Opeens steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laffiej

Opeens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:03

Hallo allemaal,

mijn merrie (15jaar) is opeens gaan steigeren. Als we buiten gaan rijden dan wil ze terug naar huis en dan begint ze te steigeren, dat is heel vervelend want ze doet het ook op straat. Als ik dan af stap en haar met de hand meeneem is er geen probleem. Sinds kort steigert ze ook als ze naar buiten mag en het wordt steeds erger, zo is ze al 2x terug naar huis gerend (over de weg.) Ik weet niet hoe ik dit het beste aan kan pakken en zou graag advies willen.

Ik hoop dat iemand een goede tactiek heeft om dit af te leren.

Groet. :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:12

Na 15 jaar netjes...dan steigeren ,dan is er wel degelijk iets....uitzoeken dus ...wordt het teveel...heeft ze iets meegemaakt...lichamelijk of psychisch dus...Of heb je haar nog niet zo lang ?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:15

ga je vaak alleen weg op buitenrit? probeer dan eerst samen met een ander paard naar buiten te gaan, dan kan ze daar achter, en als dat goed gaat, mag jouw paard voorop, en dan het tweede paard steeds meer afstand laten houden tot je weer alleen weg kan. zitten er geen wespen/andere steekbeesten in de wei of waar je buiten gaat rijden? het kan zijn dat ze gestoken is en daar nu bang voor is..
Probeer ook zo min mogelijk dezelfde route te maken, en ze je pony als ze in opstand komt aan het werk. Ga voltes rijden, maak overgangen, gewoon wat dressuren.
als je paard na een tijd braaf geweest te zijn ineens opstandig wordt, zou ik even naar het zadel, lichaam en de hoeven kijken. Misschien heeft ze een beginnende hoefzweer die op het asfalt/steentjes meer pijn doet? Of is ze allergisch voor dazen/wespen/horzels die buiten zijn?

in ieder geval, als je merkt dat ze wilt gaan steigeren, meteen omtrekken, been geven en op een volte zetten, en been blijven geven tot je merkt dat ze geen neiging naar omhoog meer heeft.

laffiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 12:17

broadway schreef:
Na 15 jaar netjes...dan steigeren ,dan is er wel degelijk iets....uitzoeken dus ...wordt het teveel...heeft ze iets meegemaakt...lichamelijk of psychisch dus...Of heb je haar nog niet zo lang ?

Ik heb haar nu 2 jaar en het is echt pas sinds kort. Ik denk dat ze het heeft gezien van een ander paard, deze steigert namelijk op commando en sinds ik daar een paar keer mee ben buiten wezen rijden doet die van mij het ook daarom wil ik het graag afleren voordat ze echt te sterk wordt.

stoonen

Re: Opeens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:12

hallo, je zegt afleren, maar ik denk dat je paard een probleem heeft wat er langzaam is ingeslopen en ik zou zeggen laat je paard even nakijken waarschijnlijk heeft ze pijn, zeker als haar gedrag is veranderd.
lees dit maar eens
www.paardensportmassage.net

Yipee

Re: Opeens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:35

Misschien heeft het paard pijn, en steigert daarom. Ik zou haar even laten nakijken.