hoeven uitkrabben...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xLovePonyx

hoeven uitkrabben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:01

Heyy

nou het staat al in de titel hoeven uitkrabben... Mijn verzorgpony weigert het om de achter hoeven uit te laten krabben. Ik kan de hoef voor ongeveer een halve seconde vasthouden en dan begint ze te schoppen. Ik heb verschillende manieren geprobeerd om haar er aan te laten wennen, door bijvoorbeeld al bij de kleinste beweging dat ze doet haar uitgebreid te belonen. En het langzaam opbouwen tot dat ik de hoef echt kan oppakken hoe het hoort. Maar ik ben hier dus al een paar weken mee bezig en ik zie helaas geen verbetering. Nu kan ik dus de achter hoeven niet uitkrabben en dit lijkt mij niet zo goed... Volgens mij zijn de hoeven veder ook nooit echt eerder uitgekrabt. De voorhoeven gaan trouwens wel prima(na veel oefenen :P )! Maar mijn vraag is dus heeft iemand hier tips of trucjes voor?? O ja het is een shetlander! :P

Alvast bedankt! :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:06

Vast blijven houden totdat ze klaar is met schoppen en dan nog een keer proberen , vooral niet loslaten pak desnoods de "sokken" beet als je de hoef niet van kan houden.(wel regelmatig herhalen) Dit is de manier hoe de hoefsmit bij ons op stal het bij een jong paard doet want het niet fijn vind als je aan zijn achter benen zit. Gewoon zelf goed aan de zeikant blijven staan zodat ze jouw niet kan raken.
Laatst bijgewerkt door Sharkj op 23-07-11 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:07

Mijn jongste merrie heeft daar ook problemen mee, maar die trapt meteen. Ik doen nu tegen woordig een halster touwtje om haar koot heen zodat ze mij niet kan schoppen en ik de hoef kan uitkrabben :o . Als ik met mijn hand haar voet pak dan is het wel weer mis maar we oefenen elke dag. Na veel oefenen gaat dit goed en trapt ze al wat minder. Ik heb haar in het begin ook veel beloond met snoepjes en de voor voetjes gaan goed. Ik zou zeggen probeer dat eens. Klinkt niet echt natuurlijk, maar het helpt bij mij merrie wel.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:08

idd gewoon vast houden maar zorg wel dat ze je echt niet kan raken!
die van mij deed het eerst ook heel erg, heb het ook zo opgelost, hij doet het af en toe nog wel eens maar als ik hem dan loslaat weet ik zeker dat hij het volgende keer weer doet, houd ik hem vast is het voor een paar weken over

xLovePonyx

Re: hoeven uitkrabben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 21:13

vasthouden doe ik wel eens maar dan gaat ze gericht opzij naar mij trappen....

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:16

Dan trek je haar been naar voren/opzij (zoals een hoefsmit die op zon paaltje zet) terwijl jij bij haar schouder/buik staat , geen manier om jouw te raken.
Op het moment dat jij loslaat heeft de pony namelijk weeeeeer gewonnen en dat blijft ze het doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:56

Volharden, mijn nieuwe pony wou haar achterhoeven niet geven, ze viel nog liever om dan ze te geven. Maar heb het niet opgegeven en het elke keer weer geprobeert.
Nu moet ik zelfs niets meer zeggen, ze geeft haar hoeven vanzelf.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:05

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gedaan, zodra ik haar hoef vast had en omhoog trok ze hem gelijk weer weg. Ik bleef gewoon volhouden en hem steeds opnieuw pakken. Na een tijdje gaf ze het dan op en kon ik hem gewoon uitkrabben.

anne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:13

vanaf de achterkant met je hand naar beneden gaan. als ze begint te trappen gewoon de hoef vast houden. slecht gedrag afstraffen(niet door te slaan maar door bijvoorbeeld dr naam streng te zeggen) en goed gedrag belonen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:48

Het is zoals alles wat je een paard wil leren.
Je moet de dingen duidelijk , eenvoudig maar vastberaden aanbieden, zonder emotie, en dus zeker nooit boos worden.
Ieder paard of pony kan dit leren, en ik ben zeker dat dit moet lukken al van de eerste training, uiteraard moet dit dan de dagen erna een beetje bevestigd worden en het paard zal er nadien nooit meer een probleem op geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:16

Wat ik hier nog nergens heb kunnen teruglezen, is of je goed hebt gekeken naar waarom je pony het been wegtrekt/trapt. Weet je het verleden? Kan het zijn dat de pony bang is voor z'n benen? Kan je wel gewoon de benen poetsen?
Als het puur hardnekkigheid is, zou mijn advies ook zijn om hem zo lang mogelijk vast te blijven houden, eventueel iemand erbij halen om het hoofd vast te houden en het paard te corrigeren waar jij dat niet kan als je de hoef vast hebt. En natuurlijk goed belonen als het paard het allemaal braaf toe laat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:47

ik houd juist helemaal niet vast als ze gaan schoppen?
zijn ze toch veel te sterk voor vind ik..
ik laat los, en vraag gewoon opnieuw voetje,tijdens het trappen zeg ik ehh nee, of foei!!!
verder reageer ik niet, en vraag gewoon opnieuw voet,tot ze het snappen :)

je moet in elk geval de reden weten waarom ze schopt,misschien heeft ze gevoelige hoeven en krab je te hard met de hoevenkrabber of heeft ze moeite met het strekken van een been?
ik houd in elk geval niet vast.
gaan ze schoppen omdat ze vervelend zijn dan duw ik het been naar binnen waardoor ze zichzelf raken,niet lief,maar dan weten ze ook waarom ze dus niet moeten schoppen.
ik geef altijd commando voetje,zodat ze leren wanneer die voet omhoog moet,pas bij het commando en niet als ik het been aanraak.

eventueel vraag je of iemand je helpen wil?

Aromena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:20

Ik zou wel oppassen met het vasthouden. Een paard en pony kan sneller reageren dan jou. Ik zou het inderdaad met een touwtje om haar koot proberen. Het touw is joun 'arm' op afstand. ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:26

Ik zou inderdaad ook gewoon loslaten als het paard begint te trappen je weet maar nooit een paard blijft een dier kun je het beter gewoon even opnieuw doen dan een trap van een paard te krijgen en ookal sta je aan de zijkant een hoef vast te houden & het paard begint te trappen een paard kan heel gericht trappen.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:49

Ik hou ook niet vast met schoppen. Wel geprobeerd, maar ze hebben er zoveel kracht in. Ik doe het net zoals ellepel alleen dan met een touwtje. Voor geeft ze op commando voetje haar voetje al. Nu elke dag proberen met de voeten achter en ik moet zeggen als je het vaak oefent dan verbeterd het wel. In het begin hoefde ik de been alleen maar aan te raken en dan trapte ze al. nu kan ik haar been helemaal aaien zonder dat ze trapt.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:31

Ireentj schreef:
Wat ik hier nog nergens heb kunnen teruglezen, is of je goed hebt gekeken naar waarom je pony het been wegtrekt/trapt. Weet je het verleden? Kan het zijn dat de pony bang is voor z'n benen? Kan je wel gewoon de benen poetsen?
Als het puur hardnekkigheid is, zou mijn advies ook zijn om hem zo lang mogelijk vast te blijven houden, eventueel iemand erbij halen om het hoofd vast te houden en het paard te corrigeren waar jij dat niet kan als je de hoef vast hebt. En natuurlijk goed belonen als het paard het allemaal braaf toe laat.

nou ze heeft al zo'n beetje altijd daar gestaan. En ze hebben volgens mij nog nooit echt de hoeven uitgekrabt, dus kent ze het niet zo goed. De benen borstelen gaat met gemak! ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:27

Ik zou ook met een touw beginnen. Deze leg je in de kootholte en je trekt het been naar voren. Laat het paard maar trappen, door het touw kun je het been gewoon omhoog houden en loop je zelf ook geen gevaar op een trap. Je laat pas los als ze stopt met trappen en ontspant.

stoonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:08

ja halster touw heb ik vroeger ook veel gedaan, dan heb je zelf iets meer te zeggen en je moet zorgen dat ze niet wint, zolang ze wint leerd ze alleen het verkeerde gedrag, succes

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:31

Met mijn verzorgpony had ik dat ook. Dat is ook een shetje. Ik hield altijd gewoon vast (maar wel een beetje uitkijken) zodat hij wist dat ik de baas ben en hij niet! En daaarna goed belonen ;)

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 21:47

ik heb de ips met een touw geprobeerd, en het gaat nu stukke beter!;) Heel erg bedankt voor de tips allemaal! *\o/*

knijntje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:43

ik heb op mijn stage op een manege ook een pony gehad die deed trappen als je der achterbenen deed en idd vast blijven houden tot ze op geeft en dan als een kip zonder kop niet bij nadenken wat ze net heeft gedaan die hoef uit krabben...

mijn huidig paard deed ook dreigen in het begin ook gewoon vasthouden en doen alsof je gek bent

als jij enige angst laat merken dan weet je pony al dat ze kan winnen... en shet's helemaal die zijn gewoon te eigenwijs ;)

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:49

Molloy schreef:
ik heb de ips met een touw geprobeerd, en het gaat nu stukke beter!;) Heel erg bedankt voor de tips allemaal! *\o/*

Mooi dat het nu beter gaat :D .
Zit even veel tijd in maar uiteindelijk heb je het goede resultaat

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:54

Wij zetten het paard op rust, en krabben dan de hoeven uit. Dat gaat vaak heel goed, je moet zelf alleen iets meer bukken ;-)

lydiaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:47

Mijn haflinger had ook mooite met het uitkrabben van zijn achter benen. Ik dacht eerst dat het gedrag was en met geduld dat het goed zou komen. Hij is namelijk 4 jaar en heb hem nu 1 jaar. Nu heb ik hem laatst laten masseren door een paardenmasseur en zij zei dat dit te maken kan hebben met spierpijn. Het hoeft niet altijd gedrag te zijn. Een paard hoeft maar te vallen of uit te glijden en kan hij er last van blijven houden. Sinds zijn eerste massage gaat het al een stuk beter. Ik kan nu gewoon zijn achterbenen optillen. Ik prijs hem de hemel in :). Vrijdag krijgt hij de 2e massage uit een serrie van 3. Misschien een idee voor jou paardje. Ook trouwens erg leuk om erachter te komen hoe je paard in zijn vel zat. De mijne zat erg goed in zijn vel.

Groetjes Lydia