de controle hebt over het paard zijn voeten, naar links is echt wel naar links, daar mag je nooit of te nimmer genoegen mee nemen als het paard dan zou beslissen om toch maar de andere kant eens te gaan verkennen, jij bent de leider en jij bepaald dus wat en waar en wanneer.
En onthou vooral dat er echt geen dwarse paarden bestaan, mensen maken soms een paard tot een probleempaard.

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:55

hmmszz je paard moet nu wennen op een neiuwe stal... maar ze went nu ook er aan dat ze binnen wordt gehaald doormiddel van biks..

aantal keer een middag uit trekken en gewoon wachten tot ze mee komt.. en anders even zweepje mee nemen en zorgen dat ze loopt je hoeft niet te slaan maar net als een longeerlijn kun je der om je heen laten lopen dan is ze in beweging.,.. en dan loop jij richting het hek... en dan van de wei halen keer poetsen en weer terug zetten..

denk dat je merrie het gewon zo naar der zin het dat ze denk van ik blijf mooi hier.. en het lukt der ook nog ..

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:02

dit heb ik ook vaker gehoord eerst zijn ze nog verbaasd over de nieuwe omgeving en dan na een weekje of wat voelen ze zich meer thuis en gaan ze lopen "vervelen" uit proberen hoe ver ze bij een nieuwe eigenaar kunnen gaan en hengstigheid kan daar zeker bij meespelen.
Niet opgeven consequent door gaan ze draait bij al is het per dier (en eigenaar) verschillend hoelang het duurt

AMC93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:16

Ik denk dat het voor het paard gewoon even wennen is;)

Jonessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:44

Idd wil misschien niet bij 'het groepje' vandaan. wil ook blijven grazen, geef ze eens ongelijk.
toch proberen elke dag van het groepje 'vandaan' iets met haar te doen, dan raakt ze daaraan gewend. /3