Een tijdje geleden ging mijn paard voor het eerst hangen dit omdat hij schrok en dus weg probeerde te komen. Maar nou gaat hij het steeds vaker doen en dus ook zonder reden of dat die echt bang is ofzo. Maar hoe krijg ik dit weer afgeleerd? om he nou elke x een mep te verkopen als hij het doet vind ik ook zo wat. Dus heeft er iemand ervaring? hij staat trouwens gewoon aan 1 touw vast aan zijn halster.
Niet meer vastzetten. Een paard wat gaat hangen kan zijn nekband heel erg blesseren, vergelijkbaar met een peesblessure!!! Kan zijn dat ie sinds de eerste keer dat ie is gaan hangen, al vocht op de aanhechting van de nekband aan de schedel heeft zitten en zijn nek dus bijzonder pijnlijk is geworden. Ook heb je soms de pech dat er een botsplinter loskomt. Denk er niet te licht over!!! Het is iets wat bij heel veel dierenartsen een niet herkend probleem is. Overigens, als je paard inmiddels een blessure heeft in dat gebied, dan is dat op een foto of echo aan te tonen. Mocht er vocht op zitten, dan heeft je paard cortisonen nodig om dat vocht weer te verdrijven. En absolute rust van zijn nek!!! Geen druk erop, eigenlijk zelfs geen halster om, hooguit met een bondje er onder. In het ergste geval krijg je botverkalking op de nekband. Nek blijft dan altijd pijnlijk en je paard zal zich ook anders gaan gedragen. Nerveuzer etc. Het hoeft niet zo te zijn dat je paard op dit moment al zijn nek geblesseerd heeft, maar je neemt een heel groot risico, elke keer dat ie weer gaat hangen! Het is toch vaak zo'n 600 kilo wat met volle kracht {dus ontzettend veel kracht} aan een band gaat hangen, vergelijkbaar met een pees!!! Kijk er dus mee uit!!! {spreek overigens uit ervaring helaas.....}. Meer info hierover kun je lezen in het boekje van Krijn van Muiswinkel, voormalig dierenarts van Emmeloord. Aanrader!
_Dune_
Geplaatst: 24-07-11 17:29
Niet meer vastzetten vind ik het probleem ontwijken. Ik vind dat elk paard vast moet kunnen staan. Je zou het kunnen proberen met een Aussie tie ring: http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE Anders wil een bezem het probleem ook wel eens oplossen. Zodra je paard gaat hangen, even met de bezem tegen de kont prikken (doet geen pijn). Je paard zal hierdoor naar weer naar voren gaan.
Mijn paard hangt ook wel eens, ik zet haar nu altijd aan een touw met veiligheidsopening (die los schiet). Maar mijn paard loopt niet weg als ze los is en mijn zadel ligt vlakbij haar dus ben nooit ver weg als ze gaat hangen, zo'n Aussie tie ring spreekt me ook wel aan!
maybe2
Geplaatst: 24-07-11 17:46
mijn paard heb ik nooit echt vast staan,ik heb het touw gewoon twee keer om de tralie van de stal,als hij dus gaat hangen staat hij eigenlijk gewoon los,
heb hem vandaag wat langer gezet zodat hij een beetje kon lopen en moet zeggen het ging wel goed maar nou had die vandaag helemaal geen reden om eventueel te gaan hangen.
Je kan t afleren door een longeerlijn aan t halster te klikken en het uiteinde door de ring te halen en zelf vast te houden. Zo kan ie niet gaan hangen en leert hij ook meteen dat het helemaal geen zin heeft. Succes!
Sieppus
Geplaatst: 25-07-11 11:33
Een longeertouw achter de billen langs, en op het moment dat dat hij hangen krijgt het paard het gevoel dat hij niet meer verder naar achteren kan. Dus gaat hij ook niet hangen Voor aan het de touwen waarmee hij/zij vast staat een stro touwtje doen, deze knappen bij teveel druk. Zo creeer je geen gevaarlijke situatie, voor hem/haar en jou niet.
je kan je paard ook met een touw door de ring doen en dan zelf vast houden, je moet het opnieuw opbouwen, het is zoals hierboven beschreven echt heel slecht voor je paard om hem te laten trekken hij weet niet hoe slecht het voor hem is. mensen die met bezems en stikken aan de gang gaan hebben geen idee wat ze doen. je moet je paard weer uit die cirkel halen, en opnieuw leren vast staan.dit kan duren , maar beging door hem wat meer ruimte te geven. dan is de kans op hangen al kleiner, succes