Alleen buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SUNSHiiNE

Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 01:38

Hoi ,

Ik heb een fjord van 6 jaar.
En ik wil nu eigenlijk wel alleen naar buiten ,
aangezien ik op stal alleen een buitenbak heb en die met regen en sneeuw dicht is.
Alleen mijn pony durft niet alleen naar buiten.
Als ik dan ons pad af probeer te stappen (dat doe ik dan regelmatig na het rijden in de bak) dan is ze niet voor uit de branden.
Vind het nou ook een beetje zielig om der vooruit de schoppen/slaan.
En met zachtjes praten heb ik het ook geprobeerd.
Weten jullie hoe ik nu verder moet ?

Ze is verkeersmak en met een ander paard erbij kan ik alles doen.
Geen gemene dingen a.u.b.

RM_

Re: Alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:44

Even afstappen en haar aan de hand meenemen, daarna er weer op.
Is er geen ander paard wat mee kan?

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 01:48

RM_ schreef:
Even afstappen en haar aan de hand meenemen, daarna er weer op.
Is er geen ander paard wat mee kan?

Ja er is een ander paard ,
Maar het gaat erom dat ik alleen kan rijden....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 05:38

Als je paard niet alleen naar buiten wil zou ik zo wie zo een ander paard mee nemen. (en ruiter natuurlijk). Waarom problemen opzoeken. Na enkele keren gewoon weer proberen misschien is dan het probleem opgelost. Soms helpt het ook als er iemand met de fiets mee gaat (ipv een ander paard), gewoon proberen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 06:31

Gewoon volhouden en doorrijden. Ze zal je dan best uit gaan proberen door stil te gaan staan en om te willen draaien. Daar moet je even doorheen. En dan zul je misschien eens een keer iets harder moet
drijven of zelfs een tikje moeten geven, maar daar krijgt ze niks van.
Vooral niet te snel terug naar stal gaan, maar de afstand steeds langer maken voor ze terug mag.

Op een gegeven moment gaat ze dan steeds makkelijker mee.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:24

mijn ruin loopt in het begin dan ook altijd heeeeeeel langzaaam, loopt wat te slingeren in de hoop de kans te krijgen om te draaien.
Ik noem dat maar zijn dode punt.
In het begin dacht ik ook dat hij niet wilde of er nog niet aan toe was.
Tegenwoordig vertel ik hem direct dat het wel de bedoeling is dat hij gewoon doorloopt door hem een tikje te geven zodra hij langzamer gaat.
Hij reageerd dan wel nog minder op mijn been maar als hij eenmaal over dat dode punt heen is dan loopt hij weer als een kiviet :j
Na een paar honderd meter gaat er in zijn hoofd een knop om en krijgt hij er echt heel veel lol in.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:33

Persoonlijk zou ik eerst een paar keer met hem gaan wandelen buiten. Dan met een ander paard mee naar buiten en dan eens alleen proberen. Rustig blijven en vooral veel oefenen. En vooral belonen als ze weer een stukje verder is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:06

Wat ook nog kan helpen is als je met een ander paard aan het rijden bent, steeds proberen voorop te rijden.

Verder is veel met hem wandelen (aan hoofdstel) vaak ook een goede oefeningen. Mijn laatste wedstrijdpaard vond het eerst buiten ook vaak erg eng. Toen ik een keer in de winter bijna elke middag met hem een uurtje buiten ging wandelen om hem een tweede keer uit de box te halen die dag (ik kon in het weekend alleen heel vroeg in de binnenbak ivm lessen de rest van de dag op die stal) en toen merkte ik dat voorjaar dat hij buiten steeds beter op zijn gemak was.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:48

Veel wandelen met je paard, zodat ie vertrouwen in jou als leider krijgt.

En doorzetten als ie buiten niet verder wil. De mijne probeert me wel eens uit als ik alleen ben. Durft ie ineens niet langs een bosje of over een donkere plek op het pad, in de hoop dat ie dan om mag draaien.
Als ie eenmaal doorheeft dat ik toch niet omkeer, loopt ie vrolijk verder :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:43

Kleine stapjes nemen. Steeds een paar pasjes verder gaan. Dus eerst tot een hoek ofzo lopen. De dag erna doe je 5 passen voorbij die hoek. Dan rij je erop naar die hoek. Etc etc.

Micheline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:02

Mijn ruin heeft precies hetzelfde, moet zeggen dat de omgeving ook nog wat nieuwig is voor hem aangezien ik hem pas sinds eind maart heb, maar ik ben ook gaan oefenen met een ander paard erbij en de buitenritten gaan nu super! Hij is buiten braver dan binnen.
Ik heb het ook uiteindelijk alleen geprobeerd en die van mij stopt gewoon en draait zich om. En no way dat hij verder het bos in gaat, hij wilt alleen maar naar stal..
Denk dat het een kwestie is van oefenen inderdaad en anders voorlopig met een ander paard erbij blijven rijden tot je fjord meer vertrouwen heeft...

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:34

Ik volg dit topic even. Mijn paard heeft op moment precies hetzelfde.
Tot dusver probeer ik het op te lossen door zoveel mogelijk elke dag met haar te gaan wandelen buiten.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:39

Idd duidelijk maken dat jij de leider bent, er is echt wel een verschil tussen angst en geen zin hebben.
Pak hem eens flink aan, dat is misschien zielig, maar het kan zijn dat je het maar een paar keer hoeft te doen en je daarna geen problemen meer hebt.
Alleen naar buiten gaan blijf ik gevaarlijk vinden, zelf doe ik het niet.

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:05

friesiszwart schreef:
Als je paard niet alleen naar buiten wil zou ik zo wie zo een ander paard mee nemen. (en ruiter natuurlijk). Waarom problemen opzoeken. Na enkele keren gewoon weer proberen misschien is dan het probleem opgelost. Soms helpt het ook als er iemand met de fiets mee gaat (ipv een ander paard), gewoon proberen.

Ja want als ik met iemand anders gaat rijden is het allemaal goed enz. maar als ik alleen ga...

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 23:07

Maar wat ze ook doet is omdraaien en keihard in galop terug?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:11

stienmasjien schreef:
Idd duidelijk maken dat jij de leider bent, er is echt wel een verschil tussen angst en geen zin hebben.
Pak hem eens flink aan, dat is misschien zielig, maar het kan zijn dat je het maar een paar keer hoeft te doen en je daarna geen problemen meer hebt.
Alleen naar buiten gaan blijf ik gevaarlijk vinden, zelf doe ik het niet.

Hoezo gevaarlijk? Kan evengoed van m'n paard vallen als er iemand bij is.

Nu heb ik nog niet zoveel vertrouwen in mijn paard, dus alleen naar buiten doe ik niet heel veel. Maar met m'n verzorgpaard ga ik gewoon alleen naar buiten (hij is blind), maar ben eigenlijk nooit bang dat er een ongeluk gebeurd. M'n verzorgpaard is juist een stuk rustiger als ik alleen met 'm op buitenrit ga.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:13

Paarden zijn kuddedieren en er zijn er zat die zonder kudde zich niet veilig voelen.
Dat zijn doorgaans paarden die geen leidende functie in de kudde uitoefenen. Door met je paard aan de hand te gaan wandelen, kun jij die leidende functie overnemen en gaat je paard als het goed is op jouw vertrouwen. Kans is groot dat als je dat een flinke periode regelmatig gedaan hebt, je paard zoveel vertrouwen in jou krijgt, datie gewoon met jou op zijn rug ook weer lekker mee loopt.

En verder oefenen door als je wel met een ander paard naar buiten gaat, door voorop te rijden en jouw paard de leidende functie te laten nemen. Mocht je paard dan echt willen omdraaien of niet verder willen, kan het andere paard de leidende functie overnemen. Zodra je paard weer wil, hem weer voorop zetten.

Veiligheid staat inderdaad voorop, dus stug in je eentje volhouden kan wel een voor problemen zorgen alsie steeds om wil draaien en in galop terug naar huis wil.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:18

Eerst een stukje aan de hand en pas opstappen als stal uit zicht is. Dat helpt hier goed.
Idd veel wandelen. Met hoofdstel, zadel en cap. Dan kun je je onderweg nog bedenken of je erop gaat.

xxlouiise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:11

Mijn paard wou ook heel lang niet alleen de weg op, ik ben begonnen met samen met een vriendin en haar paard op de weg te gaan rijden,toen dat allemaal goed ging, ging ik met djuke aan de hand steeds kleine stukjes over de weg en heel erg belonen met snoepjes en dat steeds afbouwen. maar dat het leuk blijft voor je paard. daarna ben ik erzelf op gegaan en me vriendin op haar fiets ernaast en dat ook in kleine stukjes. een jaar geleden kreeg ik djuke: onervaren en alleen voor de kar gewend, dus ik ging eerst alles met oogkleppen doen. nu kan ik na een halfjaar zonder oogkleppen, met een veilig gevoel naar me les rijden die 3 km verderop is en met een weg met allemaal trekkers en vracht verkeer!

veel suces ik hoop dat je er wat aan hebt, nooit boos worden op je paard! paarden zijn vluchtdieren en dat zit in hun bloed,

xxx

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:37

Doorzetten als het geen angst is, want er zit wel verschil in hoe je dan met je paard om moet gaan. Bij je fjord krijg ik meer het idee dat ie gewoon geen zin heeft om van huis af te gaan en dat krijgt ie nog mooi voor elkaar ook.
Bij angst afstappen en aan de hand van huis wegleiden, dat opbouwen door steeds verder te gaan.

Succes!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:42

Ik volg dit ook even, hoewel mijn probleem iets anders is. Mijn vz-paard loopt zò in z'n eentje van het erf af, maar gaat er gegarandeerd 1 of 2 keer vandoor als ik alleen op buitenrit ben. Ook echt gevaarlijk, meestal als we weer richting huis gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:51

Micheline schreef:
Mijn ruin heeft precies hetzelfde, moet zeggen dat de omgeving ook nog wat nieuwig is voor hem aangezien ik hem pas sinds eind maart heb, maar ik ben ook gaan oefenen met een ander paard erbij en de buitenritten gaan nu super! Hij is buiten braver dan binnen.
Ik heb het ook uiteindelijk alleen geprobeerd en die van mij stopt gewoon en draait zich om. En no way dat hij verder het bos in gaat, hij wilt alleen maar naar stal..
Denk dat het een kwestie is van oefenen inderdaad en anders voorlopig met een ander paard erbij blijven rijden tot je fjord meer vertrouwen heeft...

Heel herkenbaar voor mijn merrie, zij doet echt precies hetzelfde.
Als ik langs het pad hier ga, en ik een bepaalde bocht voorbij ben, draait zij de knop om en is in ene heel voorwaarts :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:06

Ik neem paarden eerst aan de hand mee, om ze te wennen aan het feit dat we slechts met z'n tweetjes zijn, maar ze je nog wel kunnen zien en ze achter je kunnen schuilen. En ze de route meteen leren kennen.

Als ik dat een paar keer gedaan heb kan ik probleemloos naar buiten met de meesten. Die paarden waarmee het niet na een paar keer wandelen goed gaat neem ik ze aan de hand mee, en ga er na een tijdje gelopen te hebben eens een stukje op zitten, rij een klein stukje en stap weer af. En dat steeds langer.

Als je het te eng vind meteen alleen met je paard op wandeling (aan de hand dus) te gaan, probeer je het eerst eens samen met een ander paard en daarna eens alleen.

Of bouw het op. Eerste keer tot de hoek van de straat, en zo steeds een stukje verder. Na verloop van tijd kan je dan ook probleemloos alleen buitenrijden. Of combineer het wandelen met heel korte stukjes buitenrijden. Eerst alleen uitstappen, dan is je paard al moe en ga je toch niet ver van huis, en zo steeds een stukje verder.

Wat heel belangrijk is met buitenrijden, en zeker als je alleen gaat buitenrijden, is dat de verhoudingen tussen jou en je paardje op orde zijn, en dat je paardje vertrouwen heeft in jou als leider. Als dat niet in orde is kan je het beste eerst daar eens aan gaan werken. Als het vertrouwen er eenmaal is gaat het veel makkelijker.

Een meisje dat ik goed ken, met een rillerig, sensibel bloedbeest van een paard, kan na op deze manier opgebouwd te hebben nu ook alleen buitenrijden en dat is iets dat ze tot voor kort als absoluut onmogelijk had gehouden.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:12

Wat ik een tijdje gedaan heb: de heenweg wandelen en op de terugweg erop kruipen. Zo leert-ie de omgeving kennen als hij alleen is. Naar stal toe is altijd eenvoudiger dan van stal af. En als dat goed gaat krijg jij ook meer zelfvertrouwen en kun je ook meer de leider zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:21

Ik vind het nadeel van meteen de hele weg terugrijden dat ze dan vaak leren dat ze terug sneller mogen. En zo werkt het bij mij niet. Ik kan vlak voor de stal besluiten dat ik nog een extra rondje wil, en dat moet ook gewoon kunnen zonder al te veel verzet. Ze mogen het best aangeven dat ze liever naar huis willen, maar hebben zich wel te schikken in hbet rondje dat IK in m'n hoofd heb.