Pony 9-11 uur op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PandorJ

Pony 9-11 uur op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:30

Hoihoi

Omdat de persoon waarover ik dit topic plaats niet bekend wil zijn noem ik de persoon 'A.'

A. heeft 4 jaar geleden een jaarling gekocht bij een paardenfokker. A woonde toen de tijd nog in midden Frankrijk.
2 jaar later kreeg de pony een ongeluk met een tractorploeg die in het weiland stond. Ze bleef met haar halster achter de ploeg hangen en heeft de ploeg omgetrokken. Ondanks dat ongeluk is er daar niks meer aan haar te zien. Alleen ze is bang geworden voor het halster. Ze doet het halster wel om als je een appeltje oid voor haar neus houdt en als het halster om is doet ze er ook niet moeilijk over.
Toen een jaar later gingen A.'s ouders scheiden en vertrok A naar Nederland en moest A.'s pony achter laten. Nu wilt A. dolgraag A.'s pony naar Nederland halen alleen vragen wij ons af of dat wel kan:
x Pony is niet beleerd
x Nooit met pony gewandeld staat alleen in weiland
x Pony is niet bang voor mensen ze vind het zelfs heerlijk om gepoetst te worden!
x Nooit op de trailer geweest
x 9 uren lang tot misschien wel 11 uren lang op de trailer staan naar Nederland
x 2-paards trailer beschikbaar
x kan eventueel nog een 'maatje' mee op de trailer als gezelschap

Is dit wel te doen? En hoe kan A. dat het beste doen? Iemand ervaringen mee?

opisop_shop

Re: Pony 9-11 uur op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:32

volgens mij ma je paard niet zolang op de trailer zonder even de benen te laten strekken, of heb ik dat verkeerd? Want dat lijkt me onderweg niet handig, straks krijg je hem er niet meer op?
Ik zou kijken of je hem met de vrachtwagen kunt vervoeren, is comfortabeler dan met trailer en makkelijker te laden vaak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:36

Helaas zit dit anders.
Had hier gisteren nog over gesproken met een dierenarts bij het slachthuis.

Even voorbeeld : Wij zijn in het slachthuis VERPLICHT de dieren water te geven.. voor die 2/3/4 uurtjes dat ze staan. Doen we dit niet, kunnen we een boete krijgen.
Maar... op de wagen mogen ze rustig 8 uur zonder drinken, zonder eten, zonder beweging.....
Kromme wet... heeeel krom.=
Echt heel belachelijk.

Ik zou persoonlijk gewoon de pony op de trailer/vrachtwagen zetten en naar Nederland halen.
Elke 3.5 uur stoppen voor drinken. Hooinet beschikbaar stellen in de trailer.
Niet eruit halen, gezien de onervarenheid.
geen maatje meenemen... want die moet ook weer terug he?

Als er 2 chauffeurs beschikbaar zijn, zou ik in 2x doorrijden
Zodat ze elkaar kunnen afwisselen, en dus 1 stop hebben.
Overige toiletstops niet meegerekend.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:46

Je moet het dier tijdens de reis ook echt wel even de tijd gunnen om bij te komen.
Onderweg moet de pony de hele tijd zijn balans zoeken, wat natuurlijk energie kost.

In een keer doorrijden lijkt fijn, maar is voor de pony heel vermoeiend. Ik zou ook zorgen dat er een camera in de trailer is zodat je de pony de gehele weg in de gaten kan houden.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:49

Bedankt voor de reactie's

@opisop_shop A. vervoert A.'s pony liever zelf met de trailer.

@Jolliegirl Dat is wel vreemd ja...
De pony krijgt een goedgevulde hooinet beschikbaar (de gehele reis) En A. zal regelmatig stoppen om de pony drinken te geven.

@Hagar_Helga dat van die camera zou eventueel wel kunnen , we hebben een beveiligingscamera die aan te sluiten is op tv en we hebben kleine auto-tvtjes.

Is het wel goed voor de pony om die zolang op de trailer te laten staan? Voor vertrek kan ze nog de benen strekken en bij aankomst is daar ook de mogelijkheid voor.
Laatst bijgewerkt door PandorJ op 23-07-11 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:56

Zolang het je eigen paard is dat je zelf gaat vervoeren, geldt de hele transportverordening niet. Het geldt dan als particulier transport en dat valt buiten deze verordening.
In dat geval mag je doen en laten met je paard wat je zelf goeddunkt mbt het transport.

Als een ander het paard gaat vervoeren, geldt de transportverordening wel, zelfs als het de buurman is die een vriendendienst bewijst. Het transport geldt dan nl onder de noemer commercieel vervoer van paarden.

Volgens de transportverordening (Verordening (EG) nr. 1/2005) mogen onbeleerde paarden niet langer dan 8 uur achter elkaar vervoerd worden (waarbij dus wordt uitgegaan van 'onbeleerd in de zin van 'geen halster gewend, losstaande paarden in een trailer').
Beleerde paarden, die dus aan het halster vast kunnen staan (hoeven voor de rest niets te kunnen of kennen aan africhting, alleen halstermak en gewend aan mensen, vaststaan, etc), mogen wel langer dan 8 uur vervoerd worden, mits daarbij voldaan wordt aan aanvullende voorwaarden, waarbij de dieren om de 8 uur gedrenkt en (indien er geen continue voer via hooinet beschikbaar is) gevoerd moeten worden, de dieren in individuele stands staan.
De maximaal toegestane reistijd voor paarden is in principe 24 uur. Daarna moeten ze een controlepost aandoen en minimaal 24 uur rusten waarbij ze uiteraard gevoerd en gedrenkt worden.
Hier zitten overigens ook nog weer uitzonderingen op voor 'geregistreerde' paarden (dit zijn paarden met een paspoort uitgegeven door stamboek, waarbij afstammingsgegevens in het paspoort zijn opgenomen en paarden met een FEI paspoort ('topsport'paarden), die mogen ook in geval van co

Afhankelijk van wie het vervoer uit gaat voeren, mag het dus wel of niet volgens de europese wet- en regelgeving.
Of er moet eerst goed geoefend gaan worden, zodat het dier halstermak is en vaststaand in de trailer vervoerd kan worden.

Verder zou ik met een loslopend paard uitkijken met een hooinet in de trailer, die moet dan echt wel hoog genoeg worden opgehangen.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:08

@Marije_jiplover In dit geval is ze een wel beleerd paard, de pony heeft 's winters en na het ongeluk ook met halster op stal vast gestaan en daar heeft ze geen problemen mee ook is ze mensen gewend. A. zal niet zelf de pony vervoeren maar er wel bij zijn.
Op wiens naam de pony staat weet A. niet. Het paspoort moet nog opgehaald worden bij de paardenfokker. De paardenfokker is toen de tijd een dorpje verderop verhuist en zij hadden het paspoort nog vandaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:33

Ik zou het in dit geval eerder overlaten aan een prof. Die gaan regelmatig met "wilde" paarden (dus zonder enige menselijke opvoeding) op pad. Ze kunnen het paard geven wat nodig is, en hebben ook de kennis om het paard ergens halverwege de benen te kunnen laten strekken, en vervolgens weer op de trailer te krijgen.

9 tot 11 uur op de trailer zonder tussenstop (echt eruit) is naar mijn inzicht te lang. Ook kan zo'n jong paard in paniek raken, en jullie hebben waarschijnlijk niet de kennis om het dier dan veilig tot bedaren te brengen. Dit in paniek raken kan ook zijn als je bijvoorbeeld water wilt geven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:08

Poe ik zou het zelf ook aan de profs overlaten en haar laten vervoeren.
het zou voor mij persoonlijk een te groot risico zijn om haar in een normale trailer te vervoeren.
Want wat Angela al aangeeft, wat als ze onderweg in paniek raakt. Want in principe is ze dat helemaal niet gewend.
In een vrachtwagen heeft ze dan toch meer ruimte als ze rare stunts gaan uithalen en is ook voor haar veiliger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:40

Ik zou eerst maar eens met de pony korte proefritten gaan maken met een trailer, zodat niet meteen haar eerste kennismaking een lange rit is.
Paarden vermageren enorm op zo'n lange reis, wees daar op voorbereid.

Persoonlijk ben ik tegen vervoeren met een trailer op zo'n lange afstand, maar de eigenaar moet het zelf weten.

Bij een ongeluk is de kans dat een trailer kantelt en het paard schade oploopt enorm en bevrijden is een helse klus. Jij kunt wel voorzichtig rijden, maar dan is het nog niet gezegd dat de medeweggebruikers dat doen en rekening met het feit houden dat je niet accuut kunt remmen bv.
In een vrachtwagen is een paard veel beter beschermd.
Al is het maar een tweepaardvrachtwagentje bv.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:59

denken jullie nu echt dat die proffesionele transporten gaan stoppen om de paarden hun benen te laten strekken???
echt niet dus hé!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:03

Geen probleem om dit dier te transporteren. Gewoon los in de trailer zetten, geen halster om als het niet vast kan staan. Bovenklep dicht, kan hij zijn balans zelf zoeken. Dat het dier zo lang op de trailer moet blijven staan is geen probleem. Ik zou alleen wel regelmatig (om de twee uur) een pauze inlassen. Je balans vinden en houden in een trailer is zwaar werk voor een jong paard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:08

Ik heb destijd het advies gehad om hem er niet uit te halen maar wel 1 x lange pauze en tussendoor kortere.
Wel hooinet/zak maar geen biks voeren. Stro zodat ze durven te plassen en voldoende water steeds aanbieden. Indien mogelijk op voorhand leren dringen uit de emmer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:58

rapido schreef:
denken jullie nu echt dat die proffesionele transporten gaan stoppen om de paarden hun benen te laten strekken???
echt niet dus hé!!

Pardon, maar hier iemand die regelmatig gebruik maakt van professioneel transport en kan je vertellen dat ze meerdere stallen hebben in de diverse landen als verplichte rustplaatsten en daar worden de paarden dus van de wagen gehaald.
Ik kan je niet zeggen hoeveel kilometer/uur ze mogen rijden voordat ze moeten stoppen, wellicht geldt het alleen voor overnachten, maar paarden worden wel degelijk van de wagen gehaald!!!
Daarbij is transport op een vrachtwagen totaal niet te vergelijken met een trailer waarbij ze in de rijrichting staan, wat veel vermoeiender is. Op een vrachtwagen staan ze ingeklemd, schuin, ze hoeven niet mee te remmen en te sturen, de wagens zijn geveerd en blijven rechtop in de bochten. Er zit airco in en vaak een camera om te zien of alles rustig is.
En zelfs met transport op een vrachtwagen verliezen ze gewicht.
Kun je nagaan hoe dat is op een trailer waar ze echt niet kunnen staan rusten, behalve op de tolwegen omdat je daar geen afslagen rotondes en stoplichten tegenkomt.
Ik ken mensen die met de trailer van en naar Frankrijk gaan, maar de paarden komen daar echt wiebelig en mager van af.
Als je dat wilt doen, moet je de paarden een flinke tijd gunnen om bij te komen voordat je in land van aankomst wat van ze eist.

De meesten gebruiken voor lange afstanden gewoon een vrachtwagen(tje) en dat is echt niet voor niets.

Met een trailer is het idd niet verstandig om ze eraf te halen, vanwege het risico niet meer te kunnen laden, maar een paar keer stoppen is wel verstandig. Al is het maar om de chauffeur (s) alert te houden en plaspauzes te gunnen. :D .
En wat hierboven gezegd wordt ALLEEN HOOI VOEREN. Je hoeft niet vaker water aan te bieden dan in de pauzes.