Wat doen jullie met dit 'zomerse' weer? Deken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Wat doen jullie met dit 'zomerse' weer? Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:29

Warme dagen, koude dagen.
Zachte regen, harde regen.

Situatie: Fjord, 20 jaar, TREC niveau T2 met wat arthrose in de heup, onbeschut 24/7 in een weiland in de polder.

De zomervachtjes krijgen veel te verduren de afgelopen weken. Warme dagen met zon gevolgd door een kille natte nacht.
Mijn Fjordenmerrie heeft het een beetje moeilijk heb ik het idee, ze stond laatst te bibberen in het land. Ze staat áltijd buiten zonder deken, zomer en winter. Ik heb nu mijn anti-deken-principe opzij gezet en doe haar nu bij aanhoudende regen een regendeken op.
Ze lijkt er erg gelukkig mee, komt hem echt halen als hij vast zit en stapt parmantig weer van me weg, nog net niet glimlachend...

Een schuilstal zou zoooooo fijn zijn, maar ja bestemmingsplan he...

Wat doe je normaal met je paard(en)? Doe je nu iets anders met dit bagger weer?
Ben ik nu een tut aan het worden? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Laatst bijgewerkt door Meganyr op 23-07-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Re: War doen jullie met dit 'zomerse' weer? Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:32

Ik heb mijn oudere artrose merrie wel een deken op met dit weer. ze staat nu op school onbeschut in een paddock en dan wil ik wel dat ze zich warm kan houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:32

mijn shets lopen 24/7 buiten en doe ik ook geen regendeken op. Ze kunnen wel schuilen overigens maar mijn ervaring is dat bij langdurige regen die dekens toch door gaan lekken.

Paard word door pensionstalhouder binnen gehaald.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:34

Moeilijk he!!! Want een deken is eigenlijk ook weer te warm zodra het zonnetje even door komt. In de buien, zeker de langdurige regenbuien knallen er hier flink in op de spieren van mijn merrie, maar als ze dan met een regendek in het zonnetje terecht komt is het weer te warm... Mijn merrie heeft iig sinds vorige week met dat hele rare weer een flinke hoest te pakken gekregen, vind ik niet heel raar met dat achterlijke weer, want in de buien heeft ze het gewoon koud!

Ik heb haar nu sinds een weekje snachts binnen staan ipv 24/7 en als het heel langdurig en in combinatie met veel wind gaat regenen, gata er toch een dek op even. Zijn het flinke maar korte buien dan blijft ze bloot. Ook hier zonder echte beschutting, al hebben ze wel een huis waar ze tegenaan kunnen staan eventueel (helaas voor hen komt de wind vaak van de andere kant).

anne97

Re: Wat doen jullie met dit 'zomerse' weer? Deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:36

je kan maar het zekere voor het onzekere nemen en gewoon een dun deken op doen

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:40

Inderdaad Polly, ik heb nu naast mijn oude deken-voor-de-zekerheid een nieuwe gekocht en wissel ze om na een uur of 12. Dan kan de ene drogen tot de andere weer doorlekt. Maar dat heb ik nog maar één keer hoeven doen, ik heb haar net voor de vierde keer ooit (in 11 jaar) weer dr jas aangedaan :). Zodra het ook weer een beetje droog is 's ochtends en het weerbericht is níét 'aanhoudende regen', gaat hij af!

Als ze alleen al uit de wind en/of droog kon staan zou het al een heleboel schelen, maar de wind giert hier nu echt, terwijl het overdag een graad of 18 was en zonnig...

@ Tancreda: ik doe nu dus hetzelfde :). Fijn om te lezen dat mensen hetzelfde denken als ik!

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:43

Ik bekijk het per dag, heel veel regen zoals nu en morgen, dan gaat het regendeken op. En bij wat buitjes maar veelal droog gaat ie zonder deken op. Mijn paard heeft een dun velletje dus redelijk snel rillerig. Bij ons gaan ze sowieso s'nachts op stal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:43

In jouw geval, zonder schuilstal, zou ik ook voor een regendeken gaan op dagen van echt aanhoudende regen in combinatie met niet al te hoge temperatuur en/of veel wind.

Bij mijn eigen haflinger van 23 ben ik nog niet overgegaan op de regendeken, hij heeft nl wel een schuilstal tot zijn beschikking die hij ook weet te gebruiken met zulk weer. Hij is momenteel wel wat stijver dan normaal, zou van het weer kunnen komen, maar hij staat nu ook net 2 weken op rust ivm een verstapping. Ik ben vandaag begonnen met weer rustig opbouwen omdat hij sinds van de week alweer rad loopt. Mocht hij dan niet minder stijf worden, overweeg ik ook mijn deken weer uit de kast te halen. Maar vooralsnog laat ik het hem zelf nog even uitzoeken, hij heeft zijn schuilstalletje immers niet voor niets.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:45

Vandaag stond die van mij voor het eerst met samen geknepen billen in het land. Ze staan dus nu gezellig met zijn allen op stal. Mogen krijgt ze van mij een regendeken op.
Normaal staat ze alleen swinters met een deken en bij hefige regen zoals nu. Zomers wel 24 uur buiten maar vanaf dit jaar gaan de paarden met veel regen savonds naar binnen. Dit vooral omdat ze het weinige gras wat er stond vertrappen.
Die van mij is nu 21 jar oud en kon vandaag echt aan haar merken dat het wat te veel van het goede was. Stijve en harde spieren
De warme droge stal werd ik hartelijk voor bedankt vanavond

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:54

Meer paarden dus die moeite hebben met hun temperatuur regelen met dit weer...

's Winters doe ik nooit iets op, dan gaan ze overdag op de paddock en 's nachts op stal. De wintervacht is voldoende om alle natte zooi buiten te houden. Dat dunne zomervachtje heeft die capaciteit gewoon niet, Megan's huid voelt inderdaad hard en echt koud aan met slecht weer.

En eerlijk toegegeven: ik slaap vannacht ook een stuk fijner in de wetenschap van een droog en beschermd paard als de regen tegen de ramen slaat... :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:56

Meganyr schreef:
Meer paarden dus die moeite hebben met hun temperatuur regelen met dit weer...

's Winters doe ik nooit iets op, dan gaan ze overdag op de paddock en 's nachts op stal. De wintervacht is voldoende om alle natte zooi buiten te houden. Dat dunne zomervachtje heeft die capaciteit gewoon niet, Megan's huid voelt inderdaad hard en echt koud aan met slecht weer.

En eerlijk toegegeven: ik slaap vannacht ook een stuk fijner in de wetenschap van een droog en beschermd paard als de regen tegen de ramen slaat... :)

:j :j :j

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:09

Mijn paard staat ook nog 24/7 buiten. Regendeken kon er vanmiddag niet meer op omdat hij nat was en bleef (k....regen _-:( ) Morgen heb ik wedstrijd (leuk ja!!!) als-ie dan droog is doe ik zijn regendek op. Pfff, wat een 'zomer'....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:10

Het is erg lastig weer... ik zou als het paard geen schuil mogelijkheid heeft, in combi met de artrose kiezen voor een ongevoerde regendeken voor de nachten dat het gaat regenen (ook bij buien), en overdag op de dagen dat het geen "buien" zijn, maar aanhoudende regen. Nu is het tussen de buien door vaak nog zonnig, en dan is een regendeken niet nodig. Ze zijn zeer snel weer droog, en worden niet echt nat (dat kan de vacht nog wel bij de huid weghouden)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:43

Mijn Haflingertje lijkt er nog geen last van te hebben, maar ze staat in een weiland met heuveltjes, en er zijn ook op verschillende
plekken dichtbij elkaar staande wilgenbomen waaronder ze helemaal droog kunnen staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:09

in jouw geval had ik ook bij deze aanhoudende pisregen een regendeken opgedaan. Bij mij op de wei staat een kwpner (ook artrose) die z'n hele leven zowat op stal gesleten heeft en ook wat mager is, dus die trekt dit echt nog niet, dus die staat ook met een regenjas aan :D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:14

Hee Stella ;)

Sultan heeft geen last van de regen en heeft dus ook geen deken om.
Maar in jouw geval zou ik bij aanhoudende regen ook een dekentje om doen hoor.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:15

ik heb die van mij sinds vorige week weer snachts op stal, en overdag een behoorlijke poos buiten alleen als het heel slecht is gaan ze maar even naar buiten (paar uurtjes)

ik zag van de week al dat die van mij al weer een dikkere vacht aan het produceren is, bah.

ik heb wel even getwijfel om een deken op te doen maar ik heb alleen een regen deken met hals en dat vind ik toch een beetje te veel van het goede.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:20

Die van mij (artrose ter hoogte van zijn kruis) krijgt met dit soort natte dagen een ongevoerd regendekentje op. Op een gegeven moment zijn ze namelijk zo doorweekt dat ze het gewoon koud krijgen, en zéker met een paardje met artrose is dat wat gevoeliger. :)

Ook ik ben meer van het principe dat zo lang het niet nodig is er geen deken op hoeft, maar ze hoeven er geen pijn van te krijgen in hun lijf hè, dat gaat me dan weer te ver. :)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:23

horse4fun schreef:
Mijn paard staat ook nog 24/7 buiten. Regendeken kon er vanmiddag niet meer op omdat hij nat was en bleef (k....regen _-:( ) Morgen heb ik wedstrijd (leuk ja!!!) als-ie dan droog is doe ik zijn regendek op. Pfff, wat een 'zomer'....

Ik heb haar gisteravond wel een deken opgedaan toen ze nog nat was (niet zeiknat maar wel water op de vacht). Ik weet dat het niet ideaal is, maar een regendeken ademt toch ook wat waardoor de vacht droogt? Of had ik dat niet moeten doen?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:40

hoi Stella,
had al op het TREC forum gereageerd maar dan hier ook maar.
Gilbey heeft wel een deken op gekregen en Tapas niet.
Bij Gilbey heb ik de laatste tijd door het spoelen met zout water de vet laag erg aangetast en die stond ook nu sneller te rillen, vandaar bij haar wel een regen deken op.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:47

Wat slim dat je 2 dekens omwisselt! Dan blijven ze van binnen tenminste droog. Dat zou ik blijven doen, want een natte deken lijkt mij heel koud.
Maar in jouw 'geval' had ik ook voor een regendeken gekozen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:02

Mijn geschoren fjord krijgt op dagen met veel regen haar regendekentje op.
Op stal gaattie af, en krijgt ze haar eczeemdeken op. Tis inderdaad
heel vervelend weer.. Eerst super warm en nu zoveel regen en lage
temperaturen..

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 10:10

Inderdaad Indrid,
Paardnatuurlijk kan zeggen wat ze wil, maar een rillend paard heeft het blijkbaar koud en moet extra middelen in zetten om zich warm te krijgen. In de natuur gaan ze lopen op zoek naar een droge plek in zo'n geval.
In de wei hebben ze die mogelijkheid niet dus vind ik dat ik in die 'beschutting' moet voorzien :).

Het is altijd wel leuk om ze te zien racen door het land na zo'n flinke bui, lekker gek doen en warm worden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:17

Hoezo in de natuur gaan ze naar een droge plek toe? Die is er vaak niet hoor. Volgens mij is het gewoon een kwestie van blijven eten... Hier staat ook een 20-jarige arabier met arthrose in de benen 24/7 onbeschut (met wel bomen naast de wei) buiten. Die heb ik gisteravond wel een regendeken opgedaan, omdat ik dacht dat het veel meer zou regenen, maar ik vind het met dit weer ook moeilijk te kiezen wat te doen. Bij de buien van afgelopen week doe ik geen deken op en geef ik ze wat meer gras en als ik denk dat het langer aanhoudt gaat de deken op. Bij ons rillen ze trouwens niet snel, maar ze worden idd wel zo gek als een deur na buien.

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:19

Als je ziet dat je pony het koud heeft zou ik er ook een regendeken op doen.
Nog mooier zou zijn als je bijvoorbeeld een schuiltent zou kunnen plaatsen, misschien dat dat wel kan binnen het bestemmingsplan.
Ik bedoel zoiets: http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... uette.html