Lange reis naar Frankrijk met de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Lange reis naar Frankrijk met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:30

In augustus gaan we naar Equi blues. Nu is dat toch wel een 12tal uur rijden met de paarden op de trailer.
Nu vraag ik me vooral af, of er bepaalde dingen zijn waarop ik zeker moet letten.

Paard is trailer gewend, natuurlijk nog nooit zulke lange reis gemaakt. Ze staan met 2 op de trailer.
We vertrekken dinsdagavond, zodat we woensdag morgen aankomen in de bergen.
Er gaat natuurlijk genoeg voedsel, hooi en water mee.
We plannen om rond de 2uur te stoppen, om de paarden wat eten en drinken aan te bieden en te kijken of alles in orde is natuurlijk.

Enige probleem, mijn paard drinkt enorm slecht. Thuis is het geen probleem, maar op de trailer of in stress situaties drinkt ze niet.
Iemand daar oplossingen voor? Paard krijg al bietenpulp als voeding, daar zit al heel wat water in, maar ik vraag me af of dat genoeg is. Hoe kan ik haar beter laten drinken?

Alle entingen ed zijn in orde. Enkele dagen op voorhand komt er een dierenarts voor een medische keuring, zodat ook dat allemaal in orde is.

Ik zie natuurlijk dat ik alles reserve bij heb, gaan naar paardenevenement, dus ook daar is alles wel te krijgen, maar wil toch goed voorbereid vertrekken.

Dus alle tips zijn welkom!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:40

Ik zou ze niet elke twee uur water geven, dan moeten ze op een gegeven moment erg nodig plassen en dat doen veel paarden niet op de trailer. Ik ben eens naar duitsland gereden met twee paarden, 6 uur lange reis. Zijn onderweg 1 keer gestopt. Ze hebben onderweg wel wat kuil gekregen ter bezigheidstherapie maar pas toen we aankwamen weer water. Ging prima. Ik zou niet vaker dan drie keer stoppen en dan 1 keer water geven. Wellicht kun je ze 1 keer uitladen en ergens een mogelijkheid bieden te plassen?

Edit: Misschien is het slim om een grote paardentransporteur te bellen die internationaal reist, die kunnen je haarfijn uitleggen hoe zij dat doen als de paarden zo lang op de wagen staan?

anne97

Re: Lange reis naar Frankrijk met de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:44

ik zou je paarden onderweg wel even laten stoppen en uitstappen zodat ze kunnen plassen en ik zou je ene paard proberen af en toe te masseren zodat ze wat minder gestresst is. vooral uitkijken met de trailer in de bergen want als je stijl omhoog gaat kunnen je paarden in de stress schieten. veel succes!!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:50

Paard ten aller eerste nooit onderweg uitladen. Hij kan nog zo braaf zijn en nog zo makkelijk te laden zijn je zal altijd zien dat het je dan niet lukt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:51

moonie schreef:
Paard ten aller eerste nooit onderweg uitladen. Hij kan nog zo braaf zijn en nog zo makkelijk te laden zijn je zal altijd zien dat het je dan niet lukt

Ik bedoelde ook niet op een parkeerplaats langs de snelweg, laat dat duidelijk zijn. maar bivoorbeeld van te voren een stal bellen die op de route ligt en vragen of je daar een tussenstop mag maken en de paarden even kan laten rusten.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:53

Ik zou ze niet te vaak water aanbieden, vooral niet in het begin van de reis, ivm het hierboven genoemde plassen..
Paarden kunnen voor een keertje best even zonder water.
als ik de reis zou maken, zou ik de eerste 6 uur geen drinken aanbieden (als ze daarvoor tenminste konden drinken wanneer ze wilden). Daarna steeds maar een beetje. Voor degene die slecht drinkt zou ik appelsap door het water mengen. vaak drinken ze dan wel.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:54

Bij zo'n lange reis iig 1x een pauze houden waarbij je ze even uit de trailer laat om de benen te strekken en plassen en dergelijke. Natuurlijk wel op een daarvoor geschikte plek, niet op een parkeerplaats langs de snelweg als je niet weet hoe ze daarop reageren.

Sommige paarden plassen ook zonder problemen op de trailer, maar doen ze dat niet is 12 uur niet plassen en drinken een probleem.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:55

inderdaad.

Wij hebben regelmatig wedstrijden ver weg (bv in duitsland vanaf noord-holland) en rijden dan in 1x door, bij het tanken kijk ik meestal eventjes of alles goed gaat, maar niet eruithalen, wij bieden ook nooit drinken aan (wetenschap is dat ie toch nooit drinkt op de trailer) Als we op bestemming aangekomen zijn in een lekker grote paddock zodat ie zn stijfheid eruit kan rennen met een flinke bak water mocht ie daar zin in hebben :)

edit: voor een lange reis (langer dan 6 uur) zou ik inderdaad ook eventjes halverwege stoppen en paard eruit halen op een geschikte plek :j
Laatst bijgewerkt door Murthul op 24-07-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:55

Nee zou ik niet doen lekker laten staan en niet meer als 3 keer stoppen idd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:05

Paarden uit de trailer halen, gaan we al zeker niet doen. Heb al teveel horrorverhalen gehoord en alle mensen die vaak lange reizen maken, die raden dit af.
Paard water aanbieden, kan volgens mij geen kwaad. Zoals gezegd drinken ze vaak niet en die enkele slokjes dat ze toch drinken, daarvan gaan ze ook niet ineens moeten plassen. Als de trailer stilstaat, durven de paarden best wel plassen, dus daar voorzie ik geen problemen.
Ik snap best dat iedereen een ander idee heeft, maar paarden worden niet uitgeladen op deze reis, of het moest echt niet anders kunnen.
Onderweg een plaats vinden bij een stal hebben we geprobeerd, maar is niet te vinden, of we moeten echt uren/kilometers om rijden, en dat is ook te gek. Plus dat er niemand gelukkig is, als je midden in de nacht nog ergens aankomt.

Ginder hebben we natuurlijk een stal+weide klaarstaan, zodat ze rustig kunnen ontstressen en ontspannen en hun spieren lekker los maken. We zijn ook dagen voordat de wedstrijd effectief begint, al op lokatie, zodat ze rustig kunnen wennen.

Appelsap door water, ga ik hier al eens proberen, maar paard eet appelmoes 'puur' al niet.

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:10

Ik heb vorige jaar 2 paarden naar Zuid Frankrijk gebracht. In 1x keer doorgereden. Ik zou ze echt nooit eruit halen, of het moet voor een serieuze stop zijn waarbij ze op stal gaan of in een paddock. We hebben wel de noodzakelijke plas, benzine en etensstops gemaakt, maar nooit lang. Als je wat zaagsel in de trailer legt heb je meer kans dat ze wel plassen onderweg. Deze paarden deden dat in ieder geval wel. Wij hebben de paarden wortels gegeven onderweg (zit ook heel veel water in) Succes met de rit.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:14

ik zou niet in de nacht gaan rijden, en ik zou het in twee keer doen. Dus een dag 8 uur dan overnachten en dan de volgende dag gewoon bij daglicht de rest.

Als jij de nacht doorrijd, en je komt dan moe van het reizen de bergen in met je aanhanger met de twee paarden erachter is vragen om ellende. Beter fris van het slapen de bergen in gaan. Wij zijn bergen niet gewend, en als je al moe ben dan ga je inschattingsfouten maken. Moet je niet aan denken met een aanhanger met twee paarden achter je.

Ben je wel iets langer onderweg, ben je wel iets meer geld kwijt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:20

Zo min mogelijk stoppen en gewoon doorrijden. De veearts raadde ons toen aan om het hooi nat te maken zodat ze zo ook vocht binnen krijgen, ze wilden bij ons verder ook niet echt drinken toen we het halverwege aanboden.

Verder zou ik echt aanraden om een camera in de trailer te hangen, dit vond ik iig ontzettend fijn en zo heb je niet het gevoel dat je vaak moet stoppen om te controleren. Bijrijder houd de monitor in de gate zodat de bestuurder zich gewoon op de weg kan focussen. Zeker zo'n lange afstand zou ik ook absoluut niet meer zonder camera willen rijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 14:30

tjoppie schreef:
ik zou niet in de nacht gaan rijden, en ik zou het in twee keer doen. Dus een dag 8 uur dan overnachten en dan de volgende dag gewoon bij daglicht de rest.

Als jij de nacht doorrijd, en je komt dan moe van het reizen de bergen in met je aanhanger met de twee paarden erachter is vragen om ellende. Beter fris van het slapen de bergen in gaan. Wij zijn bergen niet gewend, en als je al moe ben dan ga je inschattingsfouten maken. Moet je niet aan denken met een aanhanger met twee paarden achter je.

Ben je wel iets langer onderweg, ben je wel iets meer geld kwijt.

We zijn met 4 mensen die kunnen rijden, we gaan dus elks maar een paar uurtjes moeten rijden. De man die de laatste etappe doet, stukje bergen, die rijdt al heel zijn leven met zwaar vervoer door heel europa.
We rijden tijdens de nacht, aangezien we nogal drukke punten door moeten en er anders km file staan, liever rustig kunnen doorrijden dus. We komen s'morgens in de bergen, dus licht genoeg om op ons gemak ook dit stuk goed en veilig door te komen.

Iceprincess: Aan camera had ik inderdaad ook al gedacht. Moet nog even praktisch een oplossing voor vinden. Mijn camera past namelijk enkel op mijn radio-touchscreenscherm in mijn auto en niet op een los schermpje. En spijtig genoeg blijft mijn auto thuis.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:33

Super! Veel mensen denken daar veel te makkelijk over. Jullie duidelijk niet, goed over nagedacht. Chappeau!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:02

Al dat zinloze gestop onderweg, waarom???
Ben je niet in staat om "smooth" te rijden? Ben je uberhaupt (om er even een germanisme tegenaan te gooien) in staat om twee uur onafgebroken geconcentreerd te rijden?

Ik maak me eerlijk gezegt bij dit soort vragen meer zorgen om de rijkwaliteiten van de chauffeur dan om de paarden. Die paarden overleven zo'n trip wel, zolang de chauffeur(s) het maar op kunnen brengen om te blijven nadenken waar ze mee bezig zijn; zeker als je ook nog het idiote idee hebt om 's nachts te gaan rijden.........

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:09

ikke; leg me dan is uit, waarom ik overdag zou rijden? als ik daarmee het risico loop van de trip uren te verlengen en daarmee nog de kans loop pas als het donker wordt in de bergen aan te komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:16

ik weet niet waar je heen moet :P toen ik uit zuid frankrijk naar huis ging , reden we ook s'nachts om parijs te ontwijken kan daar giga druk zijn. dus denk dat je rond het middaguur beter kan rijden zodat je s'nachts eventueel parijs kan ontwijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:22

Kirrr schreef:
ikke; leg me dan is uit, waarom ik overdag zou rijden? als ik daarmee het risico loop van de trip uren te verlengen en daarmee nog de kans loop pas als het donker wordt in de bergen aan te komen?

Hoeveel 1.000k km rijervaring hebben de chauffeurs, nog even los van het rijden met een trailer?
's Nachts rijden is behoorlijk vermoeiend en als je daar dan ook nog eens de concentratie bij optelt die het rijden met paarden aan de haak met zich meebrengt, dan zul je mentaal en fysiek iets te melden moeten hebben! Goed uitgerust zijn, is wel het minste wat je nodig hebt voor zo'n reis........

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 15:26

Het is met de gewone auto, 10 uur rijden. Luxemburg, Metz, Dijion, Lyon,...
We vertrekken rond 10 uur s'avonds. Zijn we rond een uur of 9-10 s'morgens in 'de bergen'. Komen we een uurtje later aan.

Zijn allemaal ervaren chauffeurs met de nodige kilometers op de teller, zowel zonder als met paarden. We zijn ons best wel bewust van alle gevaren ed.

Ik zou liever wat meer tips krijgen, waar ik echt iets mee ben, dan 10 reacties die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Zorgen dat de paarden daar veilig geraken is prioriteit nummer 1.

Dat we s'nachts moeten rijden is iets dat we voorbije jaren zelf ondervonden hebben, toen we nog geen paarden mee namen. Is ook gewoon persoonlijke voorkeur. Zoals ik ook al eerder zei, gaat iedereen maar een uurtje of 3 moeten rijden, dus ik denk dat dat wel haalbaar is op vlak van concentratie ;).

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:44

gaat dit nog over het drinkgedrag van de paarden of wat??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:38

Kirrr schreef:
Het is met de gewone auto, 10 uur rijden. Luxemburg, Metz, Dijion, Lyon,...
We vertrekken rond 10 uur s'avonds. Zijn we rond een uur of 9-10 s'morgens in 'de bergen'. Komen we een uurtje later aan.

Zijn allemaal ervaren chauffeurs met de nodige kilometers op de teller, zowel zonder als met paarden. We zijn ons best wel bewust van alle gevaren ed.

Ik zou liever wat meer tips krijgen, waar ik echt iets mee ben, dan 10 reacties die allemaal op hetzelfde neerkomen.
Zorgen dat de paarden daar veilig geraken is prioriteit nummer 1.

Dat we s'nachts moeten rijden is iets dat we voorbije jaren zelf ondervonden hebben, toen we nog geen paarden mee namen. Is ook gewoon persoonlijke voorkeur. Zoals ik ook al eerder zei, gaat iedereen maar een uurtje of 3 moeten rijden, dus ik denk dat dat wel haalbaar is op vlak van concentratie ;).

Als jullie zo ervaren zijn in het rijden (met trailers), waarom kom je dan vragen naar de bekende weg?

Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon je poot onderin te zetten en dat net zolang vol te houden totdat je tank aan de volgende beurt toe is?
Nou, vooruit, nog een tip: wacht niet met tanken tot de meter ruim voorbij 1/4 is maar stop eerder om 'm vol te gooien. Zeker in heuvelachtig terrein zou je wagen weleens fors meer kunnen gaan verbruiken dan je verwacht. Als voorbeeld: mijn vrachtwagen deed 1:8, met of zonder paarden. Toen ging ik eens met spullen naar de Ardennen, via Luik; ongeveer 750kg aan zooi in de auto en bij aankomst een gemiddeld verbruik van 1:4, met dank aan de Ardense hellingen!!!

Enne, smooth blijven rijden he........

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:47

Ik weet niet hoe het zit, maar heb je ook naar de regeltjes gekeken in de andere landen mbt trailer rijden?
Misschien is het wel hetzelfde als in nl, maar het kan ook verschillen.
Hierbij denk ik aan laadgewichten en rijbewijzen :)

Verder heb ik nuttige tips gezien, nat hooi en wortelen voeren bijv.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:54

ga je meedoen met je paarden aan dat evenement?
Hou je er rekening mee dat ze een aantal dagen moeten bijkomen?
In een vrachtwagen reizen ze comfortabel een trailer is wat anders.
Soms zijn de 100 kilo 'verloren' op de rit.
S'nachts rijden is niet vereerd...op het moment is het slecht weer hier,maar als het omslaat kan het met het zonnetje zomaar bloedheet zijn.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:39

Ervaring in het rijden met de trailer, is toch wel een ander verhaal dan een hele rit naar Frankrijk. Geloof niet dat veel mensen die hier reageren of die in de paardenwereld zitten, dit zo vaak doen.
Vragen naar advies, is dat ook al verboden?

Zoals ik eerder als geschreven heb geerke, zijn we daar dagen op voorhand, voordat de paarden aan het werk moeten, we gaan daar inderdaad deelnemen aan een wedstrijd. Verder zijn we wel gewend aan trailerritten en verblijven en werken op 'vreemde plaatsen'. Ben me er van bewust dat dit erg inspannend kan zijn voor de paarden, daarom dat ik door dit topic de nodige tips probeer te krijgen, om het zo aangenaam mogelijk te maken voor de paarden. Trailer is ruim genoeg en paarden hebben erg veel steun aan mekaar.

Vrachtwagen is onbekend voor zowel de chauffeurs, als de paarden. Dus lijkt me verstandig om ze gewoon te vervoeren, zoals ze al jaren gewend zijn.

We zullen zeker voldoende en tijdig tanken. Ik heb hier ook wel geleerd dat om de 2 uur stoppen dus niet nodig blijkt te zijn, dus de stopmomenten hebben we al serieus beperkt.

Over alle regels ivm rijbewijs/trailer en alle inentingen en medische attesten die de paarden moeten hebben, daarmee zijn we bekend. Is allemaal volledig in orde. Enkel op de medische keuring van de paarden moeten we wachten, tot enkele dagen voor vertrek, anders is deze niet geldig. Afspraak ligt al vast.

Heb inderdaad al héél wat nuttige tips gekregen en ook enkel enorm nuttige pb's. Enorm bedankt daarvoor!
Spijtig dat sommige mensen hier reageren, alsof ik een volslagen onwetend persoon ben. Naar mijn idee, kan je niet voorbereid genoeg vertrekken, dus opmerking in de aard van 'waarom open je dit topic als je toch ervaring hebt met paarden en trailer?' lijken mij volkomen nutteloos in dit topic.

Er gaan bietenpulp mee als 'voeding', geeft volgens mij ook al heel wat vocht af. Hooi natmaken gaan we zeker doen en we nemen drinken mee van 'thuis' zodat we geen drinken moeten nemen aan tankstations of id.
Wortelen en appels gaan ook mee. Ik ga ook zorgen voor de nodige bodembedekking in de trailer.

Nog nuttige adviezen, dingen die ik over het hoofd zie? Ik hoor het graag.